ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

המהפכה הנשית במוזיקה החסידית: טור פתיחה לפרויקט סוכות תשע"ח

מצוות ושמחת בחגך היא רק לגברים? במסגרת פרויקט סוכות של 'בחדרי חרדים' על המהפכה במוזיקה החסידית - נקדיש יריעה נרחבת ב'לובי נשי' לסיקור אחת הזויות הכי משמעותית - כניסת הנשים החרדיות לעולם המוזיקה החסידית • שיפי חריטן בטור פתיחה

המהפכה הנשית במוזיקה החסידית: טור פתיחה לפרויקט סוכות תשע"ח



המהפכה במוזיקה החסידית - פרויקט סוכות תשע"ח ב'בחדרי חרדים': נשים חרדיות במוזיקה. כשניסיתי לחפש ערך בגוגל, לא קיבלתי תוצאות מרנינות. למעשה, קיבלתי תוצאות על נשים חרדיות ועל מוזיקה - בנפרד.

פניתי לעזרת חברים – מכירים את האופציה הזו של חבר טלפוני או וירטואלי? פוסט קצר בפייסבוק בו ביקשתי לזרוק כל שם של זמרת חרדית שהם מכירים. השמות ברובם חזרו על עצמם, אבל הגיעו גם שמות חדשים - כאלה שלא הכרתי קודם.

הנה הרשימה: ציפי קולטניוק, חדוה לוי, סימי אלבוים שטיינמץ, יעלה אלישבע גבאי, ענהאליה בן דוד, לאה דרור, יפוש ברכהן, סמדר מורג, אילנה עדני באביוב, מירי כהן, לילך בטאט, אביטל כלפה, ענבר טביב, חני גולדשטיין, גלית אור פנקס, מירי אור, האחיות כליפא, מירי ישראלי.

חלקן מאוד מוכרות ועומדות מאחורי הפקות גדולות והופעות באולמות מול אלפים, חלקן הן 'זמרות הפרשת חלה' - קטגוריה חדשה אליה נחשפתי במהלך עבודתי על הפרויקט הזה של 'בחדרי חרדים' לסוכות תשע"ח - מהפכת המוסיקה החסידית: מהפכת ענק, שה'לובי הנשי' מביא בה את זווית המהפכה הנשית - אחת הנקודות המשמעותיות שמתחוללות בעולם המוסיקה החסידית-יהודית בתקופה זו.

כמה מבין השמות שציינתי לעיל, לא היה לי סיכוי לתייג בפייסבוק. הסיבה פשוטה: אין להן פייסבוק, הן גם לא מתראיינות לתקשורת. למעשה, כשהתקשרתי למספרי הטלפון - כשרים כשרים, חברות - שלהן, הן הופתעו. כולן התרגשו מעצם הרעיון שלראשונה הזרקורים מופנים לתחום ולתהליכים האדירים המתרחשים בו, אך נאלצו לוותר על השתתפות בפרויקט המוזיקה הנשית חרדית של 'לובי נשי'. זו אמונתן האמיתית, והן חיות בעולם שלהן, בשמרנות ראויה להערכה. אז אסתי, ציפי, רבקי, רותי, ועוד כמה מקסימות שלא זכרתי – הטור שלי מוקדש גם לכן.

בסיום העבודה על הפרויקט גיליתי שהעובדה ששני המושגים: נשים חרדיות ומוזיקה, אינם מופיעים יחד בגוגל – אינה מעידה על כך שאין נשים בתחום. אלא על משהו אחר, מעניין יותר. מה שיהיה ברור לכל בת או אשה חרדית מהמגזר: תעשייה צנועה, פנימית, מחוץ לאורות הזרקורים והפרסומים. אפילו במנוע הכי חשוב לתעשיית המוסיקה בכל העולם: יוטיוב, כמעט לא תוכלו למצוא סרטונים ביוטיוב.

תכלס', לא להאמין עד כמה יכולה להיות תעשייה שלמה מפותחת, איכותית, נושמת ובועטת ללא הפוגה וכל זאת ללא פרסומי ניסא.

לא רק שנשים חרדיות עושות היום מוזיקה, לרגע אם מסתכלים על הרשימה, נדמה שתכף נחווה איזושהי אינפלציה. עובדות טכניות באולפנים, נגניות, זמרות, מלחינות, כותבות ועוד. יש תעשיית מוסיקה נשית חרדית וחסידית.

נחזור רגע אחורנית, עשר שנים אחורה - המצב הקיים: אירועי נשים החרדיות היו מאוד ספציפיים. אם זה אירועי תלמידות סמינר – שם נדרשו נשות מוזיקה בעיקר להקלטות באולפנים, לכתיבת המנונים ושירה עבור מסיבות סוף שנה. או הצגות, שמאז ומעולם התקיימו באולמות מאוד מסוימים במוקדים מועטים בערים חרדיות.

כשאישה חרדית רצתה אירוע מוזיקה, תרבות וכד', היא נאלצה להמשיך לרצות – או לחכות לאחת ההופעות הקרובות, של זמרים גברים, כמובן. אם אישה חרדית רצתה ליצור בעצמה מוזיקה שתצא החוצה מהמגירה – היא היתה נאלצת כמובן להעביר לחן או מילים לגבר שישיר אותן, כי היא, מה, תהיה זמרת?

מסתבר כי כאמור, כמו בכל מהפכה, גם בתעשיית המוזיקה זה אכן קרה. אם פעם היו נשים שרות רק למסיבות סוף שנה או להמנוני קייטנות, לאירועי הפרשות חלה ובת מצוות. היום אנחנו יכולים לראות, אה... לא יכולים, בעצם – אלא יכולות, רק יכולות - בנים אאוט וחשוב להקפיד להדגיש זאת - לראות, מופעי זמר לנשים בלבד, הופעות במקומות ייעודיים להופעות, ולא סתם בייסמנט של בית כנסת שנשכר בכמה שקלים לצורך אירוע ערב לבנות בשכונה. מקומות כמו 'הגולה', המשכן לאמנויות הבמה - קיימו אירועים לנשים חרדיות בלבד.

מסתבר שכל מה שהיה צריך הוא קצת מודעות והרבה אומץ. ברגע שקמו נשים שגילו את הצורך המשמעותי של נשים באירועי תרבות עבורן, הן רק היו צריכות לאזור אומץ.

Bulletproof Stockings - להקת רוק נשית חסידית-חרדית, היתה מהראשונות שהעזו. להקה של 4 בנות חסידות חב"ד מקראון הייטס, ברוקלין, שחברו יחדיו כדי לעשות את מה שהן הכי אוהבות – מוזיקה. הסולנית שלהן היא פרל וולף, שהתעקשה להתעלם מכל נבואות הזעם, ומופיעה עם להקתה בעוד ועוד מקומות.

מקומות כמו בתי ספר ללימוד שירה, קיימים בקטנה ממש, אחד מהם הוא של שרית יגודיוב, מבני ברק, מי שעומדת בראש התוכנית YOUR SUND - שהיא למעשה הגרסה החרדית הנשית לתוכנית הטלוויזיה כוכב נולד, אם כי אליה יגיעו נשים ממגזרים מאוד מסוימים, כמעט כמו בכל דבר.

מבין כל הנשים שפגשתי וראיינתי לפרויקט, עלו נקודות מאוד מרכזיות. האחת: חובת היצירה עלייך, מה שנקרא. אל תצפו, חברות יקרות, שמישהו יבוא ויעשה עבורכן, פשוט צאו לדרך.

ושנית, המהפכה הנשית, זו שהוציאה נשים לקריירות עצמאיות, מובילות דעה וכו', היא זו שפתחה את השער למהפכה גם בשערי המוזיקה החרדיות. לא רק המנוני קיטנות באולפני מחתרת בבני ברק, אלא הופעות ב'גולה', סטנד אפ, מסיבות נשים, ומאחוריהן נשים חרדיות מלידה. כבר לא תופעת ה"נו טוב, היא חוזרת בתשובה אז זה ברור". לא. נשים חרדיות, מיינסטרים, מעיזות לעשות את הצעד הראשון. הן גם אלו שסללו את הדרך לעוד רבות שחיפשו קרן אור.

היינה עימי במהלך ימי החג הקרוב - בהן נסקור בהרחבה כאן בדפי 'לובי נשי' בבחדרי חרדים את המהפכה הנשית במוסיקה החסידית.

ושמחת בחגך ועשית אך שמח ומעניין.
מוסיקה מהפכה נשית פרויקט בחדרי סוכות עח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד