י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

איזה גופים מטפלים בזכויות שלכם?

אזרחים במדינה יכולים ליהנות משורה ארוכה של זכויות אך לא תמיד הם יודעים למי לפנות על מנת לממש אותן. החל מהמוסד לביטוח לאומי, דרך מס הכנסה ועד חברות הביטוח – הנה הפרטים הבסיסיים שאותם שווה להכיר

צילום: pixabay
צילום: pixabay



תושבי ישראל זכאים לזכויות במגוון רחב של תחומים. בחלוקה גסה לפי קטגוריות, הזכויות המנוצלות ביותר הן אלו שקשורות לתעסוקה ועובדים, בריאות ומחלות, דיור ושיכון צרכנות ונכות או מוגבלות. לחילופין, זכויות אחרות שניתנות בחוק מיועדות למשפחות שבראשן הורה עצמאי, אנשים במצוקה כלכלית, ילדים עם צרכים מיוחדים, עסקים קטנים ועובדים עצמאים וכמובן חרדים.

הבעיה מתחילה בזה שלא כל האזרחים יודעים למי לפנות על מנת לממש את הזכויות השמורות להן בחוק. הטיפול במימוש הזכויות מתחלק בין גופים שונים והאחריות אינה משותפת. הפתרון לכך הוא להכיר את מאפייני הגופים הגדולים ולדעת מתי לפנות אליהם.

המוסד לביטוח לאומי

כל תושב ישראל מעל גיל 18 חייב להיות מבוטח בביטוח הלאומי ולשלם דמי ביטוח, למעט אוכלוסיות שזכאיות לפטור. הפטור מתשלום ניתן לנשים שאינן עובדות מחוץ למשק הבית, למקבלי קצבת נכות בעבודה, לחיילים בשירות חובה, לתושבי ישראל ששוהים במדינות אמנה ולמי שאין לו הכנסות מעבודה או מקורות אחרים.

החובה לשלם את דמי הביטוח הלאומי מגלמת בתוכה זכויות רבות. המוסד לביטוח לאומי מטפל בכל הזכויות שקשורות לתעסוקה וזכויות עובדים, לתשלום דמי ביטוח בריאות ולפיצויים עבור נפגעי תאונות. כמו כן, באמצעות המוסד לביטוח לאומי ניתן לקבל דמי אבטלה והפניה ללשכות התעסוקה לצורך עזרה במציאת מקום עבודה.

מס הכנסה

הזכויות הקשורות למס הכנסה מתייחסות מטבע הדברים להיבט הכספי. הכנסה בישראל מחויבת בתשלום מס, כאשר במקביל היא גם מעניקה זכויות בדמות פטורים והטבות. החוק קובע אילו אוכלוסיות זכאיות לקבל פטור חלקי או מלא ממס הכנסה וכמה עליהן לשלם מדי חודש.
ההתנהלות לגבי מימוש זכויות כספיות מתבצעת ישירות מול מס הכנסה. בניגוד למה שנהוג לחשוב, הטיפול במס ערך מוסף מתבצע מול גוף אחר שכמעט ולא מעניק זכויות מיוחדות, לעומת מס הכנסה שאליה עצמאים מגישים דוח שנתי, שכירים מקבלים פטורים והקלות והורים לילדים יכולים לקבל החזרי מס תקופתיים.

חברות הביטוח הפרטיות

חברות ביטוח מעניקות זכויות לקהל לקוחות פרטי. הזכויות העיקריות של החברות הפרטיות הן בגין ביטוח רכב, רכוש, מבנה, דירה, משכנתא וכיוצ"ב. בעזרת חברת הביטוח הפרטית ניתן גם להרחיב את ביטוח הבריאות, או להתאים את הפוליסה לצרכים ספציפיים של הילדים והמשפחה.
דמי הפרמיה החודשיים עבור מימוש זכויות מול חברות ביטוח פרטיות נקבעות לפי מאפייני הפוליסה. כמו כן, הזכויות שניתנות על ידי חברות הביטוח הפרטיות רלוונטיות לפני טיסה לחו"ל או בטיפול רפואי דחוף. כדאי לבחור היטב את הביטוח ולוודא שהוא לא מתנגש עם זכויות אחרות.
ביטוח לאומי מס הכנסה זכויות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד