י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

בלי לימודי ליב"ה: חרדי בן 21 ניצח בעברית

למרות ששפת האם שלו היא אידיש, ועל לימודי ליב"ה שמע רק לאחרונה, מלך זילברשלג, החרדי הנמרץ של התאגיד, ניצח שני עיתונאים בוויכוח בלשני אודות פירוש מילה בשפה העברית, לאחר שד"ר אבשלום קור החליט כי הוא זה שצודק • ליבת הוויכוח

בלי לימודי ליב"ה: חרדי בן 21 ניצח בעברית
פלאש 90





נדמה שהסוגיה השנייה בחשיבותה בנושאי דת המדינה היא שאלת לימודי הליבה בבתי הספר, סגנית רק לסוגיית הגיוס הבוערת. עצמת האש עלתה במהלך כהונתו של ח"כ יאיר לפיד, בניסיונו לכפות לימודי ליבה בתלמודי התורה, ניסיון שנכשל עד כה.

הטריגר שעומד בליבו של הוויכוח הוא האם קיים צורך אמיתי בלימודי מתמטיקה, אנגלית ומקצועות נוספים על מנת להעניק לתלמיד הצעיר את הבסיס ההשכלתי, שבלעדיו יהיה עבורו קשה יותר למצוא עבודה מכניסה, לאור העובדה שאין ברשותו את הכלים הללו. בחינוך החרדי רווחת הדעה כי לימודי הקודש, בשילוב מעט לימודי חול, מספקים את הצורך בצורה מושלמת.

אולם נדמה שלמרות כל זאת לא לעולם חוסן: מלך זילברשלג, הכוכב הוויראלי של תאגיד השידור הציבורי, ניצח בהתנצחות בלשנית עם הקולגות שלו לעבודה. בוויכוח לשוני שהתקיים בינו לבין העיתונאים אבישי עברי (מ'לאטמה' לשעבר), ואהוד עזריאל מאיר (ממקימי 'וואלה יהדות' ועורך 'וואלה דעות' לשעבר) עלתה השאלה אודות פירוש המונח 'התנקשות'.

שני העיתונאים הוותיקים טענו כי נכון לומר 'ניסיון התנקשות', כאשר מדובר במקרה בו נעשה ניסיון לרצוח אדם. זילברשלג, חסיד סערט ויז'ניץ ששפת האידיש היא שפת האם שלו, טען כי במקרה כזה יש לומר 'התנקשות', משום שעצם המילה פירושה 'ניסיון רצח', ועל כן אין זה נכון לומר 'ניסיון התנקשות'.





הוויכוח שנמשך דקות ארוכות לא הניב הסכמה, והצדדים פנו לבלשן המפרסם בישראל ד"ר אבשלום קור. זה, מצדו, צידד בעמדתו של זילברשלג, ופסק כי עצם המילה 'התנקשות' לכשלעצמה, פירושה נסיון לרצוח, ועל כן הוספת המילה 'ניסיון' לפני המילה 'התנקשות' - הינה טעות רווחת שיש להימנע ממנה, משום שהדבר מהווה כפילות לשון.

אחרי הניצחון החביב, זילברשלג לא נשאר חייב וצייץ בחשבון ה'טוויטר' שלו את הטקסט הבא: "רק שתדעו שחרדי נטול ליבה בן 21 ניצח היום בוויכוח על מילה בשפה העברית את המשכילים המזרוחניקים. ותודה לרבאי אבשלום קור".

כמובן שמדובר על וויכוח נקודתי אודות מילה מסוימת, אך הדבר מעלה שאלות בעניין ההחלטה הדיכוטומית ועל פיה: לומדי ליב"ה בהכרח ידעו עברית טוב יותר.
מלך זילברשלג אבישי עברי אהוד עזריאל מאיר אבשלום קור התנקשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 44 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד