י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

איום חדש על השרים: אם לא תמנו דיינים - נגיש נגדכם תביעה ייצוגית

איום חדש על השרים הממונים על מינוי הדיינים: אם תמשיכו בגרירת הרגליים - נגיש נגדכם תביעה ייצוגית בבית המשפט ואף נעתור לבג"צ: "תכונה רבה של גורמים שונים המעכבים את בחירת הדיינים החדשים למערכת - מסיבות פוליטיות" • כל הפרטים

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



פרסום ראשון: התנועה שהביאה לדרמה בשנתיים האחרונות ולמינוי שורה של דיינים לבתי הדין הרבניים - מאיימת שוב לפנות לבג"צ על השתהות נוספת במינויים - כתוצאה מהתערבות פוליטית פסולה. התנועה מאיימת להשתמש באופציה מרחיקת לכת: תביעה ייצוגית בבית המשפט המחוזי נגד המדינה ובתי הדין, בגין גביית אגרות לא חוקיות והגשת עתירה נוספת לבג"צ.

במכתב ששוגר לשרים, יו"ר הוועדה לבחירת דיינים - יובל שטייניץ, וחברי הוועדה - דוד אזולאי ואיילת שקד, הבהיר עו"ד אורי ישראל פז המייצג את התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית, על כוונתו להגיש לבית המשפט בקשה לאישור תובענה ייצוגית ועתירה חדשה נגד המדינה, וזאת לאור אי בחירת דיינים חדשים לבתי הדין הרבניים, למרות המצוקה הקשה וההבטחות החוזרות ונשנות.

כזכור, התנועה למדינה יהודית, ניהלה הליך לפני שופטי בג"ץ, שבסופו ולאחר שהוצא צו על תנאי – מונו 32 דיינים חדשים, מתוכם 10 דיינים לבית הדין הרבני הגדול שסבל משיתוק במשך שנים רבות. במסגרת פסק הדין, נפסקו לטובת התנועה הוצאות משפט כנגד המדינה בסך 75,000 ₪, לאחר ששופטי בג"ץ הביעו מורת רוח מהתנהלות המדינה במחדליה בסוגיית מינוי הדיינים.

אולם, מאז סבב המינויים האחרון, דבר לא השתנה וכי בימים אלו חסרים 12 דיינים. בנוסף, בתחילת שנת 2018 יחסרו כבר 15 דיינים ובמהלך המשך השנה יחסרו 18-19 דיינים.

לדבריו של עו"ד פז, הסיבה לעיכוב מינויי הדיינים – פוליטית, "למרשיי נודע כי בימים אלה ישנה תכונה רבה של גורמים שונים המכהנים בוועדה למינוי דיינים שתכליתה לעכב ככל האפשר את בחירת הדיינים החדשים למערכת, מסיבות פוליטיות", כתב פז.

עוד הוא הוסיף במכתבו לשרים כי "הרבנים הראשיים לישראל ביקשו מספר פעמים לקדם את בחירת הדיינים החדשים, אך למרבה הצער לא נעשו צעדים של ממש לשם כך, והוועדה לבחירת דיינים לא כונסה זה למעלה מחצי שנה".

לדבריו, "ועדות המשנה של הוועדה לבחירת דיינים השלימו לפני כחצי שנה את הראיונות של המבקשים להתמנות. בנוסף, הועברו ללשכתו של כבוד יו"ר הוועדה שמות מועמדים שחברי הוועדה ביקשו לפרסם אותם ברשומות".

בנוסף נטען כי "השר לשירותי דת ונשיא בית הדין הרבני הגדול הודיעו לחברי הוועדה לבחירת דיינים על כוונתם למנות 11 דיינים עמיתים, והוגשו הסתייגויות של חלק מחברי הוועדה, ואלו טרם נידונו בוועדה לבחירת דיינים".

כאמור, התנועה מאיימת להגיש לבית המשפט המחוזי תביעה ייצוגית להשבת סכומים שנגבו שלא כדין, לטענתה, בתי הדין הרבניים גובים אגרות בגין פתיחת הליכים, אבל בפועל לא מסוגלים לספק שירות שיפוטי נאות וסביר הנדרש לציבור הרחב מרשות מינהלית, "בעקבות מחסור חמור בהרכבי הדיינים, בפועל לא ניתן כיום לקבוע דיונים בפרק זמן סביר, ולציבור המתדיינים נגרמים נזקים בלתי-הפיכים ב'דיני נפשות' הכרוכים בענייני משפחה ובפגיעה בזכות הקניין החוקתית. הואיל והשירות פחות, אז האגרה צריכה להיות מופחתת", כתב עורך דינה של התנועה.

התנועה דורשת למנות לאלתר 18 דיינים חדשים למערכת בתי הדין הרבניים, בנוסף דורשת: פרסום הודעה ברשומות את דבר הצורך במינוי דיינים; פרסום הודעה ברשומות הכוללת את שמות כל המועמדים שהוצעו על ידי המוסמכים לכך בוועדה לבחירת דיינים; כינוס לאלתר וללא כל דיחוי נוסף של הוועדה לבחירת דיינים כדי לדון ולהחליט בכנות ובאחריות ציבורית בבחירת דיינים לבתי דין אזוריים ובהסתייגויות למינוי דיינים עמיתים.

לסיום היא מאיימת: "אם לא נקבל תשובה חיובית לכל אחת מן הבקשות לעיל, בכוונת מרשיי לעתור לבג"ץ ו/או להגיש תובענה ייצוגית כנגד המדינה ובכך למצות כל דין העומד לרשותם – הן כעותרת ציבורית שהאינטרס הציבורי עומד לנגד עיניה והן כעותרים פרטיים הנפגעים מהמחדלים המתמשכים שבאי-מינוי דיינים למערכת. וראו נא פנייתי המוקדמת זו, בשם מרשיי, בגדרי 'מיצוי הליכים'".
בתי הדין התנועה למדינה יהודית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד