ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

והילד איננו • צעד אחר צעד של הטרגדיה המצמררת

החרדה, המתנדבים, החקירה, הלכידה, המניע לרצח, מסיבת העיתונאים של המשטרה - ופרופיל של שטן שיצא ממחבואו • 'בחדרי חרדים' מגולל את השתלשלות הטרגדיה הבלתי-נתפסת

לייבי ז"ל. עיבוד: בחדרי חרדים
לייבי ז"ל. עיבוד: בחדרי חרדים



היהדות החרדית כמרקחה. הזעזוע וההלם אפפו אותה באחת. ילד חינני ויפהפה בן תשע, צועד לתומו בדרך הביתה, לאחר יום בילוי ממושך ב'קעמפ', אך בסופו של דבר הוריו מקבלים אותו לידיהם ללא רוח חיים, כשהוא מבותר לחלקים.

הסיפור כבר ידוע. הילד יהודה לייב קלצקי ז"ל, שבמשך יממה וחצי, הפכו המתנדבים תושבי שכונות בורו-פארק, ויליאמסבורג, פלטבוש ואחרים, כל אבן כדי למצואו, נמצא כשהוא הרוג, וחלקי גווייתו מפוזרים כדומן על פני השדה.

כתבי 'בחדרי חרדים' מנסים לעשות קצת סדר בהשתלשלות הפרשה הדרמטית הזו, למן הרגע בו נודע על היעלמותו של הילד ועד לרגע הקשה בו נמצאה גווייתו המבותרת.

טרגדיה בניו-יורק • 'בחדרי חרדים' בסיקור מיוחד:
דרמה בבורו-פארק: בן 9 נעלם • "יהודה, איפה אתה?"
הפעם האחרונה בה נראה יהודה קלצקי • וידאו
אימה בניו יורק • המשטרה בודקת: לייביש קלצקי בן ה-9 - נחטף • וידאו
והילד איננו • האם סרט חדש יוביל לפענוח העלמו של לייבי?
הרגעים האחרונים של לייבי ז"ל • סרטוני האבטחה
הרוצח מחכה לנו מעבר לפינה • בשולי הטרגדיה
זוועה בעליית הגג • כך נלכד הרוצח אהרון לוי
אבל אשמים אנחנו • שכנת הרוצח כותבת ל'בחדרי חרדים'
טרגדיה בבורו-פארק • יהודה לייבי ז"ל - נרצח • גופתו בותרה והושלכה בביזיון
מפיקים לקחים • מצלמות אבטחה הותקנו בקרית יואל
ליבה לא עמד בטרגדיה • בלומה וירצברגר ע"ה

מבצע חסר תקדים: 10,000 איש בחיפושים

באותו אחר צהריים אומלל של יום שני, עשה הילד לייבי את דרכו מהקעמפ היומי של חסידות באיאן, המתקיים בשכונת מגוריו בורו-פארק, לכיוון ביתו. סרט אבטחה מטושטש של חנות הממוקמת בשדרה ה-13 פינת רחוב 44, מראה את לייבי, בעל שיער בגון חום בהיר, חובש משקפים שחורות, כשהוא לבוש בחולצת פסים אפורה-תכלת, מכנסיים בצבע כחול כהה, נעלי ספורט שחורות ותרמיל עליו כתובות המילים: "Nechmod Day Camp", עושה את דרכו ברחוב 44.

מתברר, כי ביום שני האחרון, הסכימו הוריו של לייבי, לראשונה, כי יחזור לבדו מהקעמפ - הממוקם ברחוב 44 בין השדרה ה-12 ל-13 - ללא ליווי מבוגר. ההורים סיכמו אתו שיפגשוהו באמצע הדרך - בשדרה ה-13 ורחוב 50 - והם יאספו אותו לביתו. אך הילד איננו - ולא הגיע כמסוכם אל נקודת המפגש.

ליבם של ההורים החסיר יותר מפעימה. הרגעים נקפו, הם החלו לצעוד לקראת המקום שבו שוכן הקעמפ, אך בנם לא נראה באופק.

הלב החל להלום בפראות.

היכן לייבי שלהם?

ההורים מיהרו לדווח לארגון 'השומרים', שעירבו בהמשך, כמובן, גם את המשטרה. בתוך זמן קצר, החלו מתנדבים להתפרס על פני כל האיזור, ופתחו בחיפושים נרחבים אחר הילד.

הקהילה החרדית המקומית, החלה לעקוב בדריכות אחר הנעשה. מי לא השתתף בניסיונות האיתור? שוטרים, חרדים, אזרחים מן השורה, וגם מסוקים הועלו לאוויר, כדי לחפש אחר הילד בן ה-9. בסך הכל, נמנו כ-10,000 איש, מהם כאלף שוטרים, שהצטרפו למעגל החיפושים האינטנסיביים בהיקף חסר-תקדים.

חבר מועצת עיריית ניו-יורק דוד גרינפלד, העניק יום חופשה לכל העובדים במשרדו, בכדי שיוכלו לחפש את הילד ברחבי העיר. "כאבא לילדים קטנים, לא יכולתי לישון בלילה כאשר שמעתי על כך שהילד נעלם", סיפר לכלי התקשורת האמריקנים. "העברתי את הלילה האחרון בטלפונים, על מנת להבטיח כי משטרת ניו-יורק העניקה את כל המשאבים לחיפושים".

גרינפלד הוסיף, כי מדובר "באירוע נדיר הנחשב לטרגדיה לא רק עבור המשפחה, אלא גם עבור הקהילה כולה. אני סמוך ובטוח כי החיפושים אחרי הילד עומדים בראש סדר העדיפויות של המשטרה".

הדפיקות בדלת בשעה 02:00 בלילה

החיפושים חצו את גבולות בורו-פארק והתמקדו בכל המבואות המובילות אל השכונה. כל מגרש וחצר, כל סמטה ובית, הכול נסרק בקפידה, אך המאמצים העלו חרס. ככל שנקפו השעות, הדאגה התגברה, והוצע פרס בן 25 אלף דולר, למי שיספק קצה חוט לאיתור הילד - פרס שהמשיך לטפס והגיע במרוצת השעות למאה אלף דולר. דוב הייקינד, חבר בית הנבחרים של מדינת ניו-יורק, שהציע 5000 דולר מתוך הסכום, התבטא בפני כלי התקשורת: "זהו סיוט הכי גרוע של כל הורה ושל הקהילה כולה".

המשטרה אף הפיצה תמונה עם תיאורו של לייבי בכלי התקשורת המקומיים. בתחילה, לא יכלה המשטרה לאשש האם מדובר באירוע על רקע פלילי או לאומני. אבל זה באמת לא משנה. יש למצוא את הילד ויהי מה.

"בשעה ארבע לפנות בוקר, סובבו רמקולים ברחוב, שקראו לתושבים לחפש אחריו", סיפר תושב השכונה בשיחה עם 'בחדרי חרדים'. בכל בתי המדרשות, הישיבות ומוסדות החינוך, החלו באמירת פרקי תהילים לשלומו של יהודה בן איטה אסתר, בתפילה ובציפייה דרוכה כי ישוב במהרה לחיק הוריו. "אי-אפשר להסתובב אצלנו בשכונה. הכבישים כולם חסומים. המשטרה ו'השומרים' סגרו את כל הכבישים וזה נראה כמו פיגוע" - תיאר חיים מאיר מרגרטן, תושב בורו-פארק.

מרגרטן משחזר את השעות הראשונות לחיפושים: "הבלגן התחיל ביום שני סביב השעה 17:00, אך החיפושים היו מתונים. רק ב-22:00 בלילה המשטרה נכנסה לעובי הקורה. כבר באותה שעה היה אפשר לראות את השכונה מכוסה במודעות ענק עליהם מתנוססת תמונה של לייבי".

ב-23:00 בלילה, החלו חוקר המשטרה לבקש מבעלי חנויות שיבדקו במצלמות האבטחה שברשותם אם הילד נקלט בשטח. כולם נעתרו מיידית, כצפוי.

הוריו של לייבי ו'השומרים' צפו בתמונות, בניסיון לאתר את בנם מחמדם.

בעל חנות בשכונת בורו פארק סיפר ל'בחדרי חרדים': "השומרים ישבו אצלי כל הלילה בחנות, וסרקו בקפידה את צילומי הסרט. כמו כן, הקיצו הרבה בעלי חנויות משנתם, שמיהרו
להגיע כדי לבדוק עקבות כלשהם במצלמותיהם".

התוצאות הוכיחו את עצמם חלקית.

במצלמה שהוצבה בחנות הממוקמת על רחוב 44 והשדרה ה-17, נקלט הילד רגע לפני שנעלם, כשהוא צועד בעקבות אדם בלתי מזוהה. בסרט נראית מכונית בצבע מוזהב.

האם לייבי עלה עליה עם האיש? את זה בדיוק בקשו לחקור אנשי ה-FBI והמשטרה. בתוך זמן קצר, הקטע שודר בתחנות הטלוויזיה בארה"ב, בתקווה כי ההקרנה תסייע לפענוח התעלומה.

החשד: עובד של האב חטף את הילד

בינתיים, הגיע אל המשטרה מידע, כי אחד מהעובדים עם אבי הילד הודיע בעבר, כי יתנקם בו בשל בעיות שצצו בעבודה. המידע התברר כבלתי נכון.

חוקרי המשטרה החלו לבדוק את האפשרות שהילד נחטף על-ידי איש זר. הם בחנו שוב ושוב את התמונות, ראו גבר שניגש אל הילד וצועד עמו. בסרטון אחר נראה אותו חשוד מדבר עם הילד כשהוא עצמו ישוב במכונית בצבע זהב.

הם השתמשו בטכנולוגיות חדישות, הצליבו את המראות, אבל עדיין לא הצליחו להגיע להרכיב קלסתרון שיסייע אל החשוד. נותר להם להתקדם רק עם צבע ודגם המכונית.

ואז הגיעה תפנית מכיוון בלתי צפוי.

סרט אבטחה הגיע ממרפאת שיניים הממוקמת בשדרה ה-18 בבורו-פארק, ובה נראה רכב הדומה בצבעו לרכב החשוד. למרות שהילד לא נראה יושב במכונית בצילום, החוקרים הניחו שהילד התיישב במכוניתו של הנהג. רישום הצילום הראה על השעה 17:30 בערב, יום שני. זמן היעלמותו של הילד.

החוקרים עטו על המציאה. עם הגילוי הדרמטי שהגיע בליל שלישי, הזעיקו החוקרים את בעל המרפאה, ובעזרתו עברו על כל רישומי המטופלים באותו יום שני שבו נעלם לייבי ז"ל.

האיש לא נמצא בין המטופלים, עד שרופא השיניים, ששקד על רישומיו עד אישון ליל, נזכר: אכן, היה אחד, מטופל לשעבר בעל רכב בצבע זהב, שהגיע אליו באותה שעה ביום שני, כדי לשלם חוב.

החבל החל להתהדק סביב צווארו של חשוד פוטנציאלי. מבדיקת פרטי כרטיס האשראי התברר שבעל הרכב הוא גבר דתי מזוקן, העונה לשם לוי ארון, שזה עתה מלאו לו 35.

ארון הוא גרוש החי בבית 'קניגסטון' ברחוב 2 מזרח מס' 466. החשוד מתגורר באותו בית יחד עם הוריו, כאשר הם מתגוררים בחלק התחתון של המבנה והוא גר בעליית הגג. חקירה קצרה העלתה, שהאיש מעורער בנפשו ובעבר הואשם בהתערטלות בפומבי.

הפריצה בשעה 03:00 בלילה

ביום שלישי בלילה, בשעה 3 לפנות בוקר שעון ארה"ב, כותר הבית. למטה חנה רכב בצבע זהב.

כוח של האפ.בי. איי. בעט בדלת שבדירת עליית הגג.

הם מצאו את החשוד לבוש למחצה, הם שאלו אותו היכן מצוי הילד? והוא הצביע לעבר המטבח.

שם במטבח, היו הבלשים המומים לראות קרש חיתוך, לצד שלושה סכינים נוטפי דם, ודם על המקרר. במקרר, התגלו איברי גופתו של הילד. חלקים מהגופה היו מונחים על המדף, משל היו חלקי עוף מוכנים לבישול.

לוי, החשוד ברצח, נעצר, ולא הכחיש את שעשה. מידע שחילצו החוקרים מפי החשוד ברצח, הוביל עשרות בלשים לשכונת פארק-סלופ, הסמוכה לשכונת בורו-פארק. שם, בשדרה הרביעית, בתוך מיכל אשפה שנשאר פתוח, נמצאו חלקי גופתו של לייבי ז"ל, כשהם עטופים בשקית ניילון שחורה, המונחת במזוודה אדומה.

מסתבר, שהחשוד לא רק רצח את הילד. כדי להיפטר מהראיות המחשידות, ביתר את הגופה לחלקים.

עדיין לא ברור, האם עבר הילד התעללות בטרם רצח אותו הרוצח המתועב. התנהגותו של לוי, בעת שנעצר, הייתה בהחלט כשל מי שמעורער בנפשו ופסיכיאטר הוזמן לערוך לו בדיקה נפשית. יחד עמו נעצרו גם הוריו ההמומים, אך כפי הנראה הם ישוחררו בקרוב.

כעת, מישהו יצטרך לבדוק איך קרה שאדם שכזה, מתהלך חופשי, נותן דרור ליצריו ופורקן לתשוקותיו הרצחניות. ללא ספק, יש למצות את הדין עם האחראים לכך.

דב הייקינד, חבר בית הנבחרים, אומר בשיחה עם 'בחדרי חרדים', לאחר מציאת הגופה: "מעולם לא ראיתי קהילה עצובה כמו היום. כולם לקחו את זה כאן באופן אישי, והאסון הוא בלתי נתפס. אני רואה כאן אנשים דומעים שלא מצליחים לעכל את גודל הטרגדיה. מי שעשה את המעשה הזה הוא חולה נפש. קשה להאמין שיש אנשים כאלה".

המשטרה חושפת: המניע לרצח - פחד מהחיפושים

משטרת ניו-יורק ערכה ביום רביעי בצהריים (שעון ניו-יורק) מסיבת עיתונאים ראשונה מאז נמצאה הגופה, במהלכה נחשפו תגליות חדשות מחקירת בלשי המשטרה והאפ.בי.אי. אודות מניעי הרצח.

על פי המשטרה, לייבי, שחגג החודש את יום הולדתו התשיעי, לא היה רגיל ללכת הביתה לבדו.

ביום שני בצהריים הוא חזר מהקעמפ היומי לבדו - באופן חריג - והלך לאיבוד ברחובות בורו-פארק. בינת הרחובות 17 ו-44 הוא הבחין בלוי ארון, החשוד ברצח, וביקש ממנו עזרה.

לדברי מפכ"ל המשטרה, ריי קלי, אהרון לקח את הילד ברכבו ונסע לביתו. לאחר כמה שעות, כששמע שהתקשורת כולה עוקבת בדאגה אחר החיפושים בעקבות הילד, הוא נבהל - וזה היה המניע לרצח.

עוד סיפר המפכ"ל, כי מה שהוביל ללכידתו של החשוד ברצח הוא קטע הווידאו שהתפרסם ביום שלישי - בו נראה הילד צועד עמו לרכב.

הבלשים שפרצו לביתו, גילו את ארון - ושאלו אותו: "איפה הילד?".

לדברי קלי, הוא כיוון אותם למטבח ביתו, שם ראו סכין גילוף מכוסה בדם. "הם פתחו את המקרר וראו את חלקי גופתו של לייבי", אמר במסיבת העיתונאים.

לאחר מכן, ארון הוביל את החוקרים למרחק שני קילומטרים מביתו, שם נמצאו שרידי גופתו הנותרים של הילד בתוך שקית ניילון שחורה במזוודה אדומה, בתוך פח אשפה שכונתי. מקור במשטרה סיפר לכלי התקשורת כי לפני שהחשוד ברצח ביתר את הגופה, הוא חנק את הילד הקטן.

המשטרה מנסה לצייר את דמותו של החשוד ברצח: הוא מתגורר באותו בניין יחד עם הוריו ודייר נוסף. הוא התגורר בממפיס ורק לאחרונה עבר חזרה להתגורר בברוקלין.

כפי שנראה במשפחת הרוצח קיימת כבר היסטוריה של הפרעות נפשיות, שכן אחותו התאבדה.

המשטרה פנתה לרשויות ממפיס, כדי לנסות לצייר את דמותו ולראות האם בעבר חלה במחלות נפש.

הסוף הטראגי: לוויה ב-19:00 בערב

לפי המשטרה, לפני החטיפה נכנס החשוד לרופא שיניים בשדרה ה-18 בברוקלין, כדי לשלם חוב. ככל הנראה, על פי פרטי כרטיס האשראי של החשוד, הגיעו החוקרים לשמו ולכתובת מגוריו.

הפעם האחרונה בה נראה לייבי קלצקי צועד, צעד אחר צעד, חופשי, הייתה ברחוב 44 בבורו-פארק. מרחק לא רב משם היה אמור לפגוש את הוריו, שהמתינו לאחר שנתנו לו אישור בפעם הראשונה ללכת לבדו ברחובות העיר.

לייבי ז"ל הוא בן יחיד למשפחת קלצקי, ואח ל-4 אחיות.

אביו עובד לפרנסתו כנהג הסעות.

הלוויתו תתקיים בשעה 19:00 בערב שעון ניו-יורק.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 46 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד