י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הפלס בעתירה נגד עיריית בני ברק: "מנצלת כספי ציבור להפליית תושבים ולחיסול חשבונות פוליטי"

יוצאים לדרך התביעות: אחרי תקופה די משמעותית של שקט מכיוון אנשי 'הפלג הירושלמי' לאחרונה שיגרו מכתב אזהרה לפני תביעה ואתמול הגישו תביעה ראשונה - נגד עיריית בני ברק

מערכת עיתון הפלס. צילום: יונתן זינדל, פלאש90
מערכת עיתון הפלס. צילום: יונתן זינדל, פלאש90 צילום: יונתן זינדל/פלאש90



עיתון הפלס הגיש אמש (רביעי) עתירה מינהלית נגד עיריית בני ברק בעקבות סירובה לפרסם מודעות בעתון. בתביעה שהוגשה לבית משפט המחוזי בתל אביב ע"י משרד עו"ד אדלשטין-ברמן, עיתון הפלס מבקש לקבוע כי סירובה של עיריית בני ברק, לפרסם מודעות בעיתון הפלס מהווה הפרה של חובותיה מכוח דיני המשפט המינהלי ומכוח חוק איסור הפליה.

בעתירה נתבעת העיריה לשנות את הנוהל הקיים בוועדה המקומית לתכנון ולבניה, לפיו בקשות של תושבים להקלה או שימוש חורג יפורסמו רק בשלושת היומונים החרדיים האחרים, המודיע, המבשר ויתד נאמן, תוך הדרת עיתון הפלס מרשימת העיתונים. גם התנהלות זו, טוען הפלס, אינה חוקית ומהווה הפליה ברורה.

עיתון הפלס עומד במרכז חקירה שנוהלה במחלק ההונאה במחוז ירושלים, במסגרתה נעצרו בכירי העיתון בין היתר בחשד לסחיטה ואיומים נגד משרדי פרסום וחברות בכירות במשק הישראלי על מנת שיפרסמו בעיתון, פרשה שסוקרה בהרחבה ב'בחדרי חרדים'. החקירה בעניין כבר הסתיימה ונמצאת על שולחנה של פרקליטה ממחוז תל אביב, כאשר בתקופה הקרובה צפויים לזמן את החשודים לשימוע לפני הגשת כתב אישום.

בעתירה שהגיעו נגד עיריית בני ברק, נכתב כי העירייה נמנעת מפרסום מודעות בעיתון הפלס, למרות שהיקף תפוצתו של העיתון לטענתם אינו נופל, ואף עולה, על היקף התפוצה של עיתונים אחרים במגזר החרדי, שבהם מפרסמת העירייה. "ברקע הדברים עומד חרם שהטילו גורמים אחרים במגזר החרדי על עיתון הפלס בשל יריבות דתית, אידיאולוגית ופוליטית-מפלגתית, כמערכה שהוכרזה ע"י עיתון יריב המבקש לחסל מתחרה עסקי".

העתירה מסתמכת על נתונים שהופקו על ידי חברת 'יפעת' אודות היקף הפרסומים של עיריית בני ברק בעיתונות החרדית. ע"פ הנתונים, במשך כארבע שנים פירסמה עיריית בני ברק 2027 מודעות בעיתונות החרדית בשלל נושאים שיש להם חשיבות רבה לתושבי העיר, אך אף לא אחת מהן פורסמה בעיתון הפלס.

על כך נכתב בעתירה כי "ההפליה של עיתון הפלס ושל קוראיו מהווה הפליה על בסיס שייכות לקבוצה דתית, השקפה והשתייכות מפלגתית, כמשמען בחוק איסור הפליה. ההימנעות מפרסום בעיתון הפלס נובעת גם ממניעים פוליטיים פסולים, כעיתון המזוהה עם מפלגת 'בני תורה', שהיא מפלגת האופוזיציה היחידה במועצת עיריית בני ברק. מדובר בשימוש פוליטי בכספי ציבור, האמורים לשרת את כלל אוכלוסיית בני ברק, תהא השקפתם הפוליטית והשתייכותם המפלגתית אשר תהא".

העתירה מציינת כי מועצת עיריית בני ברק אף סירבה לקיים דיון לגופו של עניין בטענות בעניין היחס המפלה כלפי עיתון הפלס, כפי שניתן לראות בפרוטוקול ישיבה שהתקיימה במועצת העירייה לפני כשנתיים ומחצה. "הרב משה שלום מלאכי, חבר המועצה וחבר סיעת האופוזיציה 'בני תורה', ביקש להעלות לסדר יומה של המועצה את העניין. כפי שעוד ניתן לראות, חברי הקואליציה, ובפרט ראש העירייה, הרב חנוך זייברט, ניסו בצורה כמעט אלימה להשתיק את הרב מלאכי ולמנוע בעדו מלדבר באמצעות הטלת מגבלות שאין להן יסוד בדין ולהשתיקו... רק בעקבות התעקשות הרב מלאכי התאפשר לו לבסוף להעלות (בקצרה) את שני הנושאים".

עו"ד יונתן ברמן מטיח בעתירה האשמות קשות כלפי עיריית ב"ב וטוען כי היא "מנצלת את שליטתה בכספי ציבור כדי להפלות את עיתון הפלס ואת קוראיו. הפליה זו היא חלק מחרם על העיתון, ומבקשת לסייע לניסיון פסול של גורמים כלכליים ופוליטיים המנסים ליצור דה-לגיטימציה של העיתון ושל ציבור קוראיו". "עיריית ב"ב עושה שימוש בסמכותה כדי 'לחסל חשבונות' עם מי שנתפס בעיניה כיריב פוליטי ואידיאולוגי, ולשם כך אינה מהססת לעשות שימוש בכספי הציבור, שהיא מחזיקה בנאמנות לטובת כלל תושבי בני ברק. לכך יש לשים סוף".

העתירה מצביעה על עדויות רבות להתנכלות מתמשכת ממנה סובל הציבור המזוהה עם הפלס. בשל כך, טוען עו"ד ברמן, יש לראות את החרמת העיתון בהקשרה המלא. "אין מדובר רק בחרם על גוף עסקי. חרם המודעות הוא חלק מסכסוך רחב יותר על רקע אידיאולוגי, דתי ומפלגתי בין קבוצות שונות בתוך הציבור החרדי הליטאי, והוא חלק מהתנכלות סדרתית ומתמשכת כלפי הציבור הנמנה על קוראי הפלס. החרם הוא אפוא חלק ממסע רחב יותר של הסתה נגד ציבור זה, רדיפתו והתנכלות לו".

העתירה משתרעת על פני 25 עמודים ובה מפרט עו"ד ברמן שלל מובאות ואסמכתאות משפטיות המוכיחות, לטענתו, כי ההימנעות מפרסום בעיתון הפלס מהווה הפרה גלויה של החובות המוטלות על עיריית בני ברק מכוח המשפט המינהלי, לפי חוק איסור הפליה ומכוח חוק יסוד חופש העיסוק.

בין היתר מצוטט תקדים עקרוני שבו קבע הבג"ץ כי "בעת חלוקת משאבי הציבור מחויבת הרשות לפעול באופן שישרת נאמנה את הציבור כולו. על הקצאת משאבים ציבוריים ברשויות מקומיות להתבצע לאור עקרונות של סבירות ומידתיות, ועל פי קריטריונים הוגנים, שוויוניים, ענייניים וגלויים".

בעיריית בני ברק מסרו ל'בחדרי חרדים' כי התביעה נמצאת במחלקה המשפטית וכי בימים הקרובים יגישו את תגובתם לבית המשפט.
עיתון הפלס עתירה מינהלית עיריית בני ברק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד