י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הגיבור שנאבק על השבת: שש שנים לפטירת הרב רפאל הלפרין זצ"ל

שש שנים לפטירת הרב רפאל הלפרין - כמה מסודות חייו נחשפים לאור השמש: איך הצליח לא להחזיק בכסף ולפזרו לצדקה ביד נדיבה, ועל המהפכות שהוביל להרבות שמירת שבת בישראל

הרב רפאל הלפרין זצ"ל
הרב רפאל הלפרין זצ"ל צילום: באדיבות המצלם



ערבי שבתות וחגים בבתי ישראל ההכנות לשבת המלכה בעיצומן. את האווירה מלווים צלילי מוזיקה חסידית הבוקעת אל תוככי הבתים ומכריזה כי שבת המלכה אוטוטו בפתח וכמו מכריזה: ההכנות הסתיימו.

אולי רבים לא יודעים, אבל את המיזם הגדול יזם האיש והאגדה, גיבור ישראל הרב רפאל הלפרין זצ"ל - שבשבת הקרובה ימלאו שש שנים לפטירתו.

בימים אלו המאבק על קדושת השבת בארץ ישראל וחילולי השבת ההולכים ומרבים רח"ל מדגישים לצערנו קווים של חוסר מעש ותגובה הולמת. העסקונה החרדית מבולבלת ולפעמים עולה געגוע למי שנלחם בעבר ואף ערך כנסים גדולים לזעוק את כאבה של השבת.

אין ספק שאם היה הרב הלפרין זצ"ל עמנו בין החיים, גם בכוחותיו האחרונים, היה נלחם על קדושת השבת.

מנגינת קדושת ושמירת השבת ועוצמת השירים החסידיים, ובתומם הצפירה המיוחלת, מדי ערב שבת, היו רק חלק ממפעל חייו.



בכינוס זעקת השבת ביד אליהוצילום: בכינוס זעקת השבת ביד אליהו
בכינוס זעקת השבת ביד אליהו


בכל מקום שביקשו, ברחבי הארץ, העניק מיד מתת יד רחבה למימון התקנת צופר של שבת. כך, רגע קט לפני כניסת השבת, ישמעו כל בני העיר שירי שבת, למען דעת כי שבת היום לה'. מדובר בתוכנה משוכללת שנרכשה. היא מעודכנת לזמני כניסת השבתות והחגים לשנים הקרובות.

בעבר סיפר הרב הלפרין זצ"ל מה גרם לו לעשות את המיזם הגדול והמבורך הזה "היה זה ביום ראשון אחד, שהיתי באירופה, באחת העיירות בגרמניה נכנסתי לקיוסק פתוח. המוכר שאל אותי: מה אתה רוצה? אמרתי לו: כוס שתייה קרה. הוא הזכיר לי: יום ראשון היום, זה יום חג אצלנו, אני פה רק כדי לסדר כמה עניינים. אמרתי לו: נו, באמת, אתה כבר פה, אז תן לי שתייה. הוא כעס: אמרתי לך זה יום חג, אני לא יכול למכור לך כלום.

"יצאתי משם ותפסתי את העומק: איך הגוי הזה שומר על השבת שלו, ובארץ ישראל, לדאבוננו, אנחנו שומרי השבת עוברים בגעש ובכל-מיני מקומות שעובדים בפרהסיה בשבת כמו בחול, ושותקים.

"מעבר לזה גם ראיתי את הפן הרגשי", הוא הסביר. "מי שעובד שבעה ימים בשבוע זו עבדות לחיים. אין כמו זמן למנוחה ולמשפחה. אותו בעל עסק בטוח שהוא מרוויח, אבל זה רווח מדומה. הוא יוציא את הכסף שלו על תקלות אחרות בחיים, על רופאים ועל שאר מרעין-בישין".

או אז גמלה בליבו ההחלטה לקיים כנס ענק באיצטדיון יד אליהו בתל-אביב, כאשר על במה אחת ישבו כל גדולי התורה והחסידות. "הרגשתי שהעם רדום, רציתי לעורר זעזוע. הבטחתי להשקיע חמישה מיליון שקל לפעולות למען השבת" סיפר אז.



בקביעת מזוזה באחד מעשרות בתי המדרש שתרם בחייוצילום: בקביעת מזוזה באחד מעשרות בתי המדרש שתרם בחייו
בקביעת מזוזה באחד מעשרות בתי המדרש שתרם בחייו


הרב הלפרין בכוחו הכריז: שבת היום לה'. זה החל במודעות שפורסמו בעיתונות החילונית, בהן הזכיר, כי ששת ימים תעבוד וביום השביעי שבת. הרב הלפרין פרסם כי כל יהודי שיפסיק לבשל בשבת-קודש, יקבל במתנה פלטת-שבת. וההיענות הייתה מדהימה.

את שנותיו האחרונות הקדיש לכתיבת ספריו: למעלה מחמישים ספרים כתב הרב הלפרין על שולחנו בחדר העובדה, כשהוא יוצא רק לתפילות. בכתב יד זעיר וצפוף היה רושם מהזיכרון את החידושים שחידש וכך היו יוצאים ספריו לאור ומפארים את ארון הספרים היהודי.



עם הגרמש שפירא זצל ראש ישיבת באר יעקבצילום: עם הגרמש שפירא זצל ראש ישיבת באר יעקב
עם הגרמש שפירא זצל ראש ישיבת באר יעקב


את רוב כספו פיזר לצדקה. לשאלת אנשים איך הוא נפרד מהכסף בקלות כזו למטרות צדקה. חשף פעם באורח נדיר את סוד חייו ויחסו לכסף. "בתקופתי הראשונה בעולם העסקים, הלכתי להתפלל בכותל המערבי וביקשתי מהקב"ה דבר אחד, ואני מרגיש שקיבלתי אותו.

"חז"ל אמרו כל מי שיש לו מנה רוצה מאתיים ואין אדם מת וחצי תאוותו בידו. ביקשתי מריבון כל העולמות שישחרר אותי מהתלות בכסף, שלא תהיה לי מטרה לאגור כסף. זו מחלה שלא מעט אנשים אמידים לוקים בה.

"והתפילה, נענתה. מאז, אני חש שהכסף שיש לי, אין לי כל זיקה אליו. אני בסך-הכול שומר אותו לעניין צדקה זה או אחר. מאז אני לא מצליח להבין אנשים שאוגרים מכוניות יפות, בתים ושטרות שמתקמטים ונשחקים. הרי כל אלו הם סממנים להרשים את האחר. אם אין לך שכל, אתה אוסף ואוסף כמו עכבר ששוכב על דינר זהב ואין לו מזה שום הרגשה כאשר מן הצד השני, יש לך את האפשרות לפתוח את הלב.

מורו ורבו, בעל החזון איש זצ"ל היה נוהג לומר לרב הלפרין זצ"ל "יש לך כוח מוביל, תן לו להוביל אותך".



מסע הלוויה לפני שש שנים. צילום: עוזי ברקצילום: מסע הלוויה לפני שש שנים. צילום: עוזי ברק
מסע הלוויה לפני שש שנים. צילום: עוזי ברק


וכך מטרות הצדקה חצו אצלו את כל החוגים והעדות, היה תורם לישיבות, בנה עשרות מקוואות בתי כנסת. וגם לצה"ל, ולאברך עם 19 ילדים שחייב לחתן ילדים, כולם קיבלו אצלו ביד נדיבה.

בשבת פרשת עקב כ' אב תשע"א השיב את נשמתו ליוצרה. במסע הלוויה המוני ליוו אותו אלפים למנוחות בבית החיים שומרי שבת זכרון מאיר בבני ברק, אותו הקים אביו הרב חיים יעקב הלפרין ז"ל מייסד ובונה השכונה במרכז בני ברק.

חבל על דאבדין ולא משתכחין.
הרב רפאל הלפרין מאבק השבת צופרי השבת גיבור ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד