ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024

"לא יכולה עוד": הפן הכואב של הפגנות הפלג - בעיות בשלום בית

מאחורי כל מפגין בהפגנות הפלג שהתיעודים הרבים מהם מופצים ברחבי הרשת - יש שם ומשפחה. מתברר כי לא מעט מנשות הפלג אינן מתחברות להפגנות ומסרי הפלג ומצויות במצוקה של ממש • הגר"ש אויערבאך על קשיי הנשים בפלג: "הן צריכות להכנע ולהשפיל את עצמן? זו רוחניות"

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



הפן הכואב של הפגנות הפלג - בעיות בשלום בית: בתחילת השבוע הבאנו את דבר התגייסות נשות הפלג הירושלמי לסיוע הדדי במשפחות בהן יש עצורים שלא הסדירו את מעמד תורתם אמנותם.

כעת עולה תמונה חדשה על צד שונה בנושא. נשים מאוכזבות ושאינן שלמות עם עמדת בעליהן בעניין ההפגנות, ההשתתפות בהן וכו'.

ביקורת זו נעשית בסודיות, בהסתר, אך הבעיות צצות וצפות מעל פני השטח. זהו הפן המשפחתי הכואב עמו מתמודדות חלק מנשותיהן של אנשי הפלג.

לידי מערכת 'בחדרי' הגיעו בתקופות האחרונות סיפוריהן של נשים לבעלים המשתייכים לפלג, הן מספרות על קושי עצום בקבלת עמדת בעליהן בנושא המחלוקת הליטאית.

אחד מהמקרים צף ועלה היום, בגל ההפגנות הנוכחי, והוא מעורר סערה ברשת בשעות האחרונות, זהו סיפורה של אישה כזו ששיגרה בקשת יעוץ כשהיא חשה שאינה יכולה להחזיק עוד מעמד.

בקבוצת 'ישנן' בפייסבוק קיימת אפשרות המכונה 'עלומת שם' לשליחת הודעות אנונימיות לשם התייעצות. מנהלות הקבוצה מבררות את אמינות הסיפור ובמקרי הצורך אף מעבירות פרטים לרווחה, משטרה ועוד. לתיבת ההתייעצות הזו הגיעו אלפי סיפורים בנושאים שונים, גם הרגישים ביותר במגזר כגון אלימות והטרדות וזכו לטיפול מקצועי הולם.

היום, כאמור, התפרסמה בקשתה של האישה הצעירה שקצה נפשה בהתנהגות בעלה והיא מבקשת עזרה. דברי האישה מעלים תמונה מטרידה מאוד, לפיה ההקצנה בשיטת אנשי הפלג הירושלמי, פוגעת בחלק מהמקרים בשלום בית של בני זוג.

"גם במשפחה שלי וגם בעבודה, יום אחרי ההפגנות אני מרגישה מושפלת ברמות", כתבה האישה. "כשאני אומרת לו משהו הוא נפגע ואומר שאני צריכה לכבד את רצונותיו ואת הליכתו אחרי רבותיו. אני לא יכולה יותר. כואב לי. מרגישה שהוא 'מתחרפן' לי מול העיניים'.

מבדיקה מעמיקה של 'לובי נשי - בחדרי חרדים', עולה כי כל פרטי הסיפור אמינים, וכי מאחורי הדברים ניצבת אישה אמיתית לחלוטין.

עוד היא מוסיפה כי לאחר צפייה בסרטונים מההפגנות היא רוצה לקבור את עצמה. "התחתנתי לפני שהתחיל הסכסוך הזה ואני מרגישה שזה לא אותו בן אדם. זו סטירה לחי מצלצלת. מה אתן ממליצות לי לעשות? מרגישה ממש מיואשת".





הפוסט

כאמור, זה אינו הסיפור היחיד שמדבר על פגיעה בין בני זוג. בחורה צעירה סיפרה ל'לובי נשי' כי הוריה בפירוש עומדים על סף גירושין בעקבות הקצנת ההפגנות האחרונות. "אף פעם לא הרגשתי חריגה בתור בת למשפחה המשתייכת לבני תורה המכונים 'הפלג הירושלמי', עד שאבא שלי קצת השתגע. אין הפגנה שהוא לא נמצא במוקד הבלגן, מדבר ללא סוף בבית והרוח הכללית התחילה להעיק. ראיתי את ההורים שלי מתחילים להתווכח בהתחלה בשקט ואז זה הפך למריבות של ממש".

נראה שהשאלות הללו מטרידות את אנשי הפלג, ושאלה מעין זו הובאה לשולחנו של מנהיג הפלג הגר"ש אוירבאך, בנוגע למוסדות החדשים של הפלג. בתיעוד וידאו שהובא ב'בחדרי' משו"ת עם הרב אוירבאך בנושא, נשאל הרב אודות נשים שמסרבות לרצון הבעל לשלוח את הילדים למוסדות החדשים. הרב אויערבאך ציין כי הבעיה היא כוללת ולא רק בעניין המוסדות, ואמר כי "על האשה להכפיף את עצמה לבעל בנושא".



שואל: מה אומרים לאמהות?

הגר"ש אויערבך: "כל מה שאמרנו פה אומרים לאימהות".

- שאלו לגבי האמהות שלוקחות את זה קשה יותר שכעת צריכים להזדהות וכו'.

הגר"ש אויערבך: "זה לא בעיה של החיידר... זה בעיה כללית... "

- מתכוונים, שכששולחים למוסד כזה זה יותר חותך את העניין.

הגר"ש אויערבך: "אז הן צריכות להכנע ולהשפיל את עצמן? זו רוחניות..כן"
הפלג הירושלמי שלום בית אישה פוסט ישנן בנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 114 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד