י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

החיבור המפתיע של ח"כי ש"ס לניגוני האדמו"רים והחזנים האשכנזים

יו"ר הסיעה שניצח על מקהלת ילדים, סגן השר שניגן על פסנתר וחליל, הח"כ שמשתתף באירועים שמלווים בתזמורת האנדלוסית, הח"כ שבנו משמש כחזן בסגנון אשכנזי והח"כ שלמד במשך שנתיים נגינה על אורגן ללא הצלחה • פרויקט סוכות ב'בחדרי חרדים'

החיבור המפתיע של ח"כי ש"ס לניגוני האדמו"רים והחזנים האשכנזים



הפרויקט המיוחד - חלק 2: לרגל חג הסוכות, יצאנו למסע פוליטי קצת שונה. לא עוד תככים ומאבקים ולא עוד ראיונות עמוסי כותרות אקטואליות. לראשונה, צללנו אל תוככי נפשם של הפוליטיקאים, אל הקשר הפנימי שלהם עם עולם המוזיקה. מי מהם מנגן על כלי נגינה, מי אוהב חזנות, ומתי – אם בכלל – הם נוהגים להאזין למוזיקה.

אם חשבתם שאתם מכירים את 'שלוחי דרבנן', כדאי שתשוטו מעט עם המילים, אתם תופתעו לגלות טפח או יותר מעולמם החבוי של נבחרי הציבור מהמפלגות החרדיות. אחרי שהח"כים של 'יהדות התורה' חשפו בפנינו את צפונות נפשם וסיפרו על החיבור שלהם להיכלי הנגינה תוך חשיפת פרטים אישיים מחייהם שטרם ראו אור וחלקם אפילו הפתיעו את גולשי 'בחדרי חרדים', אנו מגישים בפניכם את החלק השני של הפרויקט - ח"כי ש"ס מספרים על הצד המוזיקלי שלהם.

סגן שר האוצר איציק כהן:

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90צילום: צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


סגן שר האוצר איציק כהן מגדיר את עצמו כאחד ש"מאוד אוהב מוזיקה, ושומע הרבה מוזיקה", לדבריו, הוא "אוהב גם מוסיקה מבית אבא, מוואלים ופיוטים", אבל לגמרי לא רק: "אני אוהב גם מוזיקה חסידית רגילה", הוא מוסיף ומסכם: "בגדול, אני מאוד אוהב מוזיקה".

וכאן מגיעה ההפתעה הגדולה: סגן השר כהן מחובר גם חזק לחזנות האשכנזית, "אני כל הזמן מאזין לגדול החזנים יוסל'ה רוזנבלט, אבל גם ליצחק מאיר הלפגוט, החזן הגוראי, אני מאוד אוהב את קולו".

לניגונים האהובים עליו הוא מאזין בעיקר בעת הנסיעה ברכבו, אבל מקורביו מספרים כי "בפועל יש הרבה מאוד טלפונים שמפריעים". זמן נוסף שסגן השר כהן מתמוגג משירה טובה: בביתו בשעות הקטנות של הלילה, התקליט מתנגן בחרישות, לבל יעיר חלילה את יושני הבית משנתם.

ל"בחדרי חרדים" נודע כי בנערותו ניגן סגן השר כהן על חליל ועל פסנתר, אולם החיים הם אלו שגרמו לכך שהניגון הופסק מבין אצבעותיו ועם השנים הוא הקדיש את חייו למען הציבור והזניח את המוזיקה.

למרות האהבה הגדולה של סגן השר כהן למוזיקה, הוא לא נוהג להשתתף באירועים מוזיקאליים פומביים.

כשאנחנו מדברים איתו על זיכרונות בלתי נשכחים הקשורים למוזיקה, עולה בעיני רוחו דמותו מלאת ההוד של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, "הייתי פשוט נפעם מאוד ממורינו מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, עד כמה הוא היה מבין ויודע במוסיקה. לא היה שני לו, בידע ובדיוק, בפיוטים, במקאמים ובמאווילים".

"מרן הרב עובדיה היה פשוט פנומנלי, היה מדהים לעמוד לצידו בעת שניגנו לו קטעי מוזיקה. הוא היה כל כך ידען, דייקן ומוזיקאלי. גם בזה הא היה מספר אחד".

סגן השר משולם נהרי:

צילום: פלאש 90צילום: צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90


גם סגן השר נהרי אוהב להאזין לסגנונות שונים של מוזיקה, בעיקר פיוטים וחזנות החל ממשה חבושה, יחיאל נהרי, ציון יחזקאל ועד ליוסל'ה רוזנבלט, זבולון קוורטין, משה קוסוביצקי ומשה קרליבך. "מבחינתי" הוא אומר ל"בחדרי חרדים", "מוסיקה היא ממש דרגה ברוחניות".

בהיותו נער צעיר, הוא רצה מאוד ללמוד נגינה - אך הדבר לא התאפשר לו, למרות זאת, תמיד הוא עודד את בני משפחתו ללמוד נגינה.

בעקבות כך שאת זמן הנסיעות ברכב הוא מנצל לשיחות טלפון בענייני עבודה - הזמן המועדף עליו ביותר שבו הוא מאזין למוזיקה הוא בשעות הערב. בביתו, תמיד יש מוסיקה ברקע. מקורביו אומרים כי "אצל סגן השר, השירה פורטת על מיתרי הלב".

ח"כ יואב בן צור:

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90צילום: צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


יו"ר סיעת ש"ס בכנסת, ח"כ יואב בן צור אוהב להאזין לקשת רחבה של סגנונות מוזיקאליים, חסידית ספרדית, אשכנזית, חזנות, פיוטים ובקשות. בזמני הנסיעות הוא בעיקר עובד ואין פנאי להאזין למוזיקה, אולם ברגעי שלווה ומרגוע הוא מתרפק על הצלילים הבוקעים מהתקליט אשר לפניו.

ל"בחדר חרדים" נודע כי למרות העובדה שבן צור לא ניגן מעולם כלי נגינה, בעבר בעת ששימש בתפקיד מנהל פנימיה בעיר רכסים, הוא ניצח על מקהלת הילדים של מוסדות 'אור חדש'. הוא משמש כחזן והוא כאמור אוהב חזנות ספרדית ואשכנזית, ל"בחדרי חרדים" הוא אומר כי "אני חזן ואף בני משמש כחזן, אבל בסגנון אשכנזי".

ח"כ יעקב מרגי:

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90צילום: צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


הכישרון המוזיקלי של ח"כ יעקב מרגי התגלה בגיל צעיר מאוד, כבר אז הוא החל לנגן בגיטרה. "לא נצמדתי לספר תווים, יש לי שמיעה מוזיקאלית", אומר ח"כ מרגי ל"בחדרי חרדים".

בשל סדר יומו העמוס אין לו פנאי להקשיב במיוחד למוזיקה, לכן את הזמן הפנוי בדרכים הוא מנצל לשמיעת מוזיקה.

מרגי פתוח מאיד לסגנונות מוזיקאליים שונים והוא לא 'נעול' רק על זמר מזרחי, "אני אוהב להאזין ליצירות חזנות וניגונים חסידיים כפי שנוגנו והולחנו בחצרות החסידים", הוא מפתיע בשיחתו עם "בחדרי חרדים", אולם לדבריו, "לניגון יש משמעות חזקה ולפיוט המזרחי נדרשת רמת דיוק גבוהה מאוד".

מרגי נוהג להשתתף מידי פעם באירועים מוזיקאליים בהשתתפות גדולי הפייטנים המלווים בתזמורת האנדלוסית.

"אני מקווה שגולשי "בחדרי חרדים" ינצלו את ימי החג בהם מתקיימים אירועי שמחת בית השואבה - מהם ישאבו שמחה לכל ימות השנה", מוסיף מרגי.

ח"כ מיכאל מלכיאלי:

צילום: שלומי כהןצילום: צילום: שלומי כהן
צילום: שלומי כהן


ח"כ מלכיאלי מתחבר בעיקר למוזיקה של שלמה קרליבך ולשירי רגש ונשמה, שהפכו עם השנים לנכסי צאן ברזל בעולם הישיבות.

כיום, בגלל עיסוקו הציבורי, את זמן הנסיעה ברכב הוא מנצל לחזור לאזרחי ישראל שפנו אליו בבקשות לעזרה ולכן ביומיום הוא לא נוהג להאזין למוזיקה, אולם, סביב שולחן השבת הוא מזמר יחד עם ילדיו את זמירות השבת.

בעבר הרחוק, ח"כ מלכיאלי ניסה את מזלו ולמד במשך שנתיים נגינה על אורגן, אך ללא הצלחה גדולה.

סוכות שס מוזיקה פרויקט חג חברי הכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד