י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

בג"ץ: ההפגנה סמוך לבית היועמ"ש תוגבל ל-500 משתתפים עד להכרעה סופית

השופטים דנו בעתירת המפגינים נגד ההחלטה שלא לאפשר הפגנות סמוך לביתו של מנדלבליט בפתח תקוה. לאחר שלא הצליח להגיע לפשרה מוסכמת, קבע בית המשפט הגבלות עד שיכריע בסוגיה

ההפגנות מול בית היועמ"ש. צילום: פלאש 90
ההפגנות מול בית היועמ"ש. צילום: פלאש 90



בית המשפט העליון החליט היום (חמישי) כי ההפגנות סמוך לביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בפתח תקוה יוגבלו ל-500 משתתפים, עד שיכריע סופית בסוגיה. ההחלטה ניתנה במסגרת דיון בעתירה של מארגני המחאה, שעתרו נגד החלטת המשטרה לאסור על קיום ההפגנות סמוך לביתו של מנדלבליט. המפגינים מוחים על התנהלותו של היועץ המשפטי לממשלה בחקירות ראש הממשלה נתניהו.

במהלך הדיון התייחס השופט יורם דנציגר לטענת המשטרה לפיה ההפגנות בכיכר גורן פוגעות בתושבי השכונה, ואמר כי "הזכות של תושבי השכונה ליהנות משקט היא לא זכות חוקתית שנמצאת בדרגה שאפילו מתקרבת לזכות חוקתית כמו הזכות להפגין וחופש הביטוי". השופטת אסתר חיות הדגישה את החשיבות של מיקום ההפגנה, ואמרה כי אחרי 40 הפגנות מדי מוצאי שבת, כיכר גורן הפכה למעין סמל.

השופטים בהרכב - דנציגר, חיות ועוזי פוגלמן - הציעו במהלך הדיון פשרה, לפיה מספר המוחים במקום יוגבל ל-500, ומפגינים נוספים יופנו למיקום חלופי. חיות ציינה כי יש להגביל את ההפגנה כך שתחל אחרי צאת השבת. נציג הפרקליטות, אודי איתן, שייצג את המשטרה בדיון, הסכים להצעה, אך מארגני ההפגנות סירבו. בעקבות סירובם, החליטו השופטים להגביל את מספר המפגינים באופן זמני, עד להכרעה הסופית.

ההכרעה לגבי מתווה ההפגנות בכללותו תינתן מאוחר יותר, לאחר שהפרקליטות תגיש תגובה לטענות שנשמעו היום במהלך הדיון. השופטים הקצו לפרקליטות שבוע להגיש את התגובה.

השופט פוגלמן מתח בדיון ביקורת מרומזת על כך שהמשטרה הודיעה כי תאסור על קיום ההפגנה זמן קצר לפניה, ותהה מדוע שינתה את עמדתה בהתראה קצרה. המשטרה הודיעה לפני שבוע כי תדרוש רישיון מעתה ואילך להפגנות בכיכר גורן, ואסרה על קיום ההפגנה בשבת שעברה. נציג הפרקליטות, אודי איתן, השיב כי המשטרה החליטה לשנות את עמדתה בחודש יולי, מפני שאז עלה מספר המפגינים לכ-2,500.

נציג הפרקליטות טען בדיון כי ההפגנות מיצו את עצמן, וכן כי המפגינים קראו לציבור להגיע לכיכר גורן חרף החלטת המשטרה, ולכן לא כיבדו את שלטון החוק. עוד הוסיף כי התנהלותה של המשטרה עד כה היתה מכילה כלפי המפגינים.

העתירה הוגשה במשותף יחד עם התנועה לאיכות השלטון. פעיל הימין עו"ד איתמר בן גביר הגיע אף הוא לדיון וטען בעד המפגינים. "למה להפגנה בנושא כלכלי לא צריך רישיון ולהפגנה בנושא מדיני כן? גם אם ההפגנה הזאת היא בעניין פוליטי, יש להם זכות להפגין בלי רישיון", אמר בן גביר בדיון.

בתחילת השבוע טענה הפרקליטות בשם המשטרה כי משתתפי ההפגנות עשו דין לעצמם באופן העולה לכדי חוסר ניקיון כפיים בכך שפעלו לקיים הפגנה ללא רישיון חרף החלטת המשטרה. בתגובת הפרקליטות לעתירה נטען כי ההפגנות השבועיות בפתח תקוה טעונות אישור משטרתי, מאחר שהן כוללות נאומים בנושאים פוליטיים. החוק קובע כי יש לבקש היתר רק במקרה שמדובר באסיפה או תהלוכה שבה נשמעים נאומים על נושא "בעל עניין מדיני". המפגינים טוענים כי ההפגנות חוקיות, וכי תוכנן אינו מדיני או פוליטי אלא ערכי - נגד שחיתות שלטונית. את העתירה הגישו מארגני ההפגנה יחד עם התנועה לאיכות השלטון.

בשבוע שעבר הודיעה המשטרה כי לא תאפשר את קיום ההפגנה בכיכר גורן בעיר, שם התקיימה עד כה, וכי תדרוש מעתה אישורים להפגנות במקום. בשבת האחרונה חסמו שוטרים את דרכם של המפגינים ועצרו את מני נפתלי ואלדד יניב, ממובילי ההפגנות. יניב ונפתלי עוכבו בחשד ששידלו להפרת הסדר הציבורי, ונעצרו ללילה לאחר שסירבו לתנאי השחרור של המשטרה. עם שחרורם הם התחייבו בבית משפט השלום בפתח תקוה שלא לשדל להפגנות לא חוקיות, אולם טענו כי ההפגנות בפתח תקוה חוקיות.

בעבר טענה המשטרה כי יש להזיז את ההפגנות בשל הפרעה לתושבי השכונה. הבוקר פורסם ב"הארץ" כי בכירים במשטרה אמרו שהם חוששים מעימותים אלימים בין המפגינים הקבועים בכיכר גורן לבין מפגיני הנגד מהליכוד וכי זאת הסיבה, לדבריהם, שהמשטרה ביקשה להעביר את מיקום ההפגנה לפארק בעיר.
בגץ היועמש אביחי מנדלבליט הפגנות אלדד יניב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד