י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

אמא, הילדים השתלטו על המטבח

מגוון סדנאות, קייטנות קולינריות וספרי בישול מיוחדים לילדים מאפשרים להם להתנסות בחוויית המטבח במהלך חופשת הקיץ • תשעה ילדים בדקו מתכונים מחמישה ספרי בישול, ובחרו את הספר המנצח

ילדים במטבח, צילום: קידר ניר, דה מרקר
ילדים במטבח, צילום: קידר ניר, דה מרקר



ילדים אוהבים לבשל. הם אוהבים להיכנס למטבח, ללוש, לחתוך ולמזוג - ובעיקר לקחת חלק בארוחה ולהרגיש כמו גדולים. לא פלא שלצד סדנאות בישול למבוגרים, אפשר למצוא גם מגוון של סדנאות מקבילות לילדים. בימי שגרה הן מוצעות כפעילויות לימי הולדת ומסיבות וכחוגי העשרה, ובחופשת הקיץ פועלות קייטנות שלמות המוקדשות לבישול. גם הקניונים, שזיהו את התחביב העולה, מציעים להורים להפקיד את ילדיהם לכמה שעות של התנסות קולינרית, כחלק מרשימת הפעילויות החינמיות שהם מציעים בחופש הגדול.

נדמה שההתעניינות בתחום רק גוברת עם השנים. אלעד קמחי, מנהל האקדמיה לבישול של לגעת באוכל, מספר כי "לפני שנה התקשינו לסגור ברעננה מחזור יחיד של קייטנה לשכבת הגיל הצעירה (8-12), ואילו הקיץ פתחנו שתי קבוצות מקבילות כדי לעמוד בביקוש". חלק גדול מההצלחה, הוא יודע, קשור בפריחת תוכניות הריאליטי הפופולריות, בהן "מטבחי הגיהינום" ו"מאסטר שף", שגרסתה הישראלית זכתה ברייטינג של 45.5% למשך כמה דקות - השני בגובהו בעשור האחרון.

אלא שלא תמיד חייבים להוציא את הילד מהבית ולשלם על סדנה כדי להעניק לו את חווית הבישול. בחנויות הספרים מוצעים מגוון של ספרים בשפה פשוטה, עם איורים, תמונות ומתכונים, שהותאמו לקהל הצעיר, ונועדו ללוות ילדים בצעדיהם הראשונים במטבח. הערך המוסף של ספרים אלה גלום בכך שהם מאפשרים גם פעילות משותפת עם ההורים. אז איך בוחרים ספר מתאים מבין שלל הכותרים?

בשבוע שעבר יצאנו עם תשעה ילדים (בני 4-11), שקיות מלאות במצרכים וחמישה ספרי בישול המיועדים לקהל הצעיר במטרה לבשל, לטעום ולחוות דעה. המפגש נערך במטבח האקדמיה לבישול של לגעת באוכל, שאיפשר לנו להשתמש במרחב ובכלים לטובת הכתבה והצילומים. לניסוי הצטרף השף מוטי חיים, המעביר בעצמו סדנאות בישול לילדים במקום. הוא דאג להסביר לילדים איך מחזיקים סכין, מטרף ומחבת; הדליק עבורם אש ותנורים ופיקח על העבודה בהתאם למתכונים מהספרים.

הילדים, מצדם, נראו מהופנטים ונרגשים במשך כל התהליך, ועזרו לנו לגבש שתי מסקנות עיקריות. הראשונה היא שהצבעים והאיורים שבספר חשובים פחות - כשהגיעו למטבח, הילדים התעניינו יותר במתכונים עצמם ובשאלה "מה אפשר לבשל עם הספר הזה?" השנייה היא שהמתכון טוב יותר אם חלק גדול יותר ממנו מיועד לביצוע על ידי הילד בלבד, ללא עזרת מבוגר.

לילדים היה חשוב לעשות את הדברים לבד, עם כמה שפחות עזרה ופיקוח. אם המתכון דרש סכין, הם רצו להשתמש בסכין של ממש ולא בחיקוי או בכלי חיתוך אחר. מתכון שדרש כמה שפחות הבהרות מהמבוגרים דורג בציון גבוה יותר. מתכון שגם יצא טעים ונאכל בהנאה - זכה לנקודות נוספות.

מה שבטוח הוא שכשנותנים לילדים להרגיש כמו גדולים, הם גם שמחים לגלות אחריות. כך קרה שכשעומר בן ה-10.5 נקרא לצפות בהכנת פנקייק הוא הפקיד את הפיקוח על האש בידינו, וכשלרגע הסרנו עין מהמחבת הוא קרא לעברנו בדאגה: "שימו עין, הפרנץ' טוסט שלי עוד יישרף!"



מקום ראשון: "ילדים מבשלים", רות סירקיס

פשוט, אחיד וטעים

הוצאה: סירקיס וידיעות אחרונות מחיר: 98 שקל ברשימת המתכונים: חביתות, שניצל, רוטב בולונז, משה בתיבה, סלט טונה, עוגיות סבתא ועוגת ביסקוויטים סך הכל: 51 מתכונים המתכון הנבחר: פיצה על פיתה הבשלן: עידו קסלר (9)

הספר הוותיק "ילדים מבשלים" דורג אצלנו במקום ראשון.

הספר, שיצא לאור ב-1975, ליווה מבוגרים רבים בילדותם ואף שזכה להוצאה מחודשת, כריכתו הצהובה נשמרה זהה, ברוח שנות ה-70. התמונה היחידה בספר מעטרת את הכריכה, המתכונים מאוירים בפשטות והגרפיקה מיושנת. אבל המתכונים של סירקיס הם הידידותיים והמוצלחים שבהם התנסו הילדים, כאלה שנתנו לילדים הזדמנות אמיתית לבשל כמו גדולים.

כוחם של המתכונים הוא באחידותם: כל עמוד מכיל מתכון אחד ומסודר בצורה דומה עם שתי רשימות בראשו, אחת לחומרים ואחרת לכלים. לכל שלב במתכון מוקדשות כמה שורות והוא מופרד באופן בולט מהבאים לפניו ואחריו. בספר מתכונים למאכלים שכל ילד מכיר ואוהב והם פשוטים אך אינם פשטניים: הילד המבשל הרגיש כמו בשלן מנוסה כשהתבקש ליצור רוטב משלו לפיצה על פיתה שהכין, כולל רסק עגבניות, שמן, מלח ושום - וללא קטשופ.

איך יצא: כל הילדים הסכימו שיצא "הכי טעים". חלקם אף הצהירו שהיו רוצים לבשל את המתכון לו ניתנה להם הזכות לבחור מחדש.

מקום שני: "אפייה זה משחק ילדים", קרין גורן

חומרים פשוטים, מתכונים יצירתיים

הוצאה: קרין גורן מחיר: 88 שקל (כולל DVD) ברשימת המתכונים: חטיפי אנרגיה, קינוח שוקולד במבה, בראוניז עם טופי ולחמניות "חפש את המטמון" סך הכל: 30 מתכונים המתכון הנבחר: רוגלך הבשלנים: גל (9.5), אלמוג (6.5) ויהונתן (4) רבינוביץ'

>> הספר של קרין גורן אינו מנסה לדבר לילדים בשפה חנפנית של קשקושים וצבעים. גם כאן הסדר משחק את התפקיד החשוב ביותר, השפה אחידה בכל העמודים והצילומים ברורים, יעילים ולא מתחכמים.

שלבי המתכון קצרים ומובנים, והפטנטים של גורן יכולים להרשים גם מבוגרים ללא ניסיון במטבח: גורן משתמשת במרכיבים מוכרים כמו ביסקוויטים וקורנפלקס ויוצרת מהם עוגיות; היא שולחת את הילדים להכין עוגה מחבילת ספגטי; היא מבקשת מלאווח וממרח נוטלה - והילדים מצליחים להכין מהם רוגלך. בנוסף, גורן מקפידה לכבד את הילדים ובסוף כל מתכון היא משאירה מקום שבו הילד יכול להוסיף בכתב יד הערות. בסוף הספר אף מוצעים כמה עמודים ריקים שהילד יכול למלא בעצמו. חסרונו וגם יתרונו של הספר הוא בכך שהוא ממוקד אפייה, ולכן ישמש את הילדים הבשלנים כספר שני לקינוחים בלבד.

איך יצא: על המתכון עבדו שלושה ילדים בגילים שונים. לא תמיד הם עקבו במדויק אחרי ההוראות, ולכן כמה מהרוגלך היו דחוסים מדי ולא נאפו מבפנים. העוגיות שנעשו בצמוד למתכון מהספר השאירו את הבנות המחויכות עם פנים מרוחות בשוקולד. התוצאה נראית נהדר.

מקום שלישי: "שמח במטבח", רבקה גילפן

עם קצת עזרה מההורים

הוצאה: דני ספרים מחיר: 79 שקל ברשימת המתכונים: פיצה, אורז, לחם, שישליק כבש, גלידת פירות יער ופחזניות פטל סך הכל: 37 מתכונים המתכון הנבחר: בננה אפויה ברוטב שוקולד הבשלנית: יולי אלוס (11)

על הספר "שמח במטבח" אין הרבה מה להלין. צרתו המרכזית היא ששיש לו שני מתחרים מוצלחים ממנו.

את מה שהספר של גילפן מבקש לעשות, הוא עושה היטב ובצורה אסתטית ויפה. המתכונים המופיעים בספר מנוקדים וכתובים באותיות גדולות וקלות לקריאה, כל אחד משלבי המתכון מלווה באיור ייעודי עבורו והתוצאה הסופית מוצגת בתצלום.

נקודות החולשה של הספר היא השפה שבה הוא משתמש. מה זה, למשל, "נטיפי שוקולד?", או מהו "קמצוץ גדול יחסית של אורגנו יבש?" באחד המתכונים נרשם ברשימת המרכיבים כי המתכון דורש "גבעולי פטרוזיליה טרייה קצוצה" - בשום מקום במתכון לא נכתב שיש לקצוץ את גבעולי הפטרוזיליה, והילדים המבשלים לא הבינו כיצד היא יכולה להגיע כגבעול ובו בזמן להיות גם קצוצה. נדמה כי פעמים רבות המונחים המופיעים בספר מיישרים קו עם לשונם של ספרי הבישול למבוגרים, ואינם משתדלים לעזור לילד להבין לבד וללא עזרת הורה.

איך יצא: המתכון לבננה אפויה ברוטב שוקולד זכה לאהדה רבה. יולי הקפידה לבצע את ההוראות בספר והתוצאה, כמובטח, היתה: "מתכון משוגע".

מקום רביעי: "פיצהפיתה", דנית סלומון

לילדים בנפשם בלבד

הוצאה: קוראים מחיר: 69 שקל ברשימת המתכונים: פירה תפוחי אדמה, כדורי בשר ברוטב קארי, פרוסות חצילים ברוטב טחינה ויוגורט ושוק עוף צלוי בדבש ותפוזים סך הכל: 44 מתכונים המתכון הנבחר: טוסט צרפתי הבשלנים: רז אלוס (11) ועומר קסלר (10.5)

>> הספר "פיצהפיתה" מיועד לדור האינטרנט. הוא מלא בצבעים, האותיות גדולות, התצלומים מפתים ומבחינה זו אין ספק שהוא ילחם בגבורה מול ההצעות האחרות על המדף בחנות.

עם זאת, התקשינו להתעלם מכמה חסרונות בולטים של הספר: ברבים מהמתכונים יש אמנם שלושה שלבים בלבד, אך בשלב יחיד מתוכם מתבקש הילד לקלוף תפוח אדמה, לחתוך אותו לקוביות, לשבור ביצים, לתבל וגם לטרוף במזלג. כל זאת, כשהאזכור לקערה או לקרש החיתוך ממוקמים בפינת העמוד ובמקרים רבים לילד אין תצלום להמחשה בצמוד לפעולה שיש לבצע.

בהקדמה לספר נכתב כי הוא "מיועד לילדים ובני נוער אבל לא רק להם, אלא גם לצעירים שזה עתה יצאו לחיים עצמאיים ולכל מי שלא התנסה בבישול ורוצה להתחיל". נדמה כי הניסיון למתג את מתכוני הספר ככאלה שילדים אוהבים ולא ככאלה שילדים מבשלים הוא הבעיה המרכזית.

איך יצא: הילדים התלהבו מהתמונות, התבלבלו מהשורות הארוכות וזכו להכוונה מתאימה מהשף. הם עקבו אחרי הוראותיו בזהירות ובדייקנות וזכו לתוצאה מרשימה, אך כשהיום הסתיים, הם התקשו לתאר את החוויה שהעניק להם הספר.

מקום חמישי: "שפים קטנים גדולים", בעריכת איילת לטוביץ'

הטעם אבד בתרגום

הוצאה: מודן מחיר: 74 שקל ברשימת המתכונים: דייסת קוואקר, לביבות תפוחי אדמה, שייק פירות, דג עם צ'יפס, טאקו בשר ואורז ובקר עם ירקות סך הכל: 58 מתכונים המתכון הנבחר: פנקייק הבשלנים: אורי (10) ועמליה (4) קידר

>> כמעט כל הילדים ביקשו להכין פנקייק מתוך הספר "שפים קטנים גדולים". למשימה נבחר אורי בן העשר, שהכין את הפנקייק עם אחותו הקטנה עמליה, והיה חדור מוטיבציה.

עם זאת, נדמה שהכנת המתכון, שהוגדר בספר כ"פנקייק בקלילות", דרשה הכוונה רבה, בעיקר מאחר שהבלילה שיצאה בהתאם להוראות היתה סמיכה מדי ולא מתוקה מספיק. הספר תורגם מאנגלית, ומלבד פרצופי הילדים הזרים שמעטרים אותו גם הסדר שבו הוא בנוי וסוגי המאכלים מותאמים לאוכלוסייה אחרת: אומלט גבינה, טאקו בשר, דג עם צ'יפס ופופקורן מתוק. שלבי המתכונים השונים היו ממוספרים אך לא הוצמדו לתצלומים המתאימים, שהוצגו במקומות שונים על העמוד ומוספרו בנפרד - דבר שהקשה את המעקב אחר המתכון. קושי נוסף עלה בקריאת השלבים הארוכים, שנכתבו באותיות קטנות יחסית. במקרים מסוימים חלק מהמתכון היה מודגש, והקריאה היתה מבלבלת - אם לקרוא לפי הסדר או לקפוץ לחלקים המודגשים.

איך יצא: המראה היה מפתה, השף שהתלווה ליום הבישול לימד את הילדים להפוך את הפנקייק לפרצוף של דובי ואין ילד שלא רצה לטעום מהתוצאה. ואולם נדמה שלא הצליחו לעבוד עליהם, הפרצופים החמיצו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד