י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

"אני מגדיר את מיילך קאהן כשלמה קרליבך של הדור הזה" • ראיון

לפני כ-20 שנה השיק היוצר ישי לפידות את ההרכב 'אוף שימחעס', והכניס למוזיקה החסידית מוטיבים שלא היו מוכרים עד אז, אך אומצו בהמשך ומלווים אותנו עד היום • בראיון אישי מספר לפידות על המהפכה שחוותה התעשייה ומה צפוי בהמשך • צפו

"אני מגדיר את מיילך קאהן כשלמה קרליבך של הדור הזה" • ראיון
פלאש 90



הוא ללא ספק זה שהתחיל את המהפכה. לפני שני עשורים התחילה המהפכה האלקטרונית, עם להקת 'אוף שימחעס' שהובלה והוקמה בידי ישי לפידות. היום, המוזיקה האלקטרונית נוכחת בכל ההפקות החסידיות, ונוכחת עוד יותר באולמות השמחה. כשההרכבים שיוצרים מוזיקה חיה נזנחים לטובת קלידנים שמייצרים מוזיקה דיגיטלית, פופית, קצבית, דאנסית ומלאה במוטיבים של האוס וטראנס.

בראיון גלוי פותח לפידות צוהר גם לימים של אז. הוא מודה שבתחילת הדרך לא תמיד העבודה נשמעה "מי יודע מה". כזה הוא ישי, הוא גלוי, פתוח ומוכן להתמודדות. מכיר טוב את הקהל, יודע לכוון לאוזנו, ולקלוע פעם אחר פעם גם בלחנים שכובשים את כולם, כדוגמת 'פיה פתחה', 'עלה קטן', ועוד, וגם בהפקות והרכבים שמתאימים לרוח התקופה: 'אוף שימחעס', 'קינדערלך', 'מועצת השירה היהודית', 'או-מיין', וזה רק חלק מהרשימה.

הוא כמובן מייצג את הצד הכי חדשני במוזיקה, אבל הוא הוכיח כי יש לו יכולת להלחין שירים חסידיים שנוגעים בנשמה. ההבנה שלו בתחום, לא רק בהיבט המוזיקלי גרידא, אלא בתעשייה כולה - נדירה. הוא מכיר את עולם המוזיקה החסידית על כל גווניו, ישר והפוך. במספרים, בתאריכים, בחיבורים, בהכרות אישית ובמה לא.





כחלק מגילויי הלב, הוא מספר בראיון על פרישת ברונר. מודה שהיעד הראשון היה קהל חילוני, אך בפועל נודע ש-80 אחוז מהמכירות היו במגזר הדתי והחרדי. משם, התאימה עצמה הלהקה לקהל החרדי. כשהנועזות והפרובוקטיביות נזנחו.

ישי שם את האצבע על תופעה חדשה ומעניינת: השילוב. צעירים חרדים שמצד אחד מאזינים למוזיקה לועזית אך לצד זה מחוברים למוזיקה חסידית אותנטית, שיר לצד שיר.

הסבר מעניין נותן ישי למצב בו אנו נמצאים כיום. מצד אחד חיבור גדול לשירי נשמה, אלו השירים שכובשים את לב הקהל, גם אם מדובר בלחנים סבוכים ולא קליטים בשמיעה ראשונית, לבין הרצון והדרישה של הצעירים למוזיקה אלקטרונית בחתונות.

הריאיון המרתק נמשך ונמשך, ולפידות פורס את משנתו הסדורה בסוגיית המהפכה שחוותה המוזיקה החסידית בשנים האחרונות, וסוקרה באופן נרחב בפרויקט המוזיקלי של חג הסוכות, כאן ב'בבחדרי חרדים'.
מוזיקה חסידית מהפיכה ישי לפידות סוכות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד