י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הרב לנדא לרבי מסאטמר: "השטן הצליח להכשיל את המחמירים"

הגאון רבי משה יהודא ליב לנדא, רבה של בני ברק תוקף בחריפות את מכשירי הבראקל, במכתב לאדמו"ר מסאטמר. קובע: הסיטרא אחרא הכשיל את יראי השם: "אמרו שאין מסורת יהודית ויצרו מסורת חדשה מהגויים" • המכתב המלא בפרסום ראשון

הרבי מהר"א מסאטמר בביקור אצל הגרמי"ל לנדא. צילום: שוקי לרר
הרבי מהר"א מסאטמר בביקור אצל הגרמי"ל לנדא. צילום: שוקי לרר



סוף הסאגה: הגאון רבי משה יהודא ליב לנדא, רבה של בני ברק תוקף בחריפות את תומכי עוף ה'בראקל' ואומר במכתב לאדמו"ר מהר"א מסאטמר: "דורות לא עלה על דעת הבע"ד להכשיל יהודים יראים ושלמים המהדרים ונזהרים לאכול כשר ומהודר. גם הזקן וכסיל הבין היטב שאי אפשר להכשיל יהודים כאלו, במאכלות אסורות, עופות טמאים וכדו' ר"ל ואילו בעת הזאת החליט להתלבש גם על כאלו שמוסרים נפשם על כשרות בהידור ולהכשילם ר"ל".

סוגיית עוף ה'בראקל' שנחשפה ב'בחדרי חרדים' הגיע גם לארה"ב כאשר בימים אלו יש הרוצים להכניס את העוף לשחיטה בארה"ב וקנדה ממשק בקליפורניה המגדל את העופות בשנתיים האחרונות.

אך היות ובית השחיטה הגדול לעופות בניו יורק לציבור החרדי הוא בית השחיטה בקרית יואל מונורו שם שוחטים כ-60 אלף עופות ביום, לרוב הקהילות החרדיות בניו יורק וניו גרז'י כולל לבד"ץ בלייקווד ועומד תחת השגחת האדמו"ר מסאטמר הביאו בשבוע האחרון כמה עופות לבית האדמו"ר בכדי לשמוע את חוות דעתו.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי גם בנו של ראב"ד 'העדה החרדית' הגר"מ שטרנבוך הגיע לבית האדמו"ר בקרית יואל ושם נטה האדמו"ר להחמיר ולא להתחיל לשחוט את העופות.

היום (שלישי) הגיע במפתיע מכתבו של הרב לנדא לבית האדמו"ר בו הוא מברר באריכות את האיסור לשחוט את העוף והשתלשלות העניינים לאחר שביקר אמש בלול ליד בית שמש ובדק את העופות במשך שעה ארוכה.

במכתבו אומר הרב לנדא, "אומרים בפירוש כי חדלה מסורת בישראל ולכן חייבים ליצור מסורת חדשה ואם אין מסורת בישראל ימצאו מסורת אצל הגוים והביאו עופות אשר אומרים בשם הגוי שעופת אלו לא נשתנו מאז מתן תורה. לא בדקו האם דברי הגוי אמת - אוי מה היה לנו".

הרב מסביר מדוע החליט לצאת במכתב שכן, "החלטתי לא עוד עת לחשות. מי יודע אם לא כל מיני הכשרים אשר הכשילו את הציבור, הם אשר הביאו המצב הנורא הזה" והוא מסביר: "בתחילה כאשר תושבי חו"ל הגיעו ארצה מחו"ל התחילו להשתמש בעופות שגידלו הערבים ואשר כולם הכירו את העופות שאכלו אותם גם בחו"ל.

"אחר שנת תשי"ב-תשט"ו, התחילה התפתחות של טיפוח עופות בארץ, הי' יהודי חרדי שרצה להקים חות טיפוח עופות. היו מפעלים בחו"ל אשר טיפחו אפרוחים. היו צריכים לברר על עופות עם מסורת. הגענו לבית שחיטה של סטמר שהיו בקשר עם חברת "אנטרפ" אשר טיפחו אפרוחים. נתברר על עוף המכונה "קורניש אדום" ועוף "קורניש לבן" שיש להם מסורת, עוף "ליגורן לבן" שיש לו מסורת וכן עוף המכונה "פלימוט רוק " שיש לו מסורת.

"מצירוף עוף המכונה "פלימוט רוק" עוף עם מסורת. עם הקורניש הלבן שיש לו מסורת הגיעו האפרוחים ארצה או הביצים לטיפוח אפרוחים. מאז ועד היום האפרוחים שנקנים בארץ הם מהזוג הזה. אמנם לא מאותו מפעל אשר כבר לא קיים אבל מאותו צירוף. כל המומחים יודעים להכיר את התרכובת הזאת. אין שום הכלאה אחרת לאפרוחים.

"אני יודע שמוציאים לעז על תערובת גנים. גם מוצאי הלעז יודעים היטב שעדיין אין חשש כזה. כל החידושים של שיטת הגנטיקה היא בתחילת הדרך ולדעת כל המומחים לפחות יקח עוד חמש שנים עד שיוכלו להשתמש בשיטת הגנטיקה ואולי עוד יותר.בפרט לגבי העופות הטמאים עדיין לא נחקרו נושאי הגנטיקה וממילא אי אפשר להשתמש בה. הם מקדימים לחקור את השטחים שיש בהם יותר ענין. בע"ה ידונו הרבנים בשאלות שיבואו".

אוי מה היה לנו

הרב לנדא מתבונן בעופות הבראקלצילום: הרב לנדא מתבונן בעופות הבראקל
הרב לנדא מתבונן בעופות הבראקל


הרב מתלונן שלא נתנו לו להיכנס לבדוק את העופות אך לבסוף שכנע את בעל הלול לאפשר זאת. לאחר שערך את בדיקתו הוא מספר: "היום כ"ב מנ"א ביקרתי בלול ונסינו להעמיד תרנגולים ע"ג מוט כמבואר בשו"ע ויש לי תמונות איך הוא חולק רגליו. וכבר העידו כבר רבנים מעיה"ק ירושלים שהעוף הזה חולק אצבעותיו".

והרב מסכם:

א. אנו שאין אנו בקיאין בעופות הטמאים המפורשים בתורה ובשמותיהן אין אנו אוכלים עוף אלא במסורת.

ב. העופות הנשחטים בארצנו והנקראים עופות פטם, כשרותן במסורת ממש ואין עליהם שום מקום
לערעור.

ג. הכתוב בקונטרס מסורת העופות, כי אמנם העוף "ברקאל" אין לו מסורת ואין שום עדות של מסורת עליו אלא שהוא התרנגול הפשוט שאכלו בכל תפוצות ישראל אינו מקובל כלל כאשר שוחטים אינם יודעים ואינם מכירים את העוף ששחטו בכל תפוצות ישראל. דברים אלו הם נגד יסוד אמונתנו, שהתורה הזאת לא תהי' מוחלפת.

ד. העוף המכונה "ברקאל" שהביאו לכאן ולארה"ב ולצרפת איננו יודעים על מסורת, להיפך אנו יודעים שהי' מטיל ביצים שהם כד וכד והוא סימן טומאה. אנו יודעים שהגויים, כמסיח לפי תומו לפני מאה ושבעים ושלש שנים ) הרבה שנים לפני שהוקמה החברה של גוים "נאמנים" ששומרת על העוף מהכלאה ועל סמך דבריהם הביאו העופות( כבר כינו אותו "ברקאל החדש" בגלל שהכליאו בו עוף טמא כנ"ל. גם הוא חולק אצבעותיו הרי מכל צד ופינה אין מקום לויכוח שהוא עוף טמא.
הדבר הקשה מכל, שהנושא הוא בעיקרי האמונה ומי יודע מה יביאו עלינו. חייבים לקרוא לציבור להרבות תפילה ובקשה ולעורר רחמים רבים. והשי"ת ישמרנו ויצילנו מן השעות הקשות וירחם על עמו ישראל.

הרב מסיים בדברים אל בעלי ההון שהשקיעו בעוף החדש: "ואל הנגידים אשר השקיעו ממון רב בענין וזה למעלה משנתיים ששמרו הכל בסוד כמוס. ברצוני לומר אני מבין היטב שהפסד ממון הוא כאב גדול.

"גם אני כואב את כאבכם. אך בכל זאת אומר כי אתם צריכים לעשות סעודת הודאה על אשר נצלתם ברגע האחרון מלהביא מכשול עצום לבית ישראל. כי איך תוכלו לעמוד בדין על האכלת טריפות לאלפים ורבבות ואין לאל ידכם להפסיק המכשלה. הקב"ה ימלא חסרונכם ותחשב לכם המחשבה שהיתה אצלכם בטעות תחשב לכם לטובה כי לטובה כוונתכם ותקבלו שכר על הפרישה, אלף פעמים ככה".

המכתב המלא









הבראקל עופות העדה החרדית הרבי מסאטמר סערה הרב לנדא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד