י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

פרסום ראשון • ש"ס מציגה: הצעת החוק שתעשה סוף להדרה המזרחית בשטרות הכסף

ש"ס סערה בשנה שעברה עם פרסום שמותיהם של המשוררים שדיוקניהם יופיעו על שטרות הכסף הישראליים, דרעי מחה על כך שאין אף לא דמות מזרחית אחת ביניהם • חוק חדש שהונח על שולחן הכנסת יעביר את הסמכות לידי הכנסת וישים סוף להדרה

דרעי ומרגי. צילום: פלאש 90
דרעי ומרגי. צילום: פלאש 90



פרסום ראשון: סוף להדרה המזרחית על שטרות הכסף והמטבעות בישראל. ש"ס מקדמת בימים אלו הצעת חוק שיזם יו"ר ועדת החינוך ח"כ יעקב מרגי, שעשויה לעשות סוף למציאות שבה דמויות מזרחיות מודרות מהדיוקנים המופיעים על גבי שטרות הכסף בישראל, כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

הצעת החוק החדשה שנחשפת כאן ב'בחדרי חרדים' לראשונה - מבקשת לתקן בחוק כי מעתה חזות שטרי הכסף והמעות יובאו לאישור ועדת החינוך התרבות והספורט של הכנסת והיא תחליט על זהות הדמויות ולא הוועדה המייעצת של בנק ישראל.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי היא "נועדה להעביר את הסמכות לאישור קביעת חזות שטרות הכסף והמעות מהוועדה המייעצת לעניין שטרות הכסף לבנק ישראל לידי וועדת החינוך, התרבות והספורט בכנסת ישראל".

עוד נכתב בהסבר כי "במהלך שנת 2017 תושלם כניסת המחזור החדש של שטרות כסף שיחליפו את הסדרה הנוכחית. הוועדה המייעצת החליטה להחליף את הסדרה הנוכחית לסדרת משוררים. החלטת הוועדה לקביעת דיוקנאות האישים שיתנוססו על הסדרה החדשה אינה משקפת את מרכיבי ההוויה הישראלית והתרבותית בשלמותה הבנויה מפסיפס של תרבויות".

עוד נטען כי "הוועדה הביאה לידי ביטוי חד גוניות ורקע אחד מבלי להביא לידי ביטוי את המייחד והמאחד את עם ישראל המגיע מתפוצות שונות". בהמשך נכתב בהסבר: "לכנסת שהיא הריבון הנבחר על ידי הציבור יש משקל רב ומייצג, יותר מוועדה מייעצת והיא משקפת את הפסיפס הרב תרבותי בישראל".

כאמור, הצעת החוק הנוכחית הונחה בימים אלו על שולחן הכנסת העשרים על ידי חבר הכנסת מרגי מש"ס וכעת החל שלב החתמות הח"כים לקראת העברת ההצעה לועדת השרים לעניני חקיקה שעשויה לאשר את ההצעה ולהובילה לדיון והצבעה במליאה.






כזכור, מי שהחל להוביל את המאבק בסוגיה הוא שר הפנים אריה דרעי שפנה אף לראש הממשלה בנימין לנתניהו וקיבל ממנו הבטחות. בשנת 2016, צייץ דרעי בטוויטר: "סיכמתי עם רה"מ לפעול ביחד כדי לשכנע את בנק ישראל להנפיק שטר של 500 שקלים עליו תתנוסס אישיות מזרחית".

דרעי הוסיף לאחר מכן כי "כשהקימו את אותה ועדה בת 12 חברים שייעודה היה למצוא אנשי רוח לשטרות החדשים, המזרחי היחיד בה היה ערבי ולא מצאו אף משורר או משוררת יוצאי עדות המזרח. אמרו לנו לחכות לסיבוב הבא - שיהיה עוד 15 שנה. אנחנו לא נחכה 15 שנה. בשיחה קשה ונוקבת שהיתה לי עם ראש הממשלה, החלטנו ביחד, למרות שזוהי הסמכות של בנק ישראל, להוביל הוצאת שטרות של 500 שקל שעליהם תהיה דמות שכולם יכירו. מי שלא רצה אותנו ב-200 שקלים יקבל אותנו ב-500 שקלים".

כאמור, באם החוק יעבור - ועדת החינוך בראשותו של ח"כ מרגי - תקבע מעתה את זהות הדיוקנים שיופיעו מעל השטרות החדשים והיא תדע איך לשלב בהן גם דמויות מזרחיות ובניגוד למה שהיה עד היום.
יעקב מרגי אריה דרעי שטרות הכסף ועדת החינוך אפלייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד