י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

בעל המסעדה שנקנס על ידי הרבנות: "זה ניסיון הפחדה - לא אשלם"

בענף המסעדות סוערים אחרי שהרבנות הטילה קנס על עסק שהציג תעודת כשרות אלטרנטיבית בהתאם להחלטת בג"ץ. איגוד המסעדות: "זאת שערורייה שגוף סטטוטורי פועל לכאורה בבריונות, מצפצף על המלצות בג"ץ ועושה כעולה על רוחו"

מסעדה.
מסעדה.



חיים אברהמי ממסעדת פסטה בסטה התפלא כשאתמול בצהריים הגיע שליח למסעדה שבבעלותו בשוק מחנה יהודה בירושלים והגיש לו מעטפה סגורה. בתוך המעטפה היה קנס מינהלי מהרבנות הראשית בסך 2,000 שקל בגין "הצגת בית אוכל ככשר בכל דרך שהיא מבלי שיש לבעליו תעודת הכשר כחוק".

הסיבה לפליאה של אברהמי היא פסיקת בג"ץ מלפני שבועיים לפיה גם עסק שלא נמצא תחת השגחה של הרבנות הראשית יכול להצהיר על פעולות שהוא נוקט שהופכות אותו לכשר לפחות לדעתו, מבלי לכתוב שזו תעודת כשרות. לאחר היוודע דבר הפסיקה תלה אברהמי הצהרה של ארגון השגחה פרטית, שהחל להנפיק תעודות חדשות לבתי עסק שאינם מעוניינים בתעודת כשרות של הרבנות הראשית, לפיה הוא מצהיר כי העסק סגור בשבת, כל חומרי הגלם בעסק הם חלביים או פרווה, נעשה שימוש בתוצרת עלים נקייה מחרקים ועוד. על ההצהרה לא כתוב כי מדובר בתעודת כשרות.

"כנראה שברבנות נורא נלחצו מפסיקת בג"ץ. הם מרגישים שהקרקע נשמטה להם מתחת לרגליים ורוצים להעביר מסר לבעלי המסעדות שמי שעוזב אותם ועובר לגוף השגחה אלטרנטיבי ישלם על זה. זה פשוט ניסיון הפחדה", אמר אברהמי ל-TheMarker. לדבריו, אין בכוונתו לשלם את הקנס: "עורך הדין שלי אמר לי שלרבנות אין סמכות לתת לי את הקנס הזה ואני מתכוון ללכת על זה למשפט במידת הצורך. אני קורא למסעדות לא לפחד ואני קורא לקהל הדתי להיכנס לאתר של השגחה פרטית ולהחליט בעצמם איזו כשרות יותר טובה".

לאברהמי, שחלק משמונת הסניפים שהוא מפעיל בארץ כשרים, בטן מלאה כלפי הרבנות. "מבחינת הכסף שהם גובים אין כל כך הבדל – גם אצל הרבנות וגם אצל השגחה פרטית אני משלם בערך 900 שקל בחודש. אבל בסופו של יום הכשרות של הרבנות עולה הרבה יותר כי הם מחייבים אותי לקנות חומרי גלם מספקים מסוימים ואני אף פעם לא יודע מה המניעים שלהם. למשל, החסה שהם מחייבים לקנות יקרה פי שלושה מחסות ממותגים אחרים.

"כבר שנתיים שבחלק מהסניפים שלי אני עובד עם ארגון השגחה פרטית והליווי שלהם הרבה יותר צמוד משל הרבנות. הרבנות היא חותמת גומי – פעם ביום מגיע המשגיח לחמש דקות ובודק מאיזה ספקים הסחורה שקנית. בהשגחה פרטית מדריכים את העובדים שלי באופן קבוע איך מנקים ועובדים עם הסחורה , מדריכים עובדים חדשים, גורמים לי לחתום בשמי על הצהרה שאני עומד בסטנדרטים רבים ועוד. נראה באמת אכפת להם מנושא הכשרות".

באיגוד המסעדות אמרו ל-TheMarker כי הם מנחים את פסטה בסטה שלא לשלם את הקנס של הרבנות וקראו למסעדות לא להירתע מהמהלך של הרבנות. לדברי אומר שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות, "מדובר באקט של בריונות של הרבנות שמנסה להלך אימים על מסעדות כדי שלא יממשו את פסיקת בג"ץ. זאת שערורייה שגוף סטטוטורי פועל לכאורה בבריונות, מצפצף על המלצות בג"ץ ועושה כעולה על רוחו. נמליץ למסעדה להגיש ערעור על הקנס כי אנחנו מעריכים שהוא לא חוקי ואנחנו ממליצים לכל מסעדה שרוצה לפעול עם גורם שאינו הרבנות לא לפחד ולעשות את זה".

"חושבים שהם מדינה בתוך מדינה"

ארגון השגחה פרטית שהחל שלשום להנפיק תעודות חדשות שככל הנראה תואמות את החלטת בג"ץ הגיבו לקנס של הרבנות ואמרו, כי "הם מ-פ-ח-ד-י-ם. תחילה הרבנות התעלמה מאיתנו, אחר כך זילזלה בנו ועכשיו הם נלחמים בנו. הרבנות הראשית בהיסטריה ומתחילים להריח שם את סוף המונופול שלהם". עוד ציינו, כי הקנס נועד להפחדה ולא צפוי שימומש אם בעל העסק יבחר ללכת לבית המשפט לטעון נגדו.

מהרבנות נמסר, כי "לאור פסיקת בית המשפט העליון הקובעת כי הרבנות היא המוסמכת להעניק תעודת כשרות, ובעקבות פניות שהגיעו לרבנות על הצגת מצג כשרותי שלא על פי חוק, פעלה יחידת האכיפה של הרבנות הראשית כנגד בתי אוכל אשר הציגו את עצמם ככשרים באמצעות הצגת תעודה מטעם גוף אלטרנטיבי - מבלי שהיתה בידיהם תעודת הכשר של הרבנות המקומית המוסמכת.

"במסגרת זו הוטל קנס מנהלי קצוב בגובה של 2,000 שקל על מסעדה פסטה בסטה בשוק מחנה יהודה בירושלים, אשר הציגה תעודה מטעם הגוף עמותת השגחה פרטית, החתומה על ידי הרב אורן דובדבני המעידה על פיקוחו במקום, תוך שהובהר לנציגי העסק על ידי מפקח היחידה, כי חל איסור להציג עסק ככשר באמצעות מצג כשרותי זה. היחידה הארצית לאכיפת חוק איסור הונאה בכשרות תמשיך לנקוט צעדים על פי דין כדי למנוע הונאה בכשרות".

ח"כ רחל עזריה (כולנו) יו"ר השדולה לכשרות בעסקים אמרה בתגובה לקנס שהרבנות נתנה לבית עסק בירושלים שעובד עם ארגון השגחה פרטית: "ברבנות הראשית חושבים שהם מדינה בתוך מדינת ישראל ועושים דין לעצמם בניגוד לפסיקת בית המשפט העליון. במקום לעסוק בניקוי האורוות שצריך לעשות ברבנות, ולטפל סוף סוף בהונאת הכשרות שלה הם בעצמם אחראים, הם החליטו לפעול בניגוד לפסיקת בג"צ, ולעסוק במרדף חסר תוחלת ותועלת אחרי השגחה פרטית. גם הם יודעים שסוף המונופול קרב והמהלכים האחרונים שלהם רק ממחישים זאת."
פסטה בסטה מסעדה תעודת כשרות קנס הרבנות הראשית לישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד