י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

בספר החדש: "אבא על מילה גסה היה מכה אותנו"

ספר חדש ומדהים שיצא בימים האחרונים הכולל 460 עמודים מתאר את מסכת חייו ואורחות חייו המופלאים של הצדיק מרמת השרון רבי יעקב אדלשטיין זצ"ל

הגר"י אדלשטיין זצ"ל בהכנות לחג הסוכות. צילום: שוקי לרר
הגר"י אדלשטיין זצ"ל בהכנות לחג הסוכות. צילום: שוקי לרר



עם הגעת מיטתו של הגאון רבי יעקב אדלשטיין זצ"ל, לבית העלמין ברמת השרון, שם טמון אביו, הגאון רבי צבי יהודה, נראו שני יהודים בוכים זה על כתפי זה. שניהם, ממררים בבכי ופולטים זעקות שבר: התייתמנו מאבא שלנו!"

היה זה ראש ישיבה ידוע, ולצידו יהודי אשר ניכר עליו שרק בשל המעמד חבש את כיפתו. מחזה זה, יכול אולי לתאר את ייחודיות דמותו המופלאה של הגר"י אדלשטיין, שגדל בצילם של גדולי ישראל כמרן החזון איש ומרן הרב מבריסק, כיהן כדיין וכראש ישיבה בעיר התורה בני ברק, וכמרא דאתרא ברמת השרון, החילונית המובהקת.

בימים אלו, הופיע "ליבם של ישראל", ספר מיוחד בפורמט אלבומי ענק, המכיל למעלה מ460 עמודים המהווים מסע מסעיר אל 93 שנות דמותו רבת הגוונים של הגר"י אדלשטיין זצ"ל.

הספר מחולק למספר פרקים, בהם תולדות חייו המגוללים באופן מרתק את תולדותיו עם סיפורים רבים שטרם סופרו מהילדות ברוסיה בצל המסתור והנדודים, דרך שנות הלימוד ב'ישיבה' המאולתרת בבית ששכן בלול תרנגולות, ההחלטה הגורלית בחדרו של מרן החזון איש, ועד לסיפורים המופלאים שהתרחשו בשעות הקטנות של הלילה בביתו ברמת השרון, שהיה לבית שכל לבבות פונים אליו.

פרק נוסף, מרתק במיוחד, מביא תיעוד של אין ספור זיכרונות המקיפים את חייו במהדורה נדירה של אלפי תמונות מרהיבות משנות ילדותו ועד רגעיו האחרונים. עמודי התמונות מלווים בסיפורים מרגשים ומלאי עוצמה מחייו של הגר"י.

חלק מרגש בספר, הוקדש לשנה האחרונה לחייו, בה ניטל ממנו כח הדיבור, ודבריו נאמרו באמצעות הכתב. בספר מובאים עשרות פתקים מפעימים בהם חרט בכתב ידו את צפונות ליבו וחשף טפח מתוככי ליבו לעיתים עד כדי החסרת פעימה.

'בחדרי חרדים' בהצצה לתשובות שענה רבי יעקב זצ"ל "באחד הימים, שאלה רעייתו הרבנית תליט"א את הגר"י, על ענייני חינוך, ובין היתר ציינה את מה שאומרים בשם החזון איש, כי הדבר היחיד עליו יש לתת לילד מכה היא על שקר. כתב על כך רבינו: "אבא ז"ל נתן לנו "חופשיות". אבל על מילה גסה היה מכה. בענייני שקר לא היינו "פרוצים". פעם אחת נתן לי סטירה, כאשר תוך כדי התגוששות עם אחי (רבי) גרשון יצאתי מגדרי".

בנוסף כתב "רבי שלמה ברמן, נכנס לפוניבז' בן 14, ושמע שיעור יומי מרבי שמואל רוזובסקי, ואחר הצהרים ניגש לרבי יוסף שלמה (כהנמן) שישב בישיבה לשאול תוספת בירור. והגרי"ש ענה לו בקול נעים ורך, אבל הבחור לא קלט מה ענה לו. שאלתי אותו, אם כן למה גם למחר שאלת? ענה לי: זה תענוג גדול לשמוע אותו בקול נעים".

בפתק אחר כתב רבי יעקב בעידוד לבן ישיבה מספר על קשיי הבחרות של אחד מגדולי ישראל זצ"ל .

בנוסף, מובאים גם העתקי גיליונות כתבות מהעיתונים החרדים שנכתבו אחר הסתלקותו, וכן תמלול של דברי ההספדים מהלוויה ועד השלושים.

בניו ממשיכי דרכו של הגר"י כתבו מכתבי ברכה בספר כשהם מברכים את ההשקעה הרבה שנעשתה בספר ע"י תלמידיו וכתבו "ויהי רצון שיהא ספר זיכרון זה לתועלת ולחיזוק לכלל עם ישראל".

גדולי ישראל שהספר "ליבם של ישראל" הונח על שולחנם הביעו את התפעלותם מתוכנו וברכו את מערכת הספר באמרם כי "מדובר בדבר חשוב שיכול להביא תועלת גדולה"

הספר, המכיל אוצר המתאים לכל אחד, נתקבל בשמחה בקרב תלמידיו ושומעי לקחו של הגר"י אדלשטיין, כמו גם בקרב רבים המבקשים ללמוד וללמד על דמותו רבת האנפין וללמוד מהליכותיו והנהגותיו.











הרב יעקב אדלשטיין רמת השרון ליבם של ישראל ספר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד