י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מה חשב מבקר המוזיקה על 'כח הרצון' של רולי דיקמן?

אחרי שנים של עבודה, הוציא לפני זמן קצר הזמר המוכשר רולי דיקמן את אלבום הבכורה שלו 'כח הרצון' המכיל 12 שירים מצוינים, כמעט ללא שמות נוצצים מתעשיית המוזיקה • מבקר המוזיקה שם טוב מעטוף, האזין שוב ושוב לאלבום המבטיח • התובנות - לפניכם

מה חשב מבקר המוזיקה על 'כח הרצון' של רולי דיקמן?



לפני מספר שבועות, יצא לאור תקליט הבכורה של רולי דיקמן – 'כח הרצון'. רולי צבר ניסיון רב על הבמה כאחד מזמרי החתונות המובילים, וחשב שהגיע הזמן להיכנס לאולפן ולהקליט את אלבומו הראשון. כמובן שהעבודה על התקליט, איסוף החומרים העיבודים וההקלטות – ארכו כמה שנים, והתוצאה לא רעה בכלל. כלומר טובה, ממש טובה.

מיד הם נגאלים
השיר הפותח את האלבום, הוא "מיד הם נגאלים". שיר עם מילים מקוריות, שנכתב על ידי אלחנן אלחדד, והוא מכוון בהחלט אל משבצת 'הלהיט', כזה שיוכל בקלות להתנגן בכל מעגל ריקודים. הקצב המלהיב שלו, והעיבוד הסוחף – יגרמו לכם לקום מהכיסא ולהצטרף למעגל, אם תהיו בחתונה למשל.

ההפקה המוזיקלית
מעבר לכישרון האישי שזכה בו רולי, הוא גם זכה באח כישרוני למדי, ושמו יואלי. זה האחרון לקח על עצמו את ההפקה המוזיקלית של האלבום הזה, וגם עיבד כמעט את כולו. העיבודים של יואלי הם תענוג צרוף. האיש גאון מתמטי, ופורץ-דרך במוזיקה החסידית. הוא לא מסתפק במועט, וגם לא במרובה. יואלי לא מכיר את המושג 'לצאת ידי חובה'. ההפקות שהוא מופקד עליהם, מקבלות את מקסימום ההשקעה מצדו. נכון, לפעמים הוא קצת נסחף ומעמיס, אבל זה רק עניין של זמן עד שהוא ירגיש שהמקום שלו מספיק בטוח, כדי שיוכל גם להשתמש במה שמכונה 'הגאונות שבפשטות'.

'תן לי יד' – שיר האלבום
השיר השני באלבום, הוא 'תן לי יד'. מילות השיר מורכבות מקטע אחד מזמירות ליל שבת, ומילים נוספות שכתב יצחק אקר, שגם הלחין את השיר המצוין הזה. בשיר הזה, זוכה רולי לארח לדואט את הזמר דוד ד'אור. הביצוע מדהים ומושלם, אבל לדעתי יש כאן פספוס ענק: החיבור בין המילים מן המקורות, בהברה חסידית, יחד עם המילים בעברית – לא ממש נדבק. וכשהאזנתי לראשונה לשיר הזה, כשהגיע הקטע של דוד ד'אור - חשבתי שעברתי לשיר אחר.

אם נניח לרגע לדיון האם זה מתחבר או לא, אפשר להסכים שהקטע הראשון המבוצע בהברה חסידית, ועם מילים בארמית - לוקח את השיר הנהדר הזה ותוחם אותו לקהל יעד מאוד מסוים, קרי, הערוצים החרדיים ובתוכם, תכניות עם אוריינטציה חסידית. אם, למשל, מילות השיר היו כולן בעברית, מעגל ההשמעה של השיר הזה היה מתרחב, ומושמע בטבעיות בערוצים שאינם חרדיים, כמו 'גלי ישראל' ו'כאן מורשת'. גם ערוצי הרדיו האזוריים שאינם בהכרח דתיים היו שמחים לנגן אותו. ולכו תדעו, אולי גם היה נכנס ל'פלייליסט' של גל"צ, או לפחות לתכניות בעריכה אישית כמו 'סופשבוע זוגי'.

הייתי מגזים ואומר שכדאי להוסיף מילים חדשות בעברית, שיחליפו את אלו שבארמית, ולבצע גרסה נוספת של השיר הזה, שתהפוך אותו ל'שיר ישראלי' לכל דבר, והוא יוכל להיות מושמע בקלות בכל ערוצי המדיה.


מיקס 'טעימות מהאלבום 'כח הרצון'

שמחה במעונכם
כמה שירים באלבום הזה מכוונים היישר אל מעגלי החתונות. מלבד הראשון, שללא ספק ימצא את מקומו במעגלי-השמחה, למרות שמילותיו אינם 'חתונתיות' – ישנם עוד שלושה שירים הקשורים ישירות לחתונה: "רבות בנות", שיר קצבי בלחנו של עוזר דרוק, "הלילה בשמחה" ו"שמחה במעונכם", גם הוא בלחנו של עוזר דרוק. אהבתי מאוד את זה האחרון, ובעיקר, את הצטרפותו של מיכאל שניצלר, שמוסיף נופך משלו לשיר הזה. תקשיבו לזה.

יואלי בעמדת המלחין
שני שירים מצוינים של יואלי באלבום הזה. "עננו", מתוך הקפות לשמחת תורה, ו"גל עיני", לחן בסגנון שהיה נפוץ בתקופה שלפני כעשר שנים. לא היה זמר שלא היה מתכבד בשיר בסגנון הזה באלבום שלו. 'אלוקים צבא-ות שוב נא' של הלל פלאי / מרדכי בן דוד, נתן את האות לתחילת הטרנד הזה, שהמשיך דרך 'שאי סביב' של הלל פלאי / אברהם פריד, ו'בני בני' של שוואקי. 'גל עיני', מחזיר אותנו קצת לימים ההם. לחן מקסים ועיבוד משובח של יואלי.

"במקום זה" – השיר המרגש של האלבום
אחד השירים היפים והמרגשים ששמעתי לאחרונה הוא "במקום זה". מילות השיר מדויקות, עם ריתמוס נהדר, ולחן אלגנטי ונעים, שיחד עם ביצוע פנומנלי של רולי – הופך אותו למושלם. אם כי הפריע לי קצת שהשיר מבוצע בהברה חסידית, למרות שהמילים הן מקוריות. תופעה שרווחת בשנים האחרונות, ועדיין אני מתקשה לעכל אותה.

רוצו לחנויות.
האלבום 'כח-הרצון' מכיל 12 שירים מצוינים, כמעט ללא שמות נוצצים מתעשיית המוזיקה. רולי וצוות ההפקה נתנו כאן מקום ליוצרים פחות מפורסמים, ובהחלט קיבלו מהם את התמורה הראויה. לרולי עצמו שני לחנים באלבום, "תפילה על הפרנסה" ו"ממך הכל".

המלצה שלי, רוצו לחנויות לפני שייגמר, והוסיפו את האלבום הזה לספריית הדיסקים שלכם. יתכן שיידרש קצת מאמץ מצדכם, אבל "הכל זה רק עניין של כח הרצון".
כח הרצון רולי דיקמן יואלי דיקמן ביקורת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד