י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

פעם בדור מתרחשת מהפכה: פרויקט 'בחדרי' לסוכות תשע"ח // מני גירא שורץ

הכוכבים הגדולים שקעו - היוצרים המקוריים צמחו. להיטים קלילים OUT - שירי נשמה אותנטיים IN. עשרים שנה אחרי מהפכת 'אוף שימחעס' - מתרחשת מהפכה חדשה בעולם המוזיקה החסידית • מני גירא בטור פותח לפרויקט סוכות ב"בחדרי". ושמחת בחגך

פעם בדור מתרחשת מהפכה: פרויקט 'בחדרי' לסוכות תשע"ח // מני גירא שורץ
יח"צ



"ושמחת בחגך": ערב חג הסוכות, זמן טוב לסכם את השנה המוזיקלית שחלפה ולפתוח את זו שבפתח. בחג הקרוב נסמן בפרויקט מיוחד את המהפכה של 'פעם בדור'. עשרים שנה אחרי שלהקת 'אוף שימחעס' פרצה לעולם, ושינתה את המוזיקה החסידית – עם יצירת ממוזיקה אלקטרונית, דאנס, ריקודים כוריאוגרפים, ובכלל בעצם היותה להקה - מהפכה שעד היום נותנת אותותיה - מתרחשת מהפכה חדשה.

ככלל, כל עשור נהוג לציין בעולם את המוטיבים המוזיקליים ששלטו בו. אחת ל-20 שנה מתחוללת מהפכה בעולם המוזיקה הכללית, כך מקובל לציין. זו האחרונה מסתמנת בהאטת קצב השירים. כך לדוגמא, מירב הלהיטים העולמיים בשנה האחרונה היו ב-BPM נמוך - כלומר שיר בקצב איטי יותר, ולפעמים גם מה שמכונה 'שיר שקט' ביחס ל'שיר קצבי' - בשפת העם.

המהפכות הקודמות, היו זו של 'מרדכי בן דוד ואברהם פריד'. עוד קודם, המהפכה של הרב שלמה קרליבך. ובדור קודם דוד ורדיגר ובן ציון שנקר ז"ל. כל אחד ותקופתו, כל אחד וסגנונו.

בגדול, המהפכה הנוכחית מביאה עמה בשורות טובות - ההתמקצעות והאיכות בסאונד. המוזיקה החסידית מציגה היום סטנדרטים גבוהים מבעבר. יש אלבומים שאיכות ה"מאסטרינג" - בישול הסאונד הסופי, שלהם לא נופלת מאלבומים של ענקי המוזיקה בעולם. בשורה נוספת שהגיעה בשנים האחרונות היא ריבוי זמרים יוצרים עצמאיים, שמייצרים סגנונות מוזיקליים חדשים לגמרי ובונים קו חדש במוזיקה החסידית. 'זושא', חיים גולד, יצחק פוקס ומיילך קאהן הם רק דוגמא.

ויש גם בשורות, שחלק מהגולשים יראו אותן כפחות טובות. השתלטות המוזיקה האלקטרונית על החתונות החסידיות והליטאיות - לצד ישיבות וקהילות שנלחמות בזה. צמיחת המקהלות - שהפכו להיות מאוד פופולאריות ולעיתים אף עברו את הזמרים במאבק על לב הקהל, זאת בנוסף לריבוי אירועים וקליפים מושקעים.

והבשורה החשובה מכולם - סיום תקופת "הגדולים". יעקב שוואקי, מרדכי בן דוד ואברהם פריד כבר לא מייצרים רעידות אדמה כשהם מוציאים אלבומים, לעומת זמרים, לפעמים אלמונים, שצצים עם סינגל יחיד וכובשים את כל העולם. בכלל, תופעת "זמרי הסינגלים" צוברת תאוצה בעולם המוזיקה בכול העולם והיא אינה פוסחת גם על המוזיקה החסידית. כול אחד יכול להפוך לזמר וכוכב עם שיר או שניים מוצלחים, ביניהם מתנדבי הצלה שמקפצים מחתונה להחייאה.

מיילך קאהן בעט בדלי וזיעזע

מיילך קאהןצילום: מיילך קאהן
מיילך קאהן


אם את המהפכה הקודמת לפני שני עשורים הוביל ישי לפידות, סולן יוזם בעל רוח חיה צעירה וסוחפת, הפעם קשה לשים את האצבע על אמן אחד או להקה אחת. אך אם ננסה להגדיר את כלל ההיבטים של המהפכה, כפי שיובאו במרוצת החג כאן באתר, לשורה אחת, היא תהיה - שמות גדולים, פופ וגימיקים - אאוט, נשמה יהודית, אותנטיות ויצירה חדשנית - אין.

קחו לדוגמא את מיילך קאהן - ללא ספק אחד שמסמל כמה מהמוטיבים המרכזיים במהפכה עליה אנו מדברים. קהאן, יוצר אלמוני ועצמאי בשנות ה-50 לחייו, נתן בעיטה בדלי וזעזע את המזסיקה החסידית, כשבא משום מקום, ועם אלבום יצירתי ומקורי, שונה מכל מה שהכרנו עד היום, הפך בתוך חודשיים ללהיט היסטרי.
'יומם' מיילך בגירסת אנפלאגד

הוא נחשף בפני מאות אלפים ועמוס בהופעות. הוא עצמו חיבר וכתב את כל לחניו והצליח להחדיר מספר שירים לכל בית יהודי כמו 'ואהבת', 'יומם' ו'מי יודע' - מה שבשנה האחרונה לא הצליחו לעשות מרדכי בן דוד, פריד או שוואקי.

בגלל האמת האומנותית והיצירה העשירה שהוא מביא עמו, הפך מיילך לאחד הסמלים המרכזיים של המהפכה. הוא לא מחויב לכללים ומוסכמות חברתיות או מוזיקליות. יש שיגידו כי הוא אינו זמר גדול מבחינת צבע הקול וצורת ההגשה, כשהוא שובר טונים בסגנון שלא היה קיים עד כה, תוך יצירת מוטיב סלסול מקורי, שכבר זוכה לחיקויים, אך הצלחתו המפתיעה מסמלת את הרצון של הציבור בשינוי, יציאה מהמקובעות והרדידות לכיוון היצירתיות והנשמה היהודית.

בפרויקט סוכות ב'בחדרי' ניגע בשורת נושאים המסמלים את המהפכה: הקץ לפופ והחזרה אל חיקה החמים של האותנטיות היהודית; המהפכה הנשית במוזיקה החסידית; המקהלות שניצחו את הזמרים בקרב על לב הציבור; הלהיטים הגדולים מחצרות החסידים; אמנים ישראלים שמתקרבים דרך מוזיקה יהודית; כניסת המקלדות האלקטרוניות לעולם האירועים; מהפכת הסינגלים; המעבר מעולם הדיסקים לעולם הדיגיטל וייצור הקליפים המקוריים.
מהפכת המוסיקה סוכות תשעח בבחדרי מני גירא שורץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד