י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

"פעם ח"כים חרדים לא חצו את הקו הירוק"

שבעה חודשים אחרי שניצח בבחירות לראשות מועצת גוש עציון, שלמה נאמן מעניק ראיון ל'בחדרי חרדים': "בעבר ח"כים חרדים לא חצו את הקו הירוק, והיום אנו זוכים לביקורים של דרעי וגפני"."צריך להקים עיר חרדית נוספת בגוש עציון קרוב לירושלים"

שלמה נאמן
שלמה נאמן



שבעה חודשים אחרי שניצח בבחירות לראשות המועצה האזורית גוש עציון, גם עתה, כמו אז, שלמה נאמן נשמע מלא במוטיבציה ובחזון.

בראיון שהוא מעניק ל"בחדרי חרדים" הוא מתייחס לתופעת ה"התיישבות החרדית" ומפתיע בפרגון לחברי הכנסת החרדים, "בעבר הם לא חצו את הקו הירוק". בנוסף הוא לא שוכח לתקוף את התערבות בג"ץ בחקיקה, וקורא למגזר החרדי: "בואו תקימו עיר חרדית בגוש עציון, תבנו 'כוללים' וישיבות, 30 דקות נסיעה מירושלים".

- בנאום הניצחון שלך, לפני שבעה חודשים, הצהרת ש"החל מסע הריבונות בגוש עציון". איך הריבונות הישראלית באה לידי ביטוי בחודשים הללו בהם אתה מכהן בתפקיד ראש מועצת גוש עציון?

"השאלה איך תופסים 'ריבונות', האם תופסים אותה כהחלטה חד פעמית שהממשלה צריכה לקבל, - כי אם כן - טרם התקבלה החלטה שכזו, זו לא רק הממשלה זו גם הכנסת, אבל במהלך קמפיין הבחירות דיברתי בארוכה על כך שאני תופס את המושג 'ריבונות' כתהליך שבסופו של דבר יוביל להחלת החוק הישראלי על יהודה ושומרון".

"אבל זה מתחיל בכך שמי שמטפל בנו לא יהיו פקידי ממשלה או קציני צבא, ושהמדינה תחיל את החוקים שלה - לפחות קבוצת חוקים על יהודה ושומרון – זה עצמו התחלה של ריבונות, אנחנו עושים בזה עבודה מאוד מאומצת, בכל ענין וכמעט בכל תחום".

נאמן מבקש להסביר לאזרח הישראלי שלא חי ביהודה ושומרון – את הסיטואציה הבעייתית הרובצת על ראשם של המתיישבים: "הרי צריך להבין, שביהודה ושומרון לא חל שום חוק ישראלי, אפילו אישה שיוצאת לחופשת לידה - אין לה חוק שמגן עליה, כי ביהודה ושומרון לא חל חוק. כל חוק ישראלי מצריך צו אלוף מיוחד בכדי שיחול גם ביהודה שומרון, כרגע אנחנו פועלים שהאלוף יחתום על קבוצת חוקים שיחולו ביהודה ושומרון".

- אתה מרוצה מנציגי ההתיישבות בכנסת או שאתה מרגיש שאין באמת מישהו בכנסת שנלחם למען ההתיישבות?

"היות והייתי במקום הזה של 'הרמה הארצית', אז אני רחוק מאוד מסתם להעביר ביקורת חלודה. מה זה מרוצה? כנסת זו עשייה יומיומית. ותמיד נראה מבחוץ שאפשר וצריך לעשות הרבה יותר, זה נכון, אבל יש מגבלות וקואליציה ודברים שאי אפשר לעשות. בסופו של דבר מהתוצאה אני לא מרוצה, מהתהליך אני כן מרוצה".

הוא תוקף את בג"ץ: "אני חושב שהמשימה העליונה של כנסת ישראל זה להגביל את ההשתוללות המשפטית של בג"ץ, ואני חושב שגם אם הח"כים יקדישו לזה את כל זמנם ולא יעזרו להתיישבות בכלל, בזה הם יעזרו להתיישבות הרבה יותר, כי בסופו של דבר עצם העובדה שהיום בג"ץ יכול לבטל כל החלטה של הממשלה והכנסת, זה מעקר מהיסוד את שלטון החוק בישראל".

- אתה סבור שחברי הכנסת החרדים היו צריכים לפעול יותר למען ההתיישבות?

"כמה שיותר יהודים - אנשי אמונה, יתאחדו לטובת דברים שיש בהם אמונה - כך ההצלחה תהיה יותר גדולה, מפרה ועוזרת. אם הסרוגים יותר ישקיעו בשמירת שבת והחרדים יותר ישקיעו בעזרה להתיישבות - שניהם ירוויחו בסוף. גם תהיה שמירת שבת במדינת ישראל וגם ההתיישבות תתחזק".
נאמן מתייחס לחיבור החרדי עם ההתיישבות: "בחיבור עם המגזר החרדי - אנחנו עושם דרך קדימה, ודרך אגב, אני מוכרח לומר שזה גם בזכות גוש עציון – מה שקורה בסופו של דבר בשטח, שאנחנו מתחברים, שאנחנו זוכים לתמיכה, וזה לא תמיכה בעלמא או עסקאות פוליטיות. אנחנו יחד עם היישובים החרדיים שנמצאים בגוש עציון".

בואו לגוש - יש מקום

אריה דרעי בביקור בגוש עציוןצילום: אריה דרעי בביקור בגוש עציון
אריה דרעי בביקור בגוש עציון


על הח"כים החרדים מוסיף נאמן: "הח"כים החרדים לא חצו בעבר את הקו הירוק, והיום אנחנו זוכים לביקור של השר דרעי וגפני, אנשים באים ומתפעלים ממה שיש פה, והדבר הזה מביא אותם בסופו של דבר לתמוך בהתיישבות. יש תהליך ואת זה אני מודד. אני לא יכול לדווח על הצלחות אבל כמי שנמצא בעשייה הציבורית יותר מיום אחד אני מודד תהליכים".

נאמן מבקש לפרגן לסגנו החרדי יואל סילבר: "מיניתי לי סגן מהציבור החרדי, יואל סילבר, שאמנם הגיע ממעלה עמוס - יישוב קטן של 60 משפחות, הוא חבר במליאת המועצה, והוא הצטרף לסגנים שלי. אני מעריך אותו באופן אישי וגם שותפיי הסרוגים והחילוניים מאוד מעריכים אותו ואת פועלו. זה חלק מהשותפות האמיתית שלנו עם המגזר החרדי. כולם ביחד, כולם למען ה' ונחלתו".

- האם יש עוד מקום להתפתחות ההתיישבות החרדית בגוש?

"חד משמעית, אני חושב שבגוש עציון צריכה לקום עיר חרדית, מעבר להתפתחות ההתיישבותית - יש לנו שני יישובים: מיצד ומעלה עמוס, שביניהם יש הרבה אדמות מדינה. אני אומר לך, צריך להתחיל לחשוב בגדול. השטח שנמצא סביב היישובים האלו, שהם אדמות מדינה – הוא יותר גדול משטחה של ביתר עילית".

"אני מאוד שמח שהחרדים הולכים לבנות ערים בנגב ובצפון אבל פה, חצי שעה מירושלים, אני קורא לציבור החרדי, 30 דקות נסיעה מירושלים אפשר להקים עיר ולבנות בתים. אנשים קונים בית על אדמה ב-700 אלף שקל, איפה רואים דבר כזה?. בואו בהמוניכם, תתיישבו, תפתחו 'כוללים', תפתחו ישיבות, תפתחו גם מקומות עבודה לחרדים עובדים – יש דבר כזה. אפשר לארגן גם מקומות עבודה לנשים ומוסדות חינוך בשפע. כל מה שאפשר, נעשה ונתפתח, בסוף אין שום מניעה".

הוא חוזר שוב בלהט על דבריו: "צריכה לקום כאן עיר חרדית, סמוך לירושלים. זו גם תרומה גדולה להתיישבות, זה חבל ארץ של הנביא עמוס שבהחלט מצפה לגאולה וגם הציבור החרדי יוכל להתפתח כאן וזה יהיה פתרון מעולה למצוקת הדיור במגזר החרדי".

- בחודשים האחרונים יישובים בגוש נמצאים במרכזם של ויכוחים משפטיים וסכנת הריסה, מה לדעתך הפתרון הראוי לבעיות של נתיב האבות ושדה בועז?

"הפתרון המערכתי, כפי שאמרתי, שהחכ"ים יתעשתו ומי שאמור למשול במדינה הזו – יתחיל למשול בה. לחוקק חוקים וריבונות, לספח את השטחים, להחיל עליהם את החוק הישראלי, ולגרום למצב שמי שמחליט זה לא עו"ד פקיד שבקושי אחראי על ההחלטות של עצמו אלא עם ישראל, שלו אין שאלה האם בתים בנתיב האבות צריכים להישאר במקומם".





לאחרונה פורסם כי המועצה מקדמת בנייה של שלושה יישובים חדשים בגוש, שתי שכונות באלון שבות והיישוב גבעות, תוכל להרחיב במילה על הפרויקטים הללו?

"זו עבודה קשה שתיקח עוד הרבה זמן, התחלנו איתה ואנחנו מתקדמים איתה. גם באיזור אלון שבות גם גבעות, אני מקווה שיהיו עוד שטחים באיזור מרכז גוש עציון, גם בבת עין, ומזרח הגוש. אנחנו פועלים במקביל בכל מקום שיש לנו אדמת מדינה צמודה ליישוב ומאפשרת התפתחות ותכנון".

"בנוסף, אנחנו זוכים לעזרה גדולה מאוד של משרד השיכון ושל השר יואב גלנט, בתכנון של השכנות הללו. צריך לדעת שבמדינה שלנו עד שאתה מתחנן יחידת דיור אחת - אתה עובר שבעה מדורי גיהינום, אין לנו פה קיצורי תהליכים, אני אומר יותר מכך שביו"ש אחרי הכל אתה צריך לקבל עוד 4-5 אישורים ברמה של ראש ממשלה האם בכלל מותר לך לבנות, אבל אנחנו בכל הכוח על זה, ואנחנו מאמינים שהממשלה תעזור לנו לבנות, בעיקר כעת שיש ממשל חדש בארה"ב. בנייה, בנייה, בנייה".

במקביל ליישובים אלה, עומדות אדמות "גבעת אדומים" שרשומות בטאבו בבעלות פרטית של יהודים, האם נעשות פעולות כדי לקדם גם את בניית 'גבעת אדומים' או שכרגע אתם מתמקדים רק בישובים האחרים?

"זה לא יאמן, מי שצולל לנקודה הזו מבין שב'גבעת אדומים' יש איזושהי בעיה משפטית שהמציאו אותה. כל דבר אפשר להמציא, כביכול היא לא ניתנת לפתרון, אתם שואלים אותי? אפשר לפתור אותה תוך 24 שעות, אבל אפשר גם לא לפתור אותה ב-24 שנים. יש ב'גבעת אדומים' הרבה יחידות דיור".

- אתה מעורב בעשייה למען 'גבעת אדומים'?

"לא מספיק לצערי, יש לי מספיק צרות כפי שאומרים, אבל אני כואב ומתעניין בזה, ואם אוכל לעשות משהו אני אעשה מעתה ואתאמץ. זה דבר חשוב מאוד".
גוש עציון שלמה נאמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד