י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

למה להנגיש אתרים? כל מה שצריך לדעת

החל מה-25 באוקטובר על כל בעלי האתרים הקיימים, חלה חובה להנגיש אתרים לבעלי מוגבלויות. אתרים חדשים מחויבים בזאת כבר במיידית. הכירו את הסיבות בגינן מומלץ לכם להנגיש אתרים

למה להנגיש אתרים? כל מה שצריך לדעת



מלבד החובה החוקית להנגיש אתרים חדשים וישנים כאחד לבעלי מוגבלויות (חובה אשר יש ליישם באופן מיידי עבור אתרים חדשים או עד ה – 25 באוקטובר 2017 עבור אתרים קיימים), יש עוד לא מעט סיבות שבגינן נגישות אתרים כדאית ויכולה לתרום לאתר ולמי שעומד מאחוריו.

מניעה של ניווט בעייתי

אתרים רבים כיום טוענים מידע בזמן אמת מהשרת. המטרה היא טובה ונועדה לגרום לאתר להיטען מהר יותר מכיוון שאין צורך לטעון את כל העמוד מחדש, אלא רק את החלק אותו רוצים להחליף. טכנולוגיה זו ידועה בשם AJAXואפשר ליישם אותה בכל מיני דרכים. בגדול, ההמלצה היא לא להשתמש בטכנולוגיה בצורה הקלאסית שלה במסגרת אתר נגיש, ויש לכך סיבה טובה – היא פוגעת בניווט בעזרת הדפדפן ולכן יכולה לבלבל לא רק בעלי מוגבלויות, אלא אפילו גולשים מן השורה :
לדוגמה, אם יש לי אתר שמציג אינדקס של בגדים והפריטים נטענים בו בזמן אמת, נניח שאני בדף השלישי של בגדי ים וארצה לחזור אחורה לדף שני. במקרה כזה אני כמובן אנסה ללחוץ על כפתור Back, אבל אז אגלה שהגעתי בכלל לדף שנכנסתי אליו לפני הדף הראשון.... הסיבה היא שמבחינת הדפדפן אני נמצא באותו העמוד כל הזמן.

הדבר גם ידידותי יותר עבור מנועי חיפוש שיכולים לראות את כל התוכן באתר מכיוון שלכל עמוד יש קישור קבוע.

גישה טובה יותר של מנועי החיפוש לאתר

מעבר לכך שהקוד של אתרים נגישים צריך להיות תקין ותואם לדרישות של W3C, כך שמנועי החיפוש יכולים לקרוא אותו יותר בקלות (הגישה של קידום גוגל)יש גם חשיבות להפיכה של תמונות וקטעי וידאו לנגישים יותר:
כאשר הופכים תמונה לנגישה, מוסיפים לה למעשה תג מיוחד בשם ALT. תג זה כולל את התיאור של התמונה בצורה טקסטואלית. גוגל קורא את התיאור הזה והוא יכול להסיק מכך במה עוסקת התמונה ולהציג אותה בתוצאות החיפוש הרגילות וכמובן בחיפוש התמונות שלו.

הדבר נכון גם לגבי כתוביות לכבדי שמיעה בסרטונים : אם הן מקודדות בנפרד מהסרט (לא "צרובות" עליו), גוגל יכול לקרוא גם אותן. אופציה נוספת היא להוסיף מלל מתחת לווידאו באופן ידני.

עוד נקודה שכדאי להתייחס אליה היא תגים חדשים (אבני היסוד של אתרים ברשת) שנכנסים כיום לשימוש ותפקידם להגדיר באופן ברור יותר את החלוקה של העמוד (לדוגמה, גוף המאמר, פתיחה או סיום). סביר להניח שככל שהשימוש בתגים האלו יעשה נפוץ יותר, הראשונים שיאמצו אותם יהיו מנועי החיפוש ותוכנות קוראי המסך. (התמיכה כיום היא חלקית בלבד)

גולשים מרוצים יותר

לא פחות מ – 25% מהאוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל היא בעלת מוגבלות כלשהי (אצל 15% היא מוגדרת כמתונה ואילו אצל 10% היא מוגדרת כחמורה). קשה לאמוד בדיוק כמה מן האנשים האלו מתקשים בגישה לאתרי אינטרנט, אבל המספר הוא כנראה גם כן דו ספרתי (כחצי מבעלי המוגבלות החמורה בגיל העבודה משתמשים באינטרנט).

מצב זה גורם לכך שגולשים רבים לא מסוגלים למצוא את מה שהם מחפשים באתרים שאינם נגישים, או לחילופין, מתקשים מאוד לעשות זאת ולכן רמת הסיפוק שלהם מן האתר יורדת. בהתאם לכך, הפיכת האתר לנגיש מגבירה את שביעות הרצון של הגולשים ומביאה ליותר צפיות חוזרות באתר, מינוי לרשימות תפוצה וכמובן מכירות ופניות (באתרים מסחריים).

חסכון בעלויות

אתרים שמהווים ערוץ נוסף או משני לקבלת שירותים (החל מאתרי ממשלה ועד אתרי תמיכה טכנית של חברות פרטיות) יכולים להביא לחסכון לא מועט בכוח האדם מכיוון שהם מורידים את העומס על התומכים האנושיים (גם אם משתמשים בצ'ט אנושי, העובד יכול לצ'וטט מול כמה אנשים במקביל).
אסור לשכוח שגם דואר אלקטרוני ניתן לשלוח בצורה נגישה וכך לחסוך גם בעלויות תפעול הקשורות למשלוח עדכונים ומכתבים ללקוחות שעד כה לא הייתה להם בררה אחרת (לדוגמה, בעזרת שליחת חשבוניות וקבלות אלקטרוניות).

אתרים מונגשים להנגיש אתר אינטרנט נגישות אתרים קידום אתרים כתבה אינפורמטיבית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד