י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

סמל המהפכה בראיון ל'בחדרי': "כך הצלחתי לגעת בדור של היום" • צפו

האיש פרץ לחיינו בסערה והשאיר חותם במהירות, כזה שנדמה שיישאר פה לנצח • הזמר מיילך קאהן - הסמן של המהפכה במוזיקה החסידית, בראיון מיוחד לקובי הר צבי, מדבר על הכל: המהפכה, הנוער, הלהיטים, החיבור לקהל והחזון • חובת צפייה

סמל המהפכה בראיון ל'בחדרי': "כך הצלחתי לגעת בדור של היום" • צפו



כנראה שזה הסוד של מיילך: הישירות, האמיתיות, בלי מניירות, בלי שום חשיבה שיווקית או אסטרטגית. אומר מה שהוא חושב, והרבה יותר מזה - אומר את מה שהוא מרגיש.

את ההסבר הכי מפתיע של מיילך - בראיון פתוח ומכונן שחושף לראשונה מול המצלמה את האיש שהצליח לגרום לכל זאטוט לזמזם השנה את 'יו יו יומם', הוא מספר בפשטות איך נולדו להיטיו הגדולים (ספוילר: בלי סיפורי ניסים), איך הוא מייצר להיטים (הוא לא). הוא עונה לשאלה - למה לדעתו הלהיטים והשירים שלו תפסו כל כך חזק, ומסביר, בישירות ותמימות אופיינית: אני איתו, שם, עם האיש שיושב במכונית לבד ועובר את מה שעובר ושומע אותי, ואני נוגע לו בלב ומעלה לו את המחשבות והסודות שהוא לא מדבר עם אשתו.

הוא צודק. זו בדיוק התחושה לאחר האזנה בלתי פוסקת לאלבום המכונן של מיילך קאהן. הזמר הכי לא גדול שהיה פה, אבל היוצר שעומד לטלטל את פני המוסיקה החסידית לעשורים הבאים.

מיילך, בן 48, מתגורר בירושלים וברוקלין במקביל. הוא גדל בסאטמר. עסק באמנות בעבר, הסתובב בעולם, במצבים שונים. ולפני כחמש שנים הגיע לכולל 'נקודה טובה' בליבה שכונת 'מאה שערים', שם החלה להבנות דמותו של 'מיילך קאהן' הנוכחי: מיתוג של שירה חסידית מסוג חדש, שיורדת עד עמקי הנפש, נוגעת, מטלטלת, מזעזעת, ומיד מעודדת ומשמחת, מלאת תקווה ומאוששת עד אופוריה.

'נקודה טובה' זהו 'כוילל' של דמויות מעניינות, בעיקר תושבי ארצות הברית שהתגלגלו למקומות שונים במהלך החיים ומצאו עצמם דבקים ומתמידים בתורה, ספרי ברסלב והרבה מוסיקה יהודית אותנטית ומקורית. ב'כוילל' הזה היה גם אלי ביר. מכותלי המקום יצא גם הסינגל החסידי שהפך לנכס צאן ברזל 'ויהיו רחמיך' - הלחן הראשון מזה עשרות שנים, שהצליח להתחבר למילות השיר נורא ההוד 'קה אכסוף' בקרב כלל הציבור.

מיילך היה שותף לשיר הזה. הוא גם מבצע בו קטע. אבל לא זה העניין. הנקודה הטובה, כפשוטו, היא הנשמה, האמת הפנימית, הבלתי מתפשרת, זו שנוגעת בלב ומצמררת את הגוף כשאתם לבד, בוחנים את עצמכם מול המראה - שמקבלת ביטוי בעבודה העצמית של חברי ה'כוילל', חלקם הגיעו לפסגות רוחניות גבוהות. מ'היפים' ברחוב לראשי כוללים ומגידי שיעורים היודעים ש"ס על בוריו ומתנהגים בחסידות ומידות נאצלות שאין בנמצא.

בערוגה הזו גדל מיילך בשנים האחרונות. אלו שעיצבו את מה שאנחנו שומעים כיום כפסקול של חייו. החספוס מהעבר לא נעלם, גם מוטיבים שללא ספק מגיעים ממקומות אחרים לגמרי. מבוב מארלי ועד סקאזי, נוגעים פה ביצירה. אבל בכל תו ותו, יש דבר אחד - נשמה. ונשמה גדולה.





מיילך מסמל את המהפכה דווקא בגלל מרקם החיים השונה שלו. הוא לא חרדי קלאסי. אבל הוא מצליח לעשות קלאסיקה למוזיקה החרדית. האיש שמגיע משום מקום זכה ושיריו מושמעים בכל בית חרדי. מיילך מגיע "מבחוץ" ומשפיע טוב חיובי לנשמה, לנוער, גם זה שנמצא הכי "בפנים" וזקוק להתעוררות. לאמן שייגע לו בנשמה. כי מי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות.

הריאיון עם מיילך שונה מכל ראיון שערכתי עד כה. האיש לא מתעניין במצלמה אלא באדם שמולו. לא תמצאו אותו מסדר את עצמו לפני או בודק זווית צילום. הוא מדבר בראיון בדיוק כמו שהוא מדבר עם החברים. הוא איש פתוח לכל, והנה אוקסימורון: איש עם עולם פנימי מסוגר, שקשה לו להסביר עצמו תמיד במילים, ומעדיף לתת למוזיקה לדבר.

אני פוגש אותו בערב סוכות ובמוצאי החג הראשון. לפניו אינספור אירועים, כיאה לזמר שככוכבו דרך לאחרונה. הצעירים, בעיקר בני המגזר החסידי, 'משוגעים' עליו. הוא מצליח לדבר לנוער ולמבוגרים בשפתו שלו. שפה חדשה שהוא המציא ויצר, שפה שזוכה לאוזניים קשובות ומתאימה בדיוק לדור בו פרץ מיילך.

בראיון הוא נוגע בהכול: בפריצה המאוחרת, בלהיטים שחרכו את הפלייליסט, בנוער של היום, בהבדל בין המוזיקה של פעם לזו של היום, ובכלל - מייל מדבר על כל שרק מעניין אתכם. אם אתם מחשיבים את עצמכם כחובבי מוזיקה חסידית ברמה כזו או אחרת, וגם אם לא, הריאיון עם מיילך קאהן - מלווה בחובת צפייה.

קישורים:
מיילך קאהן בבחדרי חרדים
מיילך קאהן תשעז מהפכה מוזיקה חסידית נוער

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד