י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

'הראיון המביך': הרב בניזרי: גואטה צריך ללמוד מהי חרדיות

סערת 'הראיון המביך' אחרי שחבר הכנסת גואטה התבטא כי השתתף בחתונת תועבה, הותקף על ידי הרב בניזרי בתוכניתו בקול ברמה, השיב לו אתמול בגל"צ - וכעת בטור אישי מפרט את עמדתו

צלם:יונתן זינדל ויצחק הררי, פלאש 90
צלם:יונתן זינדל ויצחק הררי, פלאש 90



בשבוע שעבר, התראיין בתקשורת החילונית איש ציבור בכיר ממפלגה חרדית, והתפאר בכך שאחותו החילונית הזמינה אותו לחתונת בנה. הלה הבין מאחיינו החילוני שזוהי חתונת תועבה, כפי שהתורה מגדירה אותה, ובכל זאת הודיע לו שהוא יגיע לחתונתו עם כל בני ביתו, והם ירקדו וישמחו את החתן ואת ה... . ואכן "זכו" הנ"ל ובני ביתו "לשמח" את – ה' ישמור.

כאשר הגיעה לידי ההקלטה של אותו ראיון בגל"צ, הזדעזעתי עד עמקי נשמתי ואמרתי, אוי נא לנו! הכיצד עלה דבר כזה בתוך מחננו, יהודי המכנה את עצמו חרדי ומייצג מפלגה חרדית שמצביעיה חרדים, ומונהגת בידי מועצת חכמים מגדולי ישראל, מתפאר, מתגאה ומכנה את סיפורו בפני הכתב החילוני כ'סקופ'.

במקום להתבייש ולהצניע את נפילתו עמוק עמוק בתוך הארון או הגלוסקמא, יוצא הנ"ל ומספר לעיני ולאוזני כל ישראל, על "זכותו" להשתתף בחתונת תועבה, וגם לרקוד ולעשות בה שמח. אין לך חילול ה' גדול מזה. זוהי התרסה כנגד ה' ותורתו.

חז"ל לימדונו, שחלק מהתשובה הוא הצנעת העבירה מרבים וההתביישות בה, כאומרם: "העושה עבירה ומתבייש בה - מוחלין לו עוונותיו", וכן: "חציף עלי מאן דמפרש חטאיה", וכן: "אשרי נשוי פשע כסוי חטאה". דוד המלך התחנן לפני ה' וביקש: "אל יכתב סורחני", ואילו "נציגנו" רץ ומספר מיוזמתו על התועבה שעשה.

השתתפות באירוע מעין זה, והזדהות עם הנעשה שם ע"י השתתפות בחינגה, כמוה כשריפת התורה או תלישת דפים מהתורה. משה רבינו ע"ה שבר את הלוחות רק כשירד למטה, ולא מיד כאשר הקב"ה הודיעו שעשו את העגל, מדוע? אלא חשב משה שמיד אחר עשיית העגל התחרטו בני ישראל, הם בוכים ועושים תשובה כעת, אך לאחר שירד וראה אותם עושים מחולות, שבר את הלוחות והענישם.

גם לעשות עגל וגם לרקוד לפניו, זו כבר בעיה אמונית שורשית קשה, המצריכה טיפול שורש עמוק. במעשהו זה גרם הנציג חילול ה' נוראי, בהעניקו לגיטימציה לאנשים המכונים בתורה תועבה. הכרה כזו מאיש ציבור חרדי, שווה עבורם כל הון שבעולם, ובעבורנו חורבן עולם.

המזעזע ביותר, הוא השקט שהדבר הזה עובר. דבר כזה צריך להרעיד את אמות הספים, להוציא תיבה לרחובה של עיר ולזעוק "נעשתה תועבה בישראל", אך משום מה אנו נתקלים בשקט בגבעון דום.

אדם כזה עם כל הכבוד, אינו ראוי להיות מייצגנו. הוא נבחר בקולותינו והוא למעשה ה'ידא אריכתא' שלנו, זכויותיו הם זכויותינו, אך גם חובותיו הם חובותינו, ובחובות מעין אלו אין אנו חפצים.

עלינו לנהוג ולנקוט כפי דין התורה שציותה, שאת החוטא מוציאים מחוץ למחנה: "וְהֻגַּד לְךָ וְשָׁמָעְתָּ וְדָרַשְׁתָּ הֵיטֵב וְהִנֵּה אֱמֶת נָכוֹן הַדָּבָר, נֶעֶשְׂתָה הַתּוֹעֵבָה הַזֹּאת בְּיִשְׂרָאֵל: וְהוֹצֵאתָ אֶת הָאִישׁ הַהוּא אוֹ אֶת הָאִשָּׁה הַהִוא אֲשֶׁר עָשׂוּ אֶת הַדָּבָר הָרָע הַזֶּה אֶל שְׁעָרֶיךָ". אם חפצי יהדות אנו ורוצים לשמור על טוהר מחננו וגם על מפלגתנו, יש לשחררו במהרה לביתו לשלום, או לחיזוק, והוא עוונו ישא.



לאחר שביקרתי בחריפות את דבריו ומעשיו (בתוכנית ב'קול ברמה'), ציפיתי שהלה יצא לתקשורת ויתנצל או יביע חרטה, ויאמר את הוידוי המקובל בהלכה: "חטאתי, עויתי, פשעתי ואיני שב יותר למעשי הרעים. הייתה לי טעות בשיקול הדעת, הן בעשיית המעשה והן בפרסומו ברבים".

אך לא כך הגיב, אלא יצא בהתקפה בוטה כנגד אלו שהוציאו את ההקלטה, בטענה שעיוותו אותה והוציאו ממנה "חלקים חשובים", מה שנקרא בלשוננו "הדברים הוצאו מהקשרם". בנוסף אף התלוצץ כנגדי וכינה אותי מתוסכל, ולעג על תפקידי החדש כעורך העיתון 'יום ליום'. גם אם נאמר שבאותו ראיון הוא גינה את התופעה לפני כן וכו', דבר שעד לרגע זה לא הוכח, אין זה ממעיט בכי הוא זה ממעשהו ומ'הסקופ' שסיפק לציבור. דבריו החמורים מדברים בעד עצמם, בין אם הייתה הבעת הסתייגות לפני כן או לא.

בהתנהגותו זו קיים את מה שאומרים: 'ההתנצלות קשה מן החטא', כלומר אדם שעושה עבירה ומתנצל, ומתפתל ואומר לא עשיתי, זה יותר גרוע מעשיית גוף העבירה, מכיוון שברגע שהוא מתפלפל הוא מבין שלא עשה כלל עבירה וממילא לא יחזור בתשובה, אבל אם האדם מבין שעשה עבירה, הרבה יותר קל לו לחזור בתשובה. וכן אומר הנביא לעם ישראל (ירמיה ב', ל"ה): "הנני נשפט אותך על אומרך לא חטאתי", הכוונה שעיקר התביעה על האדם היא על שאינו מבין שחטא, אלא מתנצל ואומר לא חטאתי, ועל זה הוא נענש.

אדם כזה אינו ראוי להיות נציג של מפלגה חרדית. הוא אינו מבין את הנזק הנוראי שגרם בדבריו ובהנהגותיו בשבועיים האחרונים, ובכלל מאז היותו איש ציבור.

עליו ללמוד בכלל מהי חרדיות, מהי תועבה, דרך תשובה ורק אחר כך להיות נציג חרדי. צר לי שהממונים עליו לא הביעו עד כה סלידה ושאט נפש ממעשיו האויליים והנוראים, ושתיקם מתפרשת כהודאה. הם אינם מצליחים להבין את גודל הנזק שנגרם לתנועתנו הקדושה, וטוב שיצאו לרחובה של עיר וישמעו מה העם שבשדות חושב ואומר.

ולסיום, באשר לאמירתו עלי שאני מתוסכל, אכן הוא צודק, אני מתוסכל שאלה הם נציגיי.
ראיון מביך גואטה בניזרי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד