י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

ג'ורג' סורוס מעביר 18 מיליארד דולר לצדקה – ויוצר את הקרן הגדולה בעולם

הקרן הפילנתרופית של סורוס תורמת בעיקר לארגוני שקיפות ושמאל, ונמתח על פעילותה ביקורת בשל התרומות לארגונים שמתנגדים לפעילויות הממשלה במדינות בעולם

סורוס. צילום: Harald Dettenborn, ויקיפדיה
סורוס. צילום: Harald Dettenborn, ויקיפדיה צילום: Harald Dettenborn



המיליארדר ג'ורג' סורוס יעביר 18 מיליארד דולר לקרן הצדקה שלו, אופן סוסייטי פאונדיישנס (OSF), כך דיווח "וול סטריט ג'ורנל. בכך הופך סורוס את הארגון לגוף הפילנתרופי הגדול בעולם. הונו של סורוס היהודי בן ה-87 מוערך על ידי המגזין "פורבס" ב-25.2 מיליארד דולר – והוא מדורג במקום 29 ברשימת עשירי תבל של המגזין.

הדיווח על העברת הכספים ל-OSF מגיע על רקע טענות שמופנות בשנים האחרונות שלפיהן סורוס מקדם את האינטרסים האישיים שלו באמצעות OSF וארגונים שבם הוא תומך. בישראל נמתחה ביקורת נגד סורוס בגין תמיכתו בארגוני שמאל וארגונים התומכים בחרם נגד ישראל. OSF תומכת בעיקר בארגונים לקידום השקיפות, וסורוס הוא תומך ידוע של המפלגה הדמוקרטית בארה"ב.

בשנה האחרונה מנהלת ממשלת הונגריה מאבק נגד ארגונים שבהם תומך סורוס במדינה, ונועדו, לפי הקרן, לקדם את הדמוקרטיה בהונגריה. ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, תקף בחודשים האחרונים בחריפות את סורוס ואמר ביולי כי: "סורוס הוא ספקולנט שמפעיל רשת מאפיה רחבת היקף שמעמידה בסכנה את ביטחונה ועתידה של אירופה. אנחנו לצד העם ההונגרי, והעם ההונגרי תומך בממשלה שעומדת נגד בריסל וסורוס.

"שוב פעם אנחנו עומדים בפני קרבות קשים במיוחד לאור התקרבות הבחירות. סורוס יעשה כל שביכולתו כדי להביא לשלטון ממשלה הונגרית שתעשה כל מה שהוא רוצה", אמר אז. ממשלת הונגריה אף ניסתה להגביל את הפעילות של אוניברסיטה שבה תומך סורוס, יליד הונגריה, ופועלת בבודפשט, וממשלת הונגריה הודיעה כי היא עשויה לסגור אותה. ואולם היום נודע כי ממשלת הונגריה דחתה את ההחלטה על סגירת המוסד האקדמי.

בארה"ב דעותיו הפוליטיות ותרומותיו הובילו להתנגדות בקרב הימין במדינה. סורוס התנגד למדיניותו של ג'ורג' וו בוש ולמלחמה בעיראק. הוא כינה את דונלד טראמפ "מתחזה ומי ש"רוצה להיות דיקטטור".

סורוס הוא היהודי השביעי בעושרו בעולם, אחרי מארק צוקרברג, לארי אליסון, מייקל בלומברג, סרגיי ברין, לארי פייג' ושלדון אדלסון. סורוס, שהצהיר כמה פעמים שאינו מאמין באלוהים, היגר לארה"ב מהונגריה אחרי שניצל בתקופת השואה. אביו של סורוס שיחד גבר נוצרי כדי שיעמיד פנים שהוא הסנדק שלו. בראיון טלוויזיוני אמר פעם סורוס כי "אז דמותי עוצבה".

ב-1969 הקים סורוס את קרן הגידור הנושאת את שמו, והחל לצבור את הונו. הוא התפרסם ב-1992 אחרי שהקרן שלו גרפה מיליארד דולר באמצעות הימור ספוקלטיבי על הליש"ט. ב-2010 נחשבה הקרן לאחת מקרנות הגידור המוצלחות בהיסטוריה של התעשייה, כשהשיגה תשואה שנתית ממוצעת של 20%. שווי ההשקעות של הקרן, נכון לסוף המחצית השנייה של 2015, הגיע ל-40 מיליארד דולר, וענפי ההשקעות המרכזיים שלה הם שירותים וטכנולוגיה. סורוס מחזיק בחשבון טוויטר פעיל, שבו הוא מביע את עמדותיו על הנעשה בשווקים וגם על אירועים גיאו־פוליטיים.

סורוס מפעיל את "החברה הפתוחה" (Open Society Foundations), קרן שהוקמה ב-1979 ותומכת במטרות המקדמות זכויות אדם. באתר האינטרנט הפרטי שלו כותב סורוס: "הצלחתי בשווקים הפיננסיים נתנה לי עצמאות גדולה יותר מרוב האנשים. זה מאפשר לי לנקוט עמדה בנושאים שנויים במחלוקת. למעשה, זה מחייב אותי לעשות זאת, מכיוון שאחרים לא יכולים".

באתר האינטרנט של הקרן שהקים סורוס אפשר למצוא, בין היתר, עדויות מצולמות של חיילים לשעבר בצה"ל שהעידו על מלחמתם בשטחים במסגרת "שוברים שתיקה". כן פורסם כי הוא תרם לקרן החדשה לישראל. ב-2010 פורסם כי סורוס תרם 100 מיליון דולר לארגון Human Rights Watch - אחת התרומות הגדולות ביותר שקיבל הארגון אי־פעם. כמו כן, פורסם באותה שנה כי סורוס תרם מאות אלפי דולרים לשדולה היהודית ג'יי סטריט, המזוהה עם השמאל בארה"ב.

כחלק מפעילותו הפילנתרופית, מממן סורוס גם ארגונים כמו טרנספרסי אינטרנשיונל, שמקדמת שקיפות במדינות רבות בעולם. הוא הקים בבודפשט את האוניברסיטה הדמוקרטית לממשל, שבאחרונה הוגבלה פעולתה על ידי ראש הממשלה ויקטור אורבן. בתגובה יצאו אלפים מתושבי בודפשט לרחובות במחאה על מה שהגדירו "סתימת הפיות" של אורבן. סורוס גם מימן את גלובל וויטנס, שמגדיר את עצמו כארגון עיתונות חוקרת, ופירסם תחקירים מקיפים על הפעילות של BSGR בגינאה, שבהם יוחסו לחברה עבירות שוחד.

המיליארדר הישראלי בני שטיינמץ הגיש באפריל תביעה על סכום של 10 מיליארד נגד OSF וסורוס, בטענה כי הפעילות שלו גרמה לשלית זכויות של עפרות ברזל בגינאה מידי חברה של שטיינמץ, שהואשם בהשגת זכויות הכרייה באמצעות מתן שוחד. גורמים מטעם סורוס התייחסו אז בביטול לתביעה.
גורג סורוס צדקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד