י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

פסק דין תקדימי מבית בג"צ: מותר להפגין מול בית היועמ"ש

ניצחון למפגינים נגד השחיתות מול ביתו של היועמ"ש. בג"צ בהחלטתו התקדימית: "אני סבור, כי יש לאפשר למפגינים להמשיך להפגין בכיכר גורן בעיר פתח תקווה ללא מגבלה על מיקום ההפגנה או על מספר המפגינים" • עם זאת המשטרה מקבלת גיבוי בפסק הדין לכמה תנאים שתוכל לאכוף • עו"ד המייצג את התושבים והמשטרה מגיבים

בהפגנה בקרבת ביתו של מנדלבליט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
בהפגנה בקרבת ביתו של מנדלבליט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



בג"צ הכריע: מותר להפגין מול בית היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט גם ללא רישיון מהמשטרה.

בתנועה לאיכות השלטון מברכים על פסק הדין, "זהו ניצחון אדיר לחברה האזרחית, חופש הביטוי, והציבור בישראל בכלל".

פסק דין תקדימי אשר מעגן את חופש המחאה כאחת מזכויות היסוד של הדמוקרטיה הישראלית, ללא הבדלי דת גזע מין ודיעה פוליטית.

"בית המשפט הגן היום על זכותו של הציבור בישראל לומר את דברו, גם אם יש כאלו אשר דברים אלו פחות ערבים לאזנם". כך בהודעת 'התנועה לאיכות השלטון', אשר מובילה מאבקי מחאה - זה קרוב ל-30 שנה תמשיך לעמוד בחזית החברה האזרחית ללא קשר לזהות הממשלה והעומד בראשה, ותוסיף להגן על זכויותיה גם בעתיד.
מפגן התמיכה של פעילי ליכוד בנתניהו בפתח תקוה.

בהחלטת בג"צ התקדימית נכתב כי "ידה של הזכות לחופש הביטוי וההפגנה היא על העליונה; ובאיזון בינה לבין הזכויות והאינטרסים השונים שעליהם הצביעה המשטרה, אין כפות המאזניים מעוינות. המשטרה טענה כי ההפגנות העומדות לבחינה פוגעות בזכות לפרטיות ובזכות לחופש התנועה, וכי הן מטרידות ומפריעות למרקם החיים של התושבים הגרים בסמיכות לכיכר גורן בעיר פתח תקווה. לטעמי, טענות אלה אינן משכנעות דיין. רחוק מכך".

"אינני סבור" כתב השופט "כי במקרה העומד לבחינה לפנינו ניתן לקבל הטלת מגבלות על ההפגנה – שמשמען פגיעה מהותית בחופש הביטוי וההפגנה – בהתבסס על יסודן של טענות אלה. לדידי, כל החלטה אחרת, תפגע בזכויות יסוד באופן ממשי שלא כדין, תוך מתן פרשנות בלתי ראויה לדוקטרינה המכירה באפשרות המשטרה להטיל מגבלות מסוג "זמן, מקום ואופן" על הפגנות".

השופט הוסיף לנמק כי "במישור התוצאה האופרטיבית, אני סבור, כאמור, כי יש לאפשר למפגינים להמשיך להפגין בכיכר גורן בעיר פתח תקווה ללא מגבלה על מיקום ההפגנה או על מספר המפגינים. מסקנה זו הייתה תקפה בין אם התנאים המגבילים היו נקבעים ברישיון ובין אם לאו. אין בכך כדי לגרוע מהאפשרות של המשטרה להטיל מגבלות אחרות על ההפגנה, לרבות לעניין שעות ההפגנה, עוצמת הרעש ושמירה על הניקיון בכיכר גורן, וזאת לאחר בחינה האם הטלתן מתחייבת. אשר לשאלת הרישיון, הרי שכאמור, דעתי נבדלת מדעתם של חבריי, אף שאין בכך כדי להשפיע על התוצאה שלפיה יש להוציא צו מוחלט בעתירה זו".

עורך הדין מנחם מושקוביץ המייצג את תושבי האזור הגיב ואמר ל'בחדרי חרדים': "צר לנו כי בג"צ החליט להתעלם ממצוקת התושבים ומבלי להתייחס לעובדה שיש למפגינים מקומות רבים לקיים ההפגנה. אנו מכבדים את הפסיקה אם כי חושבים כי ההחלטה הייתה צריכה להיות שונה. כמו בית המשפט גם אנו קוראים למחוקק להסדיר העניין בחקיקה. כולי תקווה כי המפגינים יגלו את אותה 'הרגישות החברתית' וימנעו מלהוסיף ולמרר את חייהם של התושבים".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה לפסק הדין: "משטרת ישראל מכבדת את החלטותיו של בית המשפט העליון ותפעל ללמוד לעומק את ההחלטה על מנת ליישמה".

"נזכיר כי המשטרה אפשרה את ההפגנות בכיכר גורן, מדי שבוע, ללא תנאים וללא רישיון משך תקופה ארוכה, בשל החשיבות הרבה שמייחסת המשטרה לחופש הביטוי והזכות להפגין".

לסיום מדגישים במשטרה כי "בפסק הדין, קבע ביהמ"ש כי המשטרה תוכל להציב גם בעתיד תנאים בפני המפגינים בכיכר גורן להבטחת הסדר והביטחון הציבורי, ככל שהדבר יידרש בנסיבות העניין.
משטרת ישראל מצטרפת לקריאה של בית המשפט לפעול לשינוי והבהרת החוק בתחום רישוי ההפגנות, כדי לאפשר למשטרה לממש את אחריותה בתחום השמירה על הסדר הציבורי".
משטרת ישראל ההפגנות בפתח תקוה אביחי מנדלבליט בגץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד