י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

"נולדתי בישראל" • בן 8 תובע את הילרי קלינטון

מנחם בנימין זיבוטפסקי, ילד שומר מצוות, הגיש לבית המשפט העליון בארה"ב תביעה נגד מזכירת המדינה • הרקע: הקונסוליה האמריקנית מסרבת לרשום "ישראל" סמוך למילה ירושלים בדרכונו

דרכון אמריקני על רקע הסטייט דיפרטמנט
דרכון אמריקני על רקע הסטייט דיפרטמנט צילום: אין קרדיט

בימים האחרונים שוברים מגישי החדשות של ארה"ב את השיניים כדי להגות את השם: מנחם בנימין זיבוטפסקי. הסיבה: ילד שומר מצוות בן שמונה, שנולד בירושלים ומתגורר בבית שמש, הגיש לבית המשפט העליון של ארה"ב תביעה נגד מזכירת המדינה, הילרי קלינטון.

לפני שמונה שנים חוקק הקונגרס האמריקני חוק הקובע, כי אזרח ארה"ב שנולד בירושלים, יכול לרשום את שם המדינה "ישראל" במקום הלידה בדרכון.

כיוון שידידיתנו הגדולה (כמו מרבית מדינות העולם) אינה מכירה בריבונות הישראלית על ירושלים. גם לא על מערב העיר, הנחה משרד החוץ האמריקאי את הקונוסולים בישראל לרשום רק את המילה "ירושלים" ולא את שם המדינה, בניגוד לחוק שהתקבל בקונגרס.

זמן קצר לאחר קבלת החוק, לפני כשמונה שנים, נולד בירושלים מנחם זיבוטפסקי, בן להורים אמריקנים שעלו ארצה בשנת 2000. האב פנה לקונוסליה וביקש לרשום את שם המדינה: ישראל. הקונוסול סרב ואמר כי אלו ההנחיות בשנים האחרונות.

האב החליט להגיש תביעה בבית המשפט האמריקני, בסיוע משרד עורכי דין (לוין את לוין), שנחלץ לנושא בהתנדבות מלאה. בית המשפט דחה את התביעה, כך גם בית המשפט לערעורים.

התפנית המפתיעה הגיעה השבוע, לאחר שהוגשה תביעה לבית המשפט העליון, המסרב לדון ב-99 אחוז מהמקרים המופנים לפתחו. השופטים אישרו במפתיע לתובעים לדון בעתירה.

הדיון יעסוק בין היתר בשאלה למי יש את הסמכות להחליט בנושא זה של מדיניות חוץ - לקונגרס או לנשיא והבית הלבן.

נטיית הבית הלבן, בתקופת בוש, הייתה שלא להתחשב בהחלטת הקונגרס. השאלה תגרום ללא ספק לכאב ראש לנשיא אובמה, כיוון שהבית הלבן נמנע להתערב, מאז ומתמיד, בנושא ירושלים, השנוי במחלוקת, והשאיר זאת לנושא הסדרי הקבע בין ישראל לפלשתינים.

"זה מוזר שהאמריקנים רושמים 'ירושלים' במקום לרשום 'ירושלים, ישראל', כאילו שזו עיר בלי מדינה. זה הזוי", אומר האב.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד