י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מאבק השבת אייכלר חושף פתרון חרדי שיעשה סוף לרמיסת הסטטוס קוו

בעוד הח"כים החרדים מסתפקים במחאות ואיומים, ח"כ אייכלר עובר למעשים ומקדם הצעת חוק: "השכר זה הפיתוי לחילולי שבת, הגיע הזמן לעבור ממחאה לחקיקה" הוא אומר ל'בחדרי' • יו"ר הקואליציה ביטן: "לא רק שזה לא יעזור - זה גם לא יעבור"

אייכלר על רקע עבודות הרכבת. צילומים: פלאש 90
אייכלר על רקע עבודות הרכבת. צילומים: פלאש 90



גם בשבת האחרונה, רכבת ישראל חיללה את השבת באישור ובגיבוי ממשלת ישראל שהמפלגות החרדיות שותפות לה - וביצעה עבודות תחזוקה, וזאת למרות מכתב חברי הכנסת החרדיים בשבוע שעבר לראש הממשלה בנימין נתניהו, שבו הם דרשו הפסקה מידית של כלל העבודות בשבת.

בתגובה לכך, ח"כ ישראל אייכלר חשף הבוקר ב'חדש על הבוקר' ב'קול ברמה', הצעת חוק שעליה שקד בשנה האחרונה, על פיה, המדינה תאסור על המעבידים לשלם לעובדים בשבת את הסכום המחוייב בחוק – המתחיל במשכורת כפולה, אלא רק במקרים של פיקוח נפש, מה שיצמצם את העבודות בשבת באחוזים גבוהים, ויפגע במוטיבציה של העובדים לעבוד בשבת.

לדבריו של אייכלר ל'בחדרי חרדים', "הגיע הזמן לתפוס את השור בקרניו, זהו שכר הפיתוי לחילולי שבת, הגיע הזמן לעבור ממחאה לחקיקה", לדבריו, "עלינו להגן על עובדים שומרי שבת ולסייע גם לאותו עובד שהוא לאו דווקא שומר תורה ומצוות, להישאר בביתו. גם הוא היה רוצה בכל מאודו לשמור על אווירת השבת כמסורת אבותיו. בגלל הפיתוי הכלכלי הכבד שמגיע לפעמים גם לפי ארבע מהשכר הרגיל, הוא שובר את המסורת עליה חונך והופך ל"עבד של שבת". כך המדינה פוגעת בצביון היהודי שכל אזרח יהודי, היה רוצה להעניק גם לילדיו".

אייכלר מדגיש כי "לא מדובר במגזר הפרטי אלא במגזר הציבורי המשלם "שכר שבת" מכספי מיסים שלנו. זה מתרחש תחת אחריותה וסמכותה וכספה של "מדינה יהודית".

בדברי ההסבר להצעת החוק שמתפרסמים לראשונה ב'בחדרי חרדים', מפריד אייכלר בין קדושת השבת לבין המאבק על שמירת הסטטוס קוו של הצביון היהודי בשבת. "הציבור החרדי והדתי יודע לשמור את השבת כדת וכדין. על פי ההלכה גם עישון סיגריה או בישול בשבת בבית הפרטי הינו חילול שבת דאורייתא. על אחת כמה וכמה נסיעה ברכב פרטי בפרהסיה ברחוב. כל יהודי חייב באופן אישי, לשמור שבת. "ושמרו בני ישראל את השבת וכו'". מי שמורד בחוקי התורה, שום חוק לא ירתיע אותו, בחייו הפרטיים. אך כאשר הנושא הוא צביונה היהודי של "המדינה היהודית", אסור למדינה לשלם "שכר שבת" ולעודד עבדות בעבודה בשבת. יש למעלה ממיליון שומרי שבת משלמי מיסים בארץ ואסור להשתמש בכספם לעודד עבודה בשבת".

לדבריו, "אני מצפה שאל המאבק הזה יצטרפו כל המסורתיים הרואים את עצמם נציגי העם היהודי מכל המפלגות. כל מי שהמסורת והצביון היהודי, חשובים לו ראוי שיושיט יד על מנת לבלום את שיירת המשאיות הדורסות את הצביון היהודי בשבת", אמר ח"כ אייכלר.

עוד הוא הוסיף כי "לציבור החרדי בארץ ישראל יש מספיק מאבקים הנוגעים אל היכולת שלנו לקיים חיים יהודיים על פי ההלכה ושמירת התורה בטהרתה. אנחנו עומדים במערכות קשות, כדי למנוע מאויבי היהדות לא יצליחו לפגוע בנו בכל תחומי החיים. יהודי דתי לא יעבוד בשבת, גם אם השכר יגדל באלף אחוזים. אך כאן מדובר בזכות לנוח מעבודה בשבת, גם של עובדים שאינם שומרי שבת. כל יהודי שחש קירבה למסורת ורצון לראות איזו זיקה יהודית במדינה, מוטלת עליו החובה למנוע עבודת עבדים בשבת. יהודי מחויב להעניק חופש בשבת גם לבעלי חיים: "וביום השביעי תשבות למען ינוח שורך וחמורך". על אחת כמה וכמה שאסור להעסיק עובדים יהודים בשבת".

"על מנת שהצביון היהודי יישמר, למרות המשטר החילוני, נגיש הצעת חוק שתפסיק את הפיתוי הכלכלי של "שכר שבת" שבאמצעותו גוררים יהודים לחלל את השבת במרחב הציבורי", אמר לסיום.

מלבדו של אייכלר, גם הרב יצחק גולדקנופף מזכיר ועדת הרבנים לעניני השבת שוחח בנושא הבוקר עם נועם זיגמן ב'קול ברמה' ואמר כי כבר השבוע הוא יכנס את ועדת הרבנים – בכדי להכריע איך לנהוג מול רכבת ישראל. לפני כשבוע אמר גולדקנופף ב'קול ברמה' כי ייתכן והתגובה החרדית בסוגיה תהיה חרם כללי על רכבת ישראל.

יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן אמר היום ב'קול ברמה' בתגובה להצעת החוק של אייכלר, "לא רק שזה לא יעזור - זה גם לא יעבור, אפשר להתלהב ולהגיש המון דברים ולעשות מלחמות לא רלוונטיות".

לדבריו של ביטן, "החרדים הגישו איומים. הנושא ייבדק ואני מאמין שבינתיים העבודות ימשיכו הם לא צריכים לאיים, יש ועדה".

ביטן הוסיף כי "גם החרדים מבינים שיש דברים שצריכים להיעשות, המדינה צריכה להתנהל ולזוז קדימה. אני מקווה שזה לא יתפתח. אנחנו נשב עם החרדים".
מאבק השבת ישראל אייכלר עבודות הרכבת סטטוס קוו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד