י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מהפכת היבוא האישי: האם בקרוב נשלם פחות על חבילות מחו"ל?

רשות ההגבלים ממליצה: פטור גורף מרגולציה ביבוא אישי. בין ההמלצות: הגדלת הפטור ממכס על יבוא אישי מ-75 דולר כיום לסכומים של מאות דולרים - והקמת מרכז לוגיסטי משמעותי, שירכז הזמנות מיבוא אישי

מיון חבילות בדואר ישראל. צילום: דואר ישראל
מיון חבילות בדואר ישראל. צילום: דואר ישראל



האם בקרוב נשלם פחות על חבילות שאנו מזמינים מחו"ל? רשות ההגבלים העסקיים ממליצה להעניק פטור מלא מרגולציה על יבוא אישי, כאמצעי להגברת התחרות במשק. המלצות הרשות הוגשו לוועדה בינמשרדית הדנה בהגברת היבוא האישי, שבראשה עומדת שירה גרינברג, סגנית הממונה על התקציבים באוצר.

אחת ההמלצות החשובות, שכבר נבחנת בוועדה, היא הגדלת הפטור ממכס על יבוא אישי מ-75 דולר כיום לסכומים של מאות דולרים. בנוסף דנים בוועדה בריכוז מידע לצרכנים בנקודה ממשלתית אחת ופישוט הליכים.

המלצה נוספת, שבדואר ודאי לא ישמחו לשמוע עליה, היא הפניית משאבים לגורם שיקים ויפעיל מרכז לוגיסטי משמעותי בישראל. מרכז כזה ירכז הזמנות מיבוא אישי ויפעיל מערך הפצה ארצי. על פי הרשות, מרכז לוגיסטי ומערך הפצה יפתחו את צוואר הבקבוק הקיים כיום בדואר ישראל.

הרשות הוסיפה כי שיתוף פעולה בין חברות שילוח במקטע של ''המייל האחרון'' יוכל לתרום להורדת מחירים. לפיכך, הרשות מאותתת כי תפעל לאישור מיזוגים מסוג זה.

ההמלצות כוללות גם הקלות בדרישות ופישוט תהליכים, מתן אפשרות לצרכנים להשיג מידע בקלות, וקביעת הגדרה ברורה ל"יבוא אישי".

הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, הבהירה מתחילת כהונתה כי היא מתכוונת להתמודד עם הרכוזיות במשק באמצעות הגדלת היבוא כאחד הכלים המרכזיים.

קניות ב-14 מיליארד שקל בשנה

עמדת הרשות להגבלים היא אחת מתוך שלל אינטרסים בנושא זה. העלאת הפטור ממס היא נושא רגיש, בשל משמעויות הרוחב שיש לו על הכלכלה הישראלית וסכומי הכסף האדירים הטמונים בו. בחמש השנים האחרונות חלה צמיחה של כ–20% בשנה בהוצאות הישראלים על קניות באינטרנט, והיא נמשכת גם השנה. על פי נתוני חברת התשלומים באינטרנט פייפאל, ב–2016 הוציאו הישראלים 11.8 מיליארד שקל על קניות ברשת, והשנה הם צפויים להוציא כ–14 מיליארד שקל — עלייה של 18%.

בימים אלה פועל כאמור צוות בין-משרדי שאמור לגבש המלצות להסרת חסמים בתחום היבוא האישי. בראשו עומדת סגנית הממונה על התקציבים, שירה גרינברג, וחברים בו מנכ"ל משרד הכלכלה שי רינסקי, וכן נציגים מרשות המסים, רשות ההגבלים העסקיים, משרדי הכלכלה, התחבורה, התקשורת, הבריאות, האנרגיה ומשרד ראש הממשלה.

העמדה של הרשות להגבלים היא אחת מתוך דעות שונות. מצד אחד מתייצבים התומכים בהעלאתה, שעמם נמנים ארגוני הצרכנים וחברות קמעוניות בחו"ל המתמחות במכירה דרך הרשת. אלה טוענים כי העלאת הפטור תיטיב עם הצרכנים ותפחית את יוקר המחיה בישראל.

מהעבר השני ניצבים רשות המסים, איגוד לשכות המסחר, הקמעונאים ובעלי הקניונים. אלה טוענים כי הזמנת מוצרים באינטרנט גרמה לפגיעה במכירותיהם וכי קיים אי-שוויון בנטל המסים. הם מאיימים שהעלאה של הפטור תוביל לפגיעה בעסקים — עד כדי סגירת חנויות ופיטורים של עשרות אלפי עובדים.

הצוות הבינמשרדי מבקש ליצור הגדרות ברורות יותר ליבוא אישי, שכן רק מה שהוגדר יבוא אישי זכאי לפטור ממכס וממע"מ. בין השאר, נדרשת הגדרה לכמות סבירה במשלוח של יבוא אישי; שילוב מסלולים ירוקים, כך שהמוצר שמגיע לא יצטרך לקבל את אישור המכס; הפחת רגולציה ביבוא מוצרים כמו מוצרי תקשורת וחלפים לרכב.

דווקא הנושא החשוב במיוחד, שהוועדה אמנם דנה בו אך לא קיבלה מנדט להחליט לגביו, הוא הגדלת הפטור ממס ביבוא אישי. אך שר האוצר, משה כחלון, יכול לקבל החלטה להגדיל את הפטור ממס, כפי שקרה ב–2012, כששר האוצר אז, יובל שטייניץ, חתם על צווים שהעלו את תקרת הפטור מ-50 דולר ל–75 דולר.
יבוא אישי רשות ההגבלים פטור ממכס קניות ברשת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד