י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

גפני זועם על ההסכם שמובילים דרעי וליצמן מול השר ומחרים

גפני בלט אמש בהעדרו בהצבעות ובנאום ראש הממשלה במליאת הכנסת • דרעי וליצמן מגבשים הסכמה מול שר העבודה ולא איסור גורף, זאת בניגוד לדעתו של גפני שהניח הצעת חוק אחרת ומתעקש לתיקונים • 'בחדרי חרדים' על מאחורי הקלעים

גפני זועם על ההסכם שמובילים דרעי וליצמן מול השר ומחרים
דרעי, גפני וליצמן בפגישה



חבר הכנסת גפני זועם על גרירת הרגליים בקואליציה בעניין חוקי השבת. הוא החרים אתמול את ההצבעות במליאת הכנסת, ולא נכנס לנאום ראש הממשלה - שהסתיים במחיאות כפיים חריגות לישיבות בכנסת מצד חברי כנסת מהליכוד, והערת היו"ר אדלשטיין "נגמרו לי המילים".

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי גפני הניח אתמול (שני) הצעת חוק נוספת, בעניין שיקולי שר העבודה בהענקת היתרים לעבודה בשבת כך שגם שיקול כהתחשבות במסורת ישראל ייחשב כאפשרי למניעת מתן אישורים לעבודת תשתית ברכבת ישראל. גפני מאמין שהצעד הזה, שסייע בעניין עצירת פירצות תחבורה ציבורית בשבת בעבר, יעצור גם פירצות בעבודות תשתית הרכבת.

צעד זה מנוגד לכאורה לסיכומים שדרעי ליצמן ולוין מובילים, להידברות מוסכמת מול השר חיים כץ.

גפני גם מאוכזב מכך שהצעת חוק אותה הציע בעניין תיקון פקודות העיריות - חובת אישור שר הפנים לחוקי עזר הקשורים לשבת, לא עברה בוועדת השרים לחקיקה - בה כיהן שלשום (ראשון) ליצמן לראשונה כיו"ר. אפילו השר דרעי קפץ לביקור לרגל המאורע, או אולי כחלק מהמתרחש בעניין חוקי השבת.

החוק שגפני מקדם אמור לעזור לסמכויות שר הפנים בעניין חוקי העזר, אך בהתאם לדברים שמסר השר דרעי בישיבת הסיעה, נראה כי הוא לא בעד חוק גפני ומסתפק בניסיון השגת סמכויות אכיפה על חילולי שבת לפקחים מטעם משרד הפנים.

חוק גפני המדובר, נזכיר, הוא החוק המוכר יותר לציבור, כזה שאמור לתקן את פירצת פתיחת המרכולים בשבת בתל אביב, בהחלת סמכויות שר הפנים על חוקי העזר רטרואקטיבית. ובכך לפתור את הפלונטר בפסיקת בג"צ בעניין.

המקורבים של ליצמן אומרים כי דחיית העלאת החוק היתה בהסכמה בישיבת ראשי הסיעות עם לוין, שם סוכם כי תעלה הצעת חוק ממשלתית. אך מתברר שהסיכום הזה אינו לרוחו של גפני. ולא רק זאת, לגפני נמסר כי לא היה רוב בוועדה להעברת החוק שלו. מבדיקת 'בחדרי חרדים' עולה כי אילו ליצמן היה רוצה, הרוב היה מושג בקלות.

האם הדברים האמורים מלמדים כי השרים החרדים ליצמן ודרעי הרימו ידיים מהמכולות בתל אביב שבג"צ אישר פתיחתן? על פי דיווח ב'כאן' נראה שכן. וכך דיווח זאב קם: הקואליציה הגיעה לסיכום בעניין חוק המרכולים והשבת בתל אביב.

על פי הדיווח, ‏הקואליציה סיכמה על חוק מרכולים חדש, לפי הצעה שמוביל השר יריב לוין. הצעה זו אומרת כי המצב הנוכחי יוקפא - העסקים שפעלו עד כה בשבת ימשיכו לפעול ויישארו פתוחים בשבת, ואלה שנסגרו על פי החלטת בג"ץ שכזכור צימצמה את מספר החנויות ל-160 - יישארו סגורים.

על פי הדיווח, שר הפנים דרעי הסכים להצעה בין היתר משום שהמטרה מאחורי ההצעה החדשה - היא למנוע הישג פוליטי מיש עתיד ויאיר לפיד, מחשש שהתעקשות החרדים על חוק גפני והחלתו הרטרואקטיבית, תביא לסגירה של עסקים בשבת, מה שהיה משרת את לפיד בקמפיין עתידי.

כדי לעשות סיכום ביניים נציין שעניין המרכולים הוא רק נושא אחד במסגרת המערכה על השבת. שתי הנקודות הנוספות על הפרק הן: 1) סמכויות האכיפה, כפי שהוזכר. 2 )הכנסת תיקון לחוק; התחשבות במסורת ישראל בעת מתן אישור עבודות תשתית בשבת.

מלשכת דרעי נמסרה אתמול עמדתו בשלוש הנקודות המדוברות כדלהלן: הופץ תזכיר חוק שלשר הפנים יוקנו סמכויות מעל הרשות המקומית בנושא חוק העזר של עסקים בשבת. סוכם שלשר הפנים תהיה סמכות לאכיפה נגד העסקת יהודים.

עוד סוכם בנוגע לעבודות תחזוקה בשבת, כי שר העבודה יוכל לשקול גם שיקולים של שמירה על מסורת ישראל בהפעלת עבודות תחזוקה.

למרות האמור, בסביבתו של השר חיים כץ אומרים כי הוא מתנגד לתיקון בחוק בעניין העברת סמכויות האכיפה לשר הפנים.

לסיכומו של עניין נראה שהמחלוקת המרכזית בין עמדתו של גפני לעמדת השרים, היא עד כמה צריך להתעקש בעניין השבת. בעוד הוא נוקט בגישה חד משמעית להכריח את הקואליציה להציג תיקונים בחוק בכל פירצות השבת, דרעי וליצמן דוגלים בהידברות עם השרים לווין וכץ עד להצעת חוק ממשלתית מוסכמת.
חוק השבת חילול שבת משה גפני אריה דרעי יעקב ליצמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד