י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

קפה הפוך ב-8 שקלים בנתב"ג: הנוסעים לחו"ל ייהנו ממחירים נמוכים

SSP הבריטית תהיה החברה הבינלאומית הראשונה שתפעל בנתב"ג והיא תחליף את רשת קפה ג'ו בטרמינל 3 במקום המרכזי ביותר בכניסה לדיוטי פרי, וכן בהפעלת בית קפה נוסף בזרוע D

שדה התעופה. צילום: משה שי, פלאש 90
שדה התעופה. צילום: משה שי, פלאש 90



החברה הבריטית SSP GroUp PLC זכתה במכרז מחיר מטרה של רשות שדות התעופה (רש"ת) להפעלת שני בתי קפה חלביים, ותציע לנוסעים לחו"ל ארבעה מוצרים במחירים מוזלים יחסית למתחרים: קפה הפוך ב-7.8 שקלים, בקבוק מים מינרלים ב-6.25 שקלים, אספרסו ב-6.25 שקלים וקרואסון חמאה ב-7.80 שקלים.

הצעת החברה במכרז עמדה על הנחה של 22% לצרכן על סל המוצרים הבסיסי שקבעה הרשות במכרז, והיא תשקיע בשדרוג בתי הקפה כ-2.5 מיליון שקל. המכרז בו זכתהSSP נבנה כך שהצעת מחירים נמוכים יותר לצרכן תזכה את החברה המתמודדת בניקוד גבוה יותר.

SSP מפעילה יותר מ-2,000 נקודות הסעדה ב-100 נמלי תעופה מובילים ב-32 מדינות בעולם. ביניהם ניתן למנות את הית'רו בלונדון, שארל דה גול בפריז, פרנקפורט, סכיפהול באמסטרדם, קלוטן בציריך, ונמלים נוספים בהלסינקי, ובסידני.

החברה תהיה החברה הבינלאומית הראשונה שפועלת בנתב"ג, והיא תחליף את רשת קפה ג'ו בטרמינל 3, במקום המרכזי ביותר בכניסה לדיוטי פרי, וכן בהפעלת בית קפה נוסף בזרוע D. קפה ג'ו תסיים את חוזה ההתקשרות בנתב"ג בסוף אוקטובר, למרות שתנאי הזיכיון שלה תקפים עד ל-30 באפריל, ו-SP תכנס במקומה ב-1 בנובמבר.

קפה ג'ו קיבלה על עצמה ב-2015 את תנאי הזיכיון של רשת ארקפה. לפי ההערכות, היא משלמת יותר מ-10.5 מיליון שקל דמי זיכיון שנתיים, בהתאם לעלות שנתית של כ-9.5 מיליון שקל, על פי התחייבות הזיכיון של ארקפה ולאחר הצמדה למדד הנוסעים ולמדד המחירים לצרכן.

במשך שנים רבות הפקיעו רשתות בתי הקפה בנתב"ג את מחיריהם של המזון והשתייה: המחיר של כוס קפה הפוך קטן הגיע ל-16 שקל, אספרסו נמכר ב-12 שקל, בקבוק מים מינרלים ב-12 שקל וקרואסון חמאה נמכר במחיר של 17 שקל.

התרעומת הגדולה של ציבור הנוסעים היתה בין היתר על כך שמדובר באותם המוצרים שנמכרים על ידי אותן הרשתות במרכזי ערים, אך מתומחרים במחירים נמוכים יותר בעשרות אחוזים מאלו שבנתב"ג.

הרשתות שפעלו בנתב"ג טענו מצדן כי הן נאלצות למכור במחירים האלו בגלל תנאי הזיכיון שלהן ודמי השכירות הגבוהים, אך הצרכן הרגיש כי מנצלים את היותו לקוח שבוי, שלא יכול לרכוש את בקבוק המים המינרלים או כוס הקפה לפני הטיסה באף מקום אחר, ונאלץ לשלם את המחיר הגבוה.

לאחר מחאה חברתית שפרצה בעניין זה בקיץ 2014, הודיעה רש"ת כי בתנאי הזיכיון העתידיים של נקודות הסעדה שיפעלו בנתב"ג ייקבעו מחירי מטרה מקסימליים לארבעה מוצרים אותם הגדירה מוצרי בסיס: אספרסו – 7 שקלים, הפוך קטן – 10 שקלים, מים מינרלים קטן – 7 שקלים וקרואסון חמאה – 10 שקלים. המחירים הללו כבר קיימים בחלק מהרשתות הפועלות בשדה התעופה.

הזכייה של SSPבמכרז הנוכחי מגיעה לאחר שהמכרז הקודם שפרסמה רש"ת בוטל באפריל האחרון, מכיוון שלטענתה החברות לא עמדו בתנאי הסף של המכרז. החברות שההצעות הכספיות שלהן בוטלו היו קפה ג'ו, קבוצת שטראוס תחת המותג קפה עלית, וחברת SSP.
בתי קפה מחאה חברתית רשות שדות התעופה קפה הפוך סל מוצרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד