ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

כל מה שרציתם לדעת על האבטיח

ד"ר יעל טוקצ'ינסקי עושה לכם היכרות מחודשת עם הפרי הקייצי • מה הוא מכיל? ומהן סגולותיו הרפואיות? • והכי חשוב: עצות לבחירת אבטיח מוצלח

כל מה שרציתם לדעת על האבטיח
פלאש90



האבטיחים הגיעו אלינו מאפריקה, ממדבר קלהרי. שם גם היום ניתן לראות אבטיח בר. באיזור שלנו מכירים את האבטיחים כבר כ-3500 שנה. היום אבטיחים גדלים בכל חלק בעולם שבו מזג האוויר חם מספיק. ישנן 98 מדינות בעולם שמגדלים אבטיחים, והיום ידועים כבר כ1200 סוגים שונים של פרי זה. הם שונים במראה, בגודל ובמשקל. האבטיח הכבד ביותר שמתאור רשמית עד עתה שקל 119 ק"ג.

האבטיח עשיר מאד בפקטין, ליקופן, סיבים תזונתיים, ציטרולין, בויטמינים ומינרלים שונים. יש בו ויטמיני B1,B2,B9, PP,A ו-C, ברזל, סידן, מגנזיום, אשלגן, פוטסיום וזרחן. הוא מכיל רק 30-35 קלוריות ל-100 גר' (בהתאם לסוג האבטיח) ולכן לא מהווה סכנה גם לאוהדי ספירת הקלוריות.

כדי לקבל כמות יומית של מגנזיום מספיק לאכול 150 גר' אבטיח. רק בבננה יש יותר פטסיום מאשר באבטיח, אבל לעומת האבטיח הבננה מכילה הרבה יותר קלוריות ולכן הרבה פחות מושכת את כל שומרי המשקל.

לרוב אוכלים את האבטיחים בצורתם הטרייה או כמרכיב בסלט פירות. נכון להיום אינני ממליצה להכין ריבת אבטיחים וגם לא שום מאכל אחר מקליפות אבטיחים, אלא אם כן אתם בטוחים שאבטיח שלכם גדל בגידול אורגני (טבעי). זה עדיין יוצא נורא טעים, אך הצרה היא, שבשיטה המודרנית לגידול אבטיחים החקלאים משתמשים בניטרטים. אלה הם חומרים כימיים רעילים לאדם שמתרכזים מתחת לקליפת האבטיח ונהיים למרכיב בריבה או כל מאכל אחר שתכינו מהקליפה.

לא רק האבטיח עצמו בריא, אלא גם הגרעינים שלו. תזכרו את זה, לפני שאתם בוחרים לקנות אבטיח ללא גרעינים! גרעיני אבטיח מכילים 25% שמן, שעשיר בויטמין D ומבחינת ההרכב הכימי שלו והשפעה על הגוף קרוב מאד לשמן שקדים.

לאבטיח יש שימוש בתעשייה הקוסמטית וכן סגולות רפואיות רבות. זהו פרי מרפא המשמש במקרים של חום גבוה, אבנים בכיס המרה, דלקות, צורך בחיזוק כללי של הגוף, עצירות, דלקת בקיבה, דלקות פרקים מכל הסוגים, בעיות חילוף חומרים, בצקות הקשורות למחלות לב/כליה, מחלות כרוניות של הכבד, החלמה מצהבת – לשיקום הכבד, דלקות במערכת השתן, חוסר דם, קדחת, הרעלה, כולסטרול גבוה, לחץ דם גבוה, דימומים מהאף, אצידוזיס מכל מקור, בעיות עיכול ו/או חוסר, איזון בפלורת המעיים, מומלץ לאכול אבטיח אחרי ניתוח מכל סוג שהוא, לחולי לב, לאחר מחלות קשות/ממושכות, התכווצויות שרירים, פריחות עור ןאבני כליה.

מומלץ לאכול כ-2.5 ק"ג אבטיח ליום, מומלץ לאכול אבטיח לאנשים שעושים דיאטת הרזיה וכן לאנשים שצמים צום מלא או חלקי מטעמים בריאותיים, כחלק מטיפול כלשהו. אבטיח ידוע גם כמשפר את איכות השינה, כוח הגברא ומצב הרוח. הוא גם מומלץ לנשים בהריון ולאחר הלידה ולנשים בכל תקופת ההנקה.

שימוש באבטיח ברפואה העממית

כשיש אבנים בכליות – לאכול 2.5 ק"ג אבטיח בכל יום, במנות קטנות במשך כל היממה, כולל גם בלילה. אם יש צורך במשתן – להרתיח גרעיני אבטיח יחד עם קליפת האבטיח, לצנן ולשתות.

לטיפול בנפריטיס, ציסטיטיס כרונית ואבנים בדרכי השתן – להוריד את החלק הירוק של הקליפה, לחתוך לחתיכות קטנות דקות, לייבש בתנור אפיה. כל יום, 3 פעמים ביום, לפני האוכל לאכול כפית של אבטיח מיובש ולשתות מיד אחרי זה 1/2 כפית דבש מהול ב1/4 כוס מים.

לטיפול בקוליטיס – לייבש קליפות אבטיח. לשפוך 100 מ"ל מים רותחים על 100 גר' קליפות יבשות של האבטיח, לכסות ולהמתין עד לקירור. לאחר הקירור לסנן. לשתות 4-5 כוסות ביום (בהתאם למצב החולה).

בדלקת גרון וכן בשחפת – לגרגר מיץ אבטיח כמה פעמים ביום.

לטיפול בתולעי מעיים – להרתיח 100 גר' גרעיני אבטיח ב-1 ל' מים במשך 45 דקות על אש נמוכה. לאחר מכן יש לקרר, לסנן ולשתות במשך היום ב-3 מנות.

כשיש פצעים על העור או מחלות עור – למעוך בשר אבטיח ולשים על המקום

לכוויות שמש ו/או עור פנים מגורה – לקחת בשר אבטיח ובשר מלפפון ביחס 1:1, למעוך, לערבב ולשים על הפנים ל-20 דקות.

לטיפול בתולעי מעיים ובמחלות מעיים – לפורר גרעיני אבטיח ולערבב עם דבש וחלב. לקחת בכל יום.

ברפואה הסינית משתמשים באבטיח לטיפול בכוויות, כולל כוויות קשות – עד לדרגה III. לשם כך שוטפים את מקום הכוויה במים נקיים ולאחר מכן מניחים על המקום רטיות מאבטיח. הרטיות נמצאות על המקום עד שתתחממנה ואז מוחלפות לרטיות חדשות. להכנת הרטיה משתמשים במיץ אבטיח חמוץ. להכנתו לוקחים בשר אבטיח ושמים בכלי זכוכית נקי. סוגרים את הכלי לכמה חודשים עד להופעת טעם חמוץ.

כמה עצות לבחירת אבטיחים

- אל תקנו אבטיח שמוכרים לצד הכביש: הוא ספג עופרת ושאר חומרים רעילים מאוויר הכביש

- אל תאכלו את החלק הלבן של האבטיח שסמוך לקליפה: שם מתרכזים כל הרעלים שספג הפרי

- אם לאבטיח יש ריח חמוץ, תזרקו אותו ואל תקרבו לפה: אפשר לקבל הרעלת מזון רצינית מאבטיח כזה

- הסיבים באבטיח אמורים להיות בצבע לבן-ורוד. אם הם בצבע צהוב זהו סימן לנוכחות ניטרטים באבטיח

- אל תאכלו אבטיח מיד לאחר הארוחה

הגבלות באכילת אבטיח

- לאנשים שסובלים מגזים אין להרבות באכילת האבטיח

- לאנשים חולי סכרת אין לאכול דבש אבטיחים

- לחולי סכרת לא תלויה באינסולין לא מומלץ לאכול יותר מ-300 גר' אבטיח ליום

- לחולי סוכרת תלויה באינסולין לא מומלץ לאכול יותר מ-1 ק"ג אבטיח ביום


ולסיום - מתכון לקיץ: קרח אבטיח. אתם צריכים – רק אבטיח. אופן ההכנה: לנקות את האבטיח מגרעינים ומקליפה. לחתוך לקוביות ולערבל בבלנדר. להעביר לתבנית קרח – ולהקפיא.


ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, אבחון וטיפול בשיטות טבעיות ע"י נטורופתיה, הומאופתיה, דיקור, פרחי באך, צמחי מרפא, צבע, קריסטלים ותמציות קריסטלים, נרות הופי וטיפולים אנרגטיים של מחלות שונות: מצבים דלקתיים, בעיות שינה, הצטברות נוזלים באוזניים, חוסר איזון הורמונלי בכל הגילאים אצל גברים ונשים, בעיות פרוסטטה ועוד. מסייעת לטיפול בבעיות וסוגיות שונות הקשורות בפיריון (איזון הורמונאלי, סיוע בקליטת הריון, שמירת הריון), הריון ולידה. טיפול טבעי בבעיות ומיחושים שמופיעים בהריון ולאחר הלידה. התאמת תזונה ייחודית ואישית, טיפול למניעת נשירת שיער, בעיות עור ודיכאון הקשורים להריון ולידה. טל.לתגובות ושאלות ולהזמנת תור בקליניקה: 054-8450103

קישורים:
אתר הבית
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד