ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

בית המשפט סילק את התביעה של יוצאים בשאלה נגד מוסדות החינוך החרדי

לאחר סאגה ממושכת, בית המשפט המליץ לתובעים למחוק את תביעת הנזיקין שהגישו קבוצת חרדים לשעבר בגין אי הכללת לימודי ליבה במוסדות החינוך החרדיים בהם התחנכו בילדותם ועקב כך הם מתקשים כיום להיקלט במקומות עבודה • כל הפרטים

אילוסטרציה. צילום: פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: פלאש 90 צילום: פלאש 90



בית המשפט הורה על מחיקת תביעת הנזיקין שהגישו קבוצה של יוצאים בשאלה על כך שמפאת אי הכללת לימודי ליבה במוסדות החינוך החרדי, כישוריהם אינם שווים לחבריהם מהמגזר החילוני שם הם חיים כיום.

שנתיים לאחר שהגישו תביעת נזיקין נגד המדינה ומוסדות החינוך על כך שלא למדו ליבה, השופט משה בר-עם מבית משפט המחוזי בירושלים הורה על מחיקת התביעה שהגישו קבוצת תובעים שעזבו את העולם החרדי, נגד המדינה שגולגלה את התביעה לפתחם של הורי התובעים ומוסדות החינוך החרדי בגין הנזק שנגרם להם כביכול בשל החינוך החרדי בו הם למדו, ללא לימודי הליבה.

"הנני מורה על מחיקת התביעה" אמר היום השופט בר-עם, ללא צו להוצאות משפטיות. יחד עם זאת, הוסיף כי לגבי אלה שבעת מועד הגשת התביעה היו מתחת לגיל 25 (ס"ה 9), שלא חלה עליהם התיישנות, יוכלו אלה לפנות לבית משפט השלום, שם סכום התביעה נמוך יותר ועמוד על 2.5 מיליון ש"ח.

כבר לפני חודש, דווח ב'בחדרי חרדים' כי השופט דחה את כל התובעים בתיק שהינם בגיל 25 ביום הגשת התביעה, בשל העובדה שחלה התיישנות בתביעה - כשהוא מטיל עליהם הוצאות משפט בסכומים של עשרות אלפי שקלים.

מדובר בתביעה שהוגשה נגד מדינת ישראל על ידי היוצאים בשאלה, ופרקליטות המדינה גולגלה את התביעה לפתחם של הורי התובעים ומוסדות החינוך החרדי. כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', קבוצה של 52 תובעים, בוגרי מוסדות החינוך החרדיים אשר החליטו לנטוש את אורח חייהם החרדי, הגישה תביעה נזיקית כספית למול המדינה. התובעים טענו כי נגרם להם נזק נוכח אי אכיפת תכנית הליבה על מוסדות החינוך ואי העמדת תכנית השלמה ליוצאים בשאלה. כאן ב'בחדרי' דיווחנו לפני מספר חודשים על ההפסד המסתמן.

המדינה, מצידה, הגישה הודעת צד ג' לעשרות תלמודי תורה וישיבות קטנות וכן הורי התובעים, בדרישת שיפוי כספי. משרד כבירי-נבו-קידר-בלום ושות', המייצג קבוצה של למעלה מ-50 מוסדות חינוך שצורפו לתביעה ואוגדו על ידי איגוד מנהלי הישיבות, הבהיר מפורשות לבית המשפט, כי הן לתביעות החוזרים בשאלה והן להודעת המדינה נגד המוסדות - אין כל בסיס משפטי ועובדתי.

כך, הובהר כי תביעה זו אינה אלא ניסיון נוסף, לאחר שניסיונות קודמים כשלו פוליטית, חוקתית ומשפטית בערכאה השיפוטית העליונה – בג"ץ, לקעקע את אושיות החינוך החרדי, בדרך עקלקלה של תביעה כביכול נזיקית. זאת, בניגוד לפסקי הדין מאת בית המשפט העליון ובניגוד להודעות המדינה עצמה בהליכים קודמים.

נוכח זאת, התבקש בית המשפט הנכבד להורות על מחיקתה על הסף של ההודעה לצד שלישי בהיעדר עילה, נוכח טורדנותה והגשתה בחוסר ניקיון כפיים. כמו כן, הבהיר משרד עוה"ד כבירי-נבו-קידר-בלום ושות' כי דין מרבית התביעה להימחק לאור התיישנות שחלה עליה. כך, כל תובע אשר היה בן 25 במועד הגשת התביעה, וחלפו 7 שנים מיום הגיעו לגיל 18, התיישנה תביעתו. לאחר התדיינות משפטית ארוכה בנושא, קבע לפני כחודש השופט משה בר-עם כי הדין עם המוסדות ויש למחוק את תביעת התובעים הבוגרים.

כאמור, בדיון נוסף שנערך היום (ראשון) בבית משפט המחוזי בירושלים, השופט בר-עם ציין כי על-יסוד עמדת התובעים לאחר ההחלטה לפני כחודש עם דחיית התביעה בעניינם של מרבית התובעים, "הנני מורה על מחיקת התביעה בעניינם של האחרים". כפועל יוצא מכך, גם נמחקה התביעה נגד מוסדות החינוך החרדים.

יחד עם זאת, ככל שתוגש תביעה לבית-משפט השלום באותו עניין על ידי אלה שעם הגשת התביעה טרם הגיעו לגיל 25, ביהמ"ש השלום יוכלו לדון גם בעניין ההוצאות המשפטיות בעניינם.

ממשרד עוה"ד כבירי-נבו-קידר-בלום ושות' נמסר ל'בחדרי חרדים' כי בהליך משפטי נכון, גם מוסדות חינוך חרדי יכולים לנצח בבית המשפט.

מעמותת יוצאים לשינוי המובילה את תביעת הליבה נמסר ל'בחדרי חרדים' כי "בדיון שהתקיים היום קיבל השופט את בקשת עו"ד לקר - נציג התובעים להעביר את הדיון לגבי התובעים עליהם לא חלה התיישנות לבית משפט השלום, שם ימשיך הדיון בתיק ללא שינוי. בימים אלו נשקלת גם האפשרות להגיש ערעור לבית משפט העליון על הפסיקה בנושא ההתיישנות של שאר התובעים.
יוצאים בשאלה לימודי ליבה תביעה נזיקית חוזרים בשאלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד