י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

המעריץ מספר 1 של נתניהו הוא בכלל חסיד מבורו-פארק

יעקב קורן, תושב בורו-פארק, מעולם לא שוחח עם נתניהו, אבל זה לא מפריע לו לשמש כדוברו הבלתי-רשמי • "אני אוהד שרוף של ביבי", הוא מודה • פרופיל וראיון

"יש לי קשרים עם אנשי לשכתו לשעבר". יעקב קורן. צילום: נטשה מוזגוביה
"יש לי קשרים עם אנשי לשכתו לשעבר". יעקב קורן. צילום: נטשה מוזגוביה



הוא חסיד, תושב בורו פארק ומנהל מסעדה ברחוב ה-39 בבורו-פארק. שם, אין מי שאינו מכיר אותו. הוא גם המעריץ מספר 1 של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו.

מתפלאים? חכו עד שתשמעו את הסיפור כולו.

תחילתו של הסיפור כאשר יעקב קורן היה בחור צעיר בן כ-15. בנימין נתניהו נבחר לראשות הממשלה (בחירות 96'), וקורן מתחיל להתחבר לפוליטיקה של ישראל. הוא קורא עיתונים, מאזין לתחנות רדיו ישראליות, מקליט כל נאום של נתניהו, גוזר כל אזכור שלו בעיתונים ולא מפספס דבר.

בגיל 16 עולה קורן לישראל - ומתחבר עוד יותר אל ביבי, אל דעותיו ואל מנהיגותו. "אל הכריזמה שלו", כפי שהוא מספר לנו.

שלוש שנים לאחר שנבחר כראש ממשלה, נופלת ממשלתו של נתניהו. בבחירות 99' הוא נוחל הפסד צורב מול המועמד הנגדי, אהוד ברק, ומכריז על פרישתו מהעולם הפוליטי.

"לקחתי את זה ללב, זה ציער אותי, אבל המשכתי לעקוב אחר כל אזכור שלו בעיתונות. הגעתי להופעות שלו, שמרתי את נאומיו", מספר קורן, שהפך בין יום לסניגור של ביבי אצל כל מכריו, ידידיו ובני משפחתו.

חסיד נאמן. יעקב קורןצילום: חסיד נאמן. יעקב קורן
חסיד נאמן. יעקב קורן


"בלוגר הזוי"

בשנת 2006 כבר החלו הבלוגרים לככב בכל הקשור לעולם הפוליטי. קורן, שחזר לארה"ב, הצליח להתחבר ברשת לכמה ליכודניקים וגילה כי בתקשורת האמריקנית וגם ברחוב היהודי הדובר אנגלית אין מי שיספר על נתניהו. "פשוט לא היה מי שידווח על הנאומים שלו, על הצעדים שלו. לא היה בנמצא מישהו שיוכל לתאר אותו באופן חיובי, וזה היה לי מאד אכפת.

"פתחתי בלוג - פעולה שאפשר לעשות אותה חינם אין כסף - והתחלתי לפרסם פוסטים. תרגמתי חדשות בעברית ובאנגלית, העליתי סקופים וגם סקרים. הייתי הבלוגר היחיד, בשפה האנגלית, שדיווח על מערכת הבחירות בישראל מנקודת מבטו של 'הליכוד'".

• איך הגיבו ב'הליכוד'?

"באחד הימים התקשרו אלי ממטה הבחירות וביקשו ממני לשלב ידיעה מסוימת בבלוג שלי. בתמורה, הבטיחו לשים לינק לבלוג שלי באתר נתניהו והליכוד. שמחתי מאד וקפצתי על ההזדמנות".

האם נפגש אי פעם עם נתניהו?

ובכן, כאן אנחנו דורכים לו על יבלת.

"לא, מעולם לא נפגשתי איתו, לצערי, כמובן. הייתי משגר אליו מיילים רבים, הוא גם נהג לענות עליהם בקביעות וברצינות. מאז ומעולם התחברתי, ואני עדיין מתחבר, לדעותיו, לכריזמה שלו ולדרך הנאום שלו. אני בהחלט מגדיר את עצמי אוהד שרוף".

קורן זוכר בכאב את התקופה בה נתניהו נבחר, לפני כשנתיים, לראשות הממשלה. "אני זוכר את המתקפות עליו לא רק בתקשורת בארץ, כמו בן כספית ואחרים, אלא גם בארה"ב. המשכתי לכתוב על מדינת ישראל, להגן על מדיניותו ולהסביר הכול בשפה האנגלית".

האם נתניהו יודע על זה? – אנחנו מנסים לברר.

קורן סבור שכן. "יש לי קשרים עם כמה אנשים מלשכתו, אבל לא עם אלו הקרובים אליו היום. אני לא יודע מה דעת נתניהו על הבלוג שלי, אבל אני מקווה שדעתו חיובית. פעם הזכירו את זה באתר 'פוליטיקו' ובעוד כמה פורומים. לאחרונה עשיתי צעד נוסף קדימה, וזרמתי עם הטוויטר".

הוא בטוח שבן-כספית, למשל, "לא יאהב אותי". "הגם שאני קורא בכל שבוע את המאמרים שלו ומתפוצץ מכעס. פעם כתבו עלי בווינט, והגדירו אותי בתואר 'בלוגר הזוי'".

בא לעודד. נתניהו בוושינגטון צילום: בא לעודד. נתניהו בוושינגטון
בא לעודד. נתניהו בוושינגטון


מסעדה והסברה

איך מוצאים זמן לעיסוק אינטנסיבי כזה של הסברה, כשצריך לנהל מסעדה ברקע?

ובכן, קורן מוצא לזה זמן בבוקר, לפני העבודה, בערב, אחרי, וגם...דרך הבלקברי שלו.

כשאני שואלת למה הוא יותר מחובר, למסעדה או לבלוג, הוא מתקשה להשיב תשובה. "הבלוג זה המוח, המסעדה היא עבודת כפיים", הוא אומר ומוסיף כי לא מדובר רק בעדכון של הבלוג שלו. "הרבה אנשים מתקשרים אלי לפני ואחרי אירועים או נאומים כדי שאסביר ואפרשן את המצב".

לאחרונה, עשה עוד צעד קדימה והתחיל לשדר תוכנית רדיו אונליין על ישראל. התוכנית פופולרית מאד באינטרנט, בעיקר בקרב נוצרים ורפובליקנים. הוא מראיין חברי קונגרס, אנשי תקשורת, פרופסורים - והוא גם חבר בכמה ממשלחות ההסברה על ישראל.

אני מנסה לבחון את כישוריו ההסברתיים ומתמקדת בנקודה כואבת. מה דעתך על ביבי כשר אוצר? הוא עצר את הקצבאות ופגע בכך בציבור החרדי.

"בגלל שאני חי בארה"ב ובעצמי אדם עובד, חשבתי שהוא עשה צעד כואב אבל נכון. מטרתו הייתה לייצב מחד את הכלכלה, ומאידך, להביא לכך שאברכים ייצאו לעבוד בכל סוג של עבודה, בדיוק כפי שיהודים עושים בכל מקום בעולם".

זו הייתה בעצם מזימה: להכניס את האברכים לשוק העבודה. זו פגיעה בעולם התורה, אני מנסה להזכיר לו.

"אני יודע, וגם קיבלתי מתקפות רבות בכל מקום חרדי אליו הגעתי על כך שאני מגן על הצעדים הללו. אבל אני חשבתי ועדיין חושב שהמהלכים היו נחוצים ונכונים כדי לשנות את האיזון".

• איך אתה מתמודד עם הגמגום שלו בתקופת ההתנתקות?

"הוא גמגם בהתנתקות בגלל שהיה בעיצומן של רפורמות חשובות במשרד האוצר. הוא גם חיפש דרך להישאר רלוונטי. אבל יחד עם זה, הוא התריע מעל כל במה על הסכנות הטמונות בהתנתקות".

• הוא לא עשה כלום.

"אני מבין את הכאב, אבל לפחות הוא היה היחיד שראה את הנולד. הוא ישב ברכב, ראה שמתקרבים לתהום, התריע והתריע, וברגע האחרון, כשהבין שלא יועילו דבריו, קפץ החוצה. הוא לא היה חבר בממשלה שעקרה עשרות אלפי איש מבתיהם(!) ולא הוא הביא את החמאס לשלטון. גם לא את אובמה, אגב"...

ביבירפורט. הבלוגצילום: ביבירפורט. הבלוג
ביבירפורט. הבלוג


"אהיה מעורב בבחירות לנשיאות ארה"ב"

• כמה מאזינים יש לך, לדעתך?

"מאזינים קבועים, יש לי כמה אלפים, וחוץ מזה - יש לי את הטוויטר עם ארבעת אלפים עוקבים, ליתר דיוק 3,780, בעצם הרגע כבר 3,781, סליחה, 3,922...".

• כשהוא הגיע, לוושינגטון, נסעת במיוחד כדי לראות אותו מופיע?

"כמובן. נסעתי לאיפ"ק כדי לראות אותו וכדי לחוש ולראות במו עיניי את התמיכה העזה בישראל".

• הרגשת שם כמו בטיש של הרבי?

לא, מה פתאום. זה שונה. רבי זה סמכות רוחנית. דמות פוליטית היא דרך חיים, רעיונות, דעות. זה המוציא לפועל של השקפת עולמך. אבל הרגשתי כמו אחד מהאלפים שתומכים בישראל ובמנהיג של ישראל – מכל הלב".

• אתה אוסף גם תמונות שלו?

"בתחילת הדרך אספתי, היום כבר לא...".

• מה דעתך על משפחתו?

"משפחה תומכת, בהחלט".

• זהו?! פה שופכים ים של דיו בנושא, וזה כל מה שיש לך להגיד?!".

"שופכים את דמם, כי זו הדרך שלהם לנקום על בחירתו של נתניהו כראש ממשלה. ומכיוון שהם מנהלים את החיים שלהם יותר חופשי מאחרים, אז קל לתקוף אותם".

• האדמו"ר שלך יודע על הבלוג הזה שלך?

"כל החסידים פה יודעים, אבל הדיינים לא, ובטח לא האדמו"ר... אם הוא יידע, אוי ואבוי לי. בכל מקרה, ביבי הוא לא האדמו"ר שלי, יש לי אדמו"ר. ביבי הוא המנהיג שלי! הוא ראש ממשלת ישראל, הוא לדעתי האדם הראוי במקום הנכון".

• אתה חושב פעם להיכנס לפוליטיקה?

" אני מתמקד יותר ברעיונות יצירתיים, בהסברה, לא בעשייה. היייתי שמח להיות חבר צוות, יועץ, מנהל קמפיין, דובר".

• בבחירות הבאות לנשיאות ארה"ב, אתה מתכנן להיות מעורב?

"כן, אני כבר מעורב. אני חבר של RJC וגם של המפלגה הרפובליקנית באזור ברוקלין. עוד אין לנו מועמד מסומן. אנחנו בתחילת הדרך וחסרים מועמדים סוחפים".

האוייב. ברק אובמהצילום: האוייב. ברק אובמה
האוייב. ברק אובמה


"אם אובמה ייבחר שוב, ביבי בצרות"

• איך היית מסכם את הביקור האחרון של נתניהו בוושינגטון? הוא הרגיז את אובמה, כמו שטוענים פה?

"לא, הוא לא הרגיז את אובמה. ראשית, האמריקאים אוהבים אנשים חזקים, וביבי עמד על שלו בדרך דיפלומטית ונחרצת. הוא דיבר אמריקאית כמו אחד משלנו, והוא סחף את דעת הקהל לצידו, גם את תמיכת כל חברי הקונגרס והסנאט. מה שהרגיז את אובמה היה שהוא דיבר כמו רפובליקני, בשפה שלהם, וגם העיז לחלוק על דעתו. אבל הוא נהג בחכמה כששב והדגיש שמדובר במחלוקת בין ידידים. חוץ מזה, גם אובמה הרי קורא מהי דעת הקהל".

• אבל אם אובמה ייבחר שוב, ביבי בצרות, לא?

"כן, זו בעיה חמורה, כי בקדנציה השנייה אובמה יוכל לעשות ככל העולה על רוחו. כבר לא יהיו לו את הברקסים או את הפחד להפסיד בוחרים יהודים. מצד שני, אל תשכח שהמועמדים העומדים בתור לא יתנו לו לעשות ככל העולה על רוחו, כי אחרי לכתו, בסיום הקדנציה שלו, זה יפגע בהם. לדעתי, אובמה לא ילך לעימות ראש בראש מול נתניהו, אבל בהחלט יש בעיה עם העמדות שלו ושל היועצים שלו. העמדות הללו בעיתיות מאד לישראל. ולכן, ביבי או מי שבא אחריו, יהיו חייבים לעמוד על המשמר. ולכן...חשוב שביבי, ולא לבני, ינצחו את הבחירות בישראל!".

• תגיד, אתה מרגיש שאתה מצליח לחולל שינוי מול ים ההסתה נגד ישראל שיש ברשת?

"כן, אני רואה פירות. קודם כל בדעת הקהל האמריקנית. אני מסביר על המאמצים של ישראל לשלום, על הסכנות שבדרך, אני אפילו מתעמת עם ערבים או תומכי פלשתין ברשת ומוכיח להם את השקר שבפיהם. הפירות שאני רואה זה שהאנשים יותר מבינים את המצב באזור, מודעים לכנות. הרבה אנשים כותבים לי באימייל או בדרכים אחרות ש'פתחתי להם את הראש', ושהם רואים את המצב בעין אחרת מאשר ראו בעבר".



קישורים:
הבלוג של קורן: ביבירפורט
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד