י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

המדריך לאינטרנט המסונן • איך זה פועל?

מי מספק תוכנות הסינון? כיצד הן פועלות? מהן היתרונות והחסרונות? • שמואל דרילמן מנתח, מחלק טיפים, ומסביר מדוע יש לבצע בדיקה קבועה אחר הרגלי הגלישה של הילדים

המדריך לאינטרנט המסונן • איך זה פועל?



פתרונות להכשרת האינטרנט קיימים כבר למעלה מעשור.

למעשה, מאז נחת האינטרנט בארצנו הקטנטונת, כבר שקדו טובי המוחות על מציאת דרך שתאפשר גם לציבור החרדי להשתמש באינטרנט, וליהנות מהיכולות האדירות הטומנות בו, תוך הגנה מהסכנות והאיומים הרוחניים האורבים ברשת.

בעקבות פנייה כאובה של מורה מאחד מבתי הספר הגדולים בירושלים, שגילה לתדהמתו כי תלמידיו הצעירים בקיאים במגוון שיטות לעקיפת אמצעי הסינון, התגייסנו ב'בחדרי חרדים' להעלות את המודעות לנושא הרגיש, שעד כה היו מי שהעדיפו לטאטא מתחת לשטיח.

אחת הבעיות העיקריות בתחום המחשבים והאינטרנט היא אכן - שהצעירים מתקדמים בדור מהוריהם.

בעוד ההורה מתקשה בהפעלת אמצעי הסינון כראוי, ילדיו - אף הצעירים שבהם - כבר מכירים את כל הדרכים לעקוף ולפרוץ את החסימות השונות. לכן, חשוב לשמור על ערנות מרבית, ולא לסמוך על כך שבמחשב מותקן פתרון סינון.

על מנת להקל על ההורים בהתמודדות הלא פשוטה, אנו מגישים את המדריך המלא לאינטרנט המסונן, גזרו ושמרו.

מי הן השחקניות העיקריות של תוכנות הסינון?

ישנן עשרות תוכנות המציעות שירותי סינון לאינטרנט, כשהמתקדמות שבהן מאפשרות גם ניטור ומעקב אחרי הפעילות במחשב. בתוכנות כאלה משתמשות רוב ספקיות האינטרנט בישראל, המציעות אותן בתשלום חודשי שנע בין 6-14 ₪ לחודש.

היעילות של תוכנות אלו אינה גבוהה, ואת רובן ניתן לפרוץ בקלות.

מאחר והן מותקנות על המחשב, ניתן לשבש את פעילותם בשלל דרכים: החל מסגירת התהליך שבו הן משתמשות, ועד לאיתור סיסמת השליטה על התוכנה.

השחקניות העיקריות בתחום האינטרנט הכשר, המציעות אלטרנטיבות מתקדמות ומתיימרות להציע גלישה בטוחה ברשת, הן חברת נתיב, אינטרנט רימון, מורשת, ואינטרנט נטצח, שנחתה בארצנו לאחרונה מארה"ב.



אינטרנט נתיב: ניתן לעקוף

אינטרנט נתיב מבית סיימון טכנולוגיות, היא החברה הוותיקה בתחום שאף זוכה לאישור ממשמרת הקודש והחינוך, ומומלצת על ידם לגלישה בטוחה באינטרנט. לכן מסתמכים עליה חוגים שונים ומתירים לאנשיהם להחזיק אינטרנט מסונן על-ידי נתיב בלבד.

נתיב פועלת באמצעות תוכנה המותקנת על המחשב, ומוודאת שכל התקשורת מועברת דרך חוות השרתים של נתיב, שם נבדק האתר המבוקש האם הוא נמצא ברשימת האתרים המאושרים לגלישה (רשימה לבנה של אתרים כשרים).

אך, כאמור, שיטה המסתמכת על תוכנה המותקנת על המחשב הינה בעייתית וניתן לעוקפה במגוון דרכים.

את הסינון של נתיב ניתן לעקוף באמצעות התקנת מערכת הפעלה נפרדת, הפעלת המחשב עם דיסק חיצוני יעודי המכיל מערכת הפעלה ועוד.

כך גם, כאשר בכל בית מוחזקים כמה מחשבים, טאבלטים וסמארטפונים בעלי גישה לאינטרנט המתחלפים בתדירות גבוהה, התקנת תוכנה ייעודית על כל אחד ואחד היא מסורבלת, ולא נוחה במיוחד.

בעייה נוספת היא ששיטת הסינון עצמה, נעשית באמצעות אישור או חסימת אתר שלם (דומיין). דא עקא ומאגר האתרים ברשימה המאושרת הינו פסיק מכלל האתרים הקיימים, ואתרים שלמים נחסמים אף שקיימים בהם חלקים נצרכים וכשרים לשימוש.

הבעייה גם הפוכה: תלונות רבות מגיעות מגולשים הנכנסים לאתרים 'מאושרים', אך במהלך גלישתם מגיעים לחלקים בעיתיים באתר (אתרי קופות חולים, למשל).

לאחרונה נחתם שיתוף פעולה בין נתיב ל018 אקספון, ובמסגרתו הוטמעו שירותי הסינון אצל ספקית האינטרנט עצמה, מה שאמור לשדרג את איכות הסינון ולאפשר סינון ברמת ספק האינטרנט.

• טיפים לשימוש בטוח בתוכנת נתיב:

1. הקפד על גרסת תוכנה עדכנית.

2. אין לסמוך על בדיקת התקינות הפנימית של התוכנה. יש לבצע בדיקה תקופתית, באמצעות ניסיון גישה לאתרים חסומים, או חיפוש מילים בעייתיות בגוגל.

3. יש לוודא כי על המחשב לא מותקנת מערכת הפעלה נוספת.

4. יש להתיר גלישה לבני-נוער רק בפיקוח מבוגר.





אינטרנט רימון: אתגר הסינון עדיין קשה

ספקית האינטרנט המסונן הגדולה בישראל, היא ללא ספק אינטרנט רימון, שנרכשה בשנת 2009 על ידי 013 נטוויז'ן, ופתרון הסינון שלה מופעל בטכנולוגיה שפיתחה נטספארק (שבשליטת ICOM), והוא מבוסס על סינון ברמת השרת.

אין צורך להתקין תוכנה על המחשב, והתעבורה בגלישה עצמה מנוטרת במגוון דרכים ורמות שונות, החל מסינון קל ועד לדרגות הגבוהות, המאפשרות חיבור למייל בלבד.

היתרון הגדול בשיטה זו היא הגמישות, כאשר ברוב הרמות ניתן להמשיך לגלוש וליהנות מכל מרחבי האינטרנט, ורק כשמגיעים לדף בעייתי מתקבלת הודעה חסימה (גם אם האתר כולו מאושר).

עבור הציבור החרדי הוקמה חטיבת 'אתרוג', המציבה רמות סינון גבוהות יותר, והיא זוכה ללגיטימציה גבוהה יותר בקרב רבני המגזר.

עם זאת, מסתבר שאתגר הסינון עדיין קשה ולמרות ההצלחה הגבוהה יחסית הרי שעדיין מתקבלות תלונות על שיטות קלות יחסית לעקיפת החסימה, אם כי חלק מהפרצות תוקנו.

השיטות כוללות שימוש באתרים מתווכים, בפרוטוקולים מאובטחים (ssl), בתוכנות שיתוף קבצים, או באמצעות התחברות למחשב מרוחק באמצעות VPN.

אגב, לצורך חסימת רשתות אלחוטיות פתוחות, וגלישה 'באמצעות השכנים', מציעה רימון תוכנה להורדה, כן, בדיוק כמו נתיב.

בנוסף, מאחר וברוב רמות הסינון, הבדיקה נעשית מול רשימת אתרים הפסולים לגלישה (רשימה שחורה), או מילים שנפסלו, הרי ששימוש בשפות לא שגרתיות (לא עברית או אנגלית) תניב מגוון תוצאות מצמררות, אך לטענת רימון, גם פרצה זו תוקנה לאחרונה.

פרצות אחרות שעדיין מדווח כי לא נחסמו במלואם, הוא שימוש בגלישה אנונימית, ושירותי פרוקסי מסוימים. כך גם, על מנת למנוע התחברות לכל רשת אלחוטית בסביבה יש להתקין תוכנה נוספת.

• טיפים לגלישה בטוחה באמצעות אינטרנט רימון:

1. שימוש בדרגה הגבוהה ביותר שעדיין מאפשרת את השימושים הנדרשים ברשת.

2. פיקוח על גלישת בני נוער.



אינטרנט מורשת: 'רשימה שחורה'

מורשת זמינה בעיקר למשתמשי בזק בינלאומי, אך גם בחברות תקשורת נוספות, והיא מספקת סינון אצל ספק האינטרנט עצמו, כך שאין צורך בהתקנת תוכנה על גבי המחשב.

שיטת הסינון העיקרית הינה באמצעות "רשימה שחורה", המסננת מפני כניסה לאתרים פסולים שהוכנסו לרשימה, אך ישנן גם רמות סינון נוספות.

לאינטרנט מורשת תפוצה מועטת יותר, וקהל המשתמשים שלה קטן, ככל הנראה עקב פתרונות מצומצמים שאינם תחרותיים ביחס ליתרונות המתחרים.

אינטרנט נטצח: פועלת באמצעות אלגוריתמים מתוחכמים

החברה המסקרנת ביותר הינה העולה החדשה מבית JNet ארה"ב.

נטצח, שהחלה לפעול בישראל לאחרונה, פועלת ברמת הספק, כך שאין צורך בהתקנת תוכנה על המחשב.

שיטת הסינון שלה, המבוססת על טכנולוגיית בינה מלאכותית, מתיימרת ללמוד את תכני הגלישה ולחסום בזמן אמת תכנים בעיתיים.

מערכת הסינון המתקדמת יודעת אף לזהות תמונות בעייתיות באמצעות אלגוריתמים מתוחכמים.

החברה חדשה בישראל, ולכן עדיין לא נחשפו פרצותיה, אולם אנו נמשיך ונעקוב.

לסיום, תקוותינו שהמודעות לפרצות הקיימות בכל אמצעי הסינון הקיימים, תשמור על ערנות ההורים.

זכרו, כי גם אם מותקן פתרון סינון, אין להסתמך עליו בלבד, ויש לבצע בדיקה קבועה אחר הרגלי הגלישה של בניכם.

בכתבה הבאה: חברות האינטרנט המסונן בישראל - שירות ומחיר

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד