י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

אייכלר למנכ"ל סיטיפס: "משהו לא טוב קורה ברכבת הקלה. עוצרים אנשים כמו טרף"

לאור האירועים האלימים ברכבת הקלה בירושלים, התכנסה הוועדה לפניות הציבור לדיון בנושא • אייכלר בדיון: "משהו לא טוב קורה ברכבת הקלה. הפקחים והשוטרים מתנהגים כמו חיות טרף. צועקים ומבזים וקושרים אנשים, כאילו היו מחבלים וסכינאים"

אייכלר. צילום: פלאש 90
אייכלר. צילום: פלאש 90



לאור האירועים האלימים ברכבת הקלה, ובעקבות פניות רבות שהגיעו לוועדה לפניות הציבור, התכנסה הוועדה לדיון בהשתתפות מנהלי חברת סיטיפס המפעילה את הרכבת הקלה בירושלים.

כזכור, לאחר הסערה שהתחוללה בשבוע שעבר עם פרסום תיעוד ב'בחדרי חרדים', בו נראים פקחים נותנים דו"ח לאשה חרדית והיא מתחננת לביטולו, בטענה שהיה לה בעיה בכרטיס, אמש (שני) זה כבר הפך לאלים. שוטר ומאבטח היכו חרדי מול ילדיו לאחר שסירב להזדהות ברכבת הקלה. כך לטענת עד ראיה.



וידאו של אלימות: האזרח מתחנן שיעזבו אותו כי מכאיבים לו מדי, השוטרים מכופפים אותו בכוח מול ילדיו. צילום: קבוצת מדברים תקשורת.

תיעוד זה ווידאו נוסף שפורסם ב'בחדרי' בשבוע שעבר וכן סיפורים שמגיעים למערכת כל העת עם עדויות, מעידים לכאורה על תופעה ומגמה של התנהגות אלימה, ברוטאלית וקשוחה על פספוסים של כמה שקלים או בשל אי תשלום לרכבת.

היום, כאמור, קיים ח"כ ישראל אייכלר דיון בנושא בוועדה לפניות התיבור בראשה הוא עומק. במהלך הדיון עלו שאלות רבות באשר ליחס הפקחים והשוטרים אל ציבור הנוסעים. בין היתר הלינו נוסעים ששילמו על הנסיעה ובגלל שלא תיקפו חשבון הבנק שלהם עוקל בחוב של כ-360 ₪.

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר אמר בפתח הדיון: כי "העובדה שהאזרח חייב לתקף מלבד התשלום גם לתקף במכשיר התיקוף, מובילה למלכוד שיוצר אווירה רווית מתח ברכבת. התיקוף הוא צורך מנהלי פנימי בין חברת 'סיטיפס' למשרד התחבורה. על זה הנוסע ששילם צריך לקבל קנס?".

ח"כ אייכלר הבהיר: כי "נוסע שלא שילם, ברור לכולם שיש להטיל עליו קנס. אך מצד שני רוב האנשים שקנסו שילמו על הכרטיס ואפשר להוכיח את זה במכשיר שבידי הפקח. כאן חייבת להיות מידה של חמלה ושיקול דעת בטרם הטלת קנס של 180 ש״ח וקל וחומר בטרם מעקלים את חשבון הבנק שלו"

כאן פנה יו"ר הוועדה למנכ"ל 'סיטיפס' שהשתתף בדיון ואמר: "משהו לא טוב קורה ברכבת הקלה. באירועים האחרונים שצולמו, הפקחים והשוטרים התנהגו כמו חיות טרף. צועקים ומבזים וקושרים אנשים, כאילו היו מחבלים וסכינאים. האחריות על מה שעלול לקרות בעתיד ברכבת מוטלת עליכם"

המנכ"ל הגיב לטענות: "אנחנו לא מחפשים את הקנסות בשביל הכסף אלא בשביל שאנשים יבינו שצריך לתקף. אני לא מתבייש להגיד שיש כאן רצון ליצור הרתעה. פקח בשטח פוגש קרוב לשלושים אלף איש ביום, לבדוק אם תיקף את הכרטיס. אני לא יכול להבטיח שכל מפגש כזה יהיה מוצלח. כשאתה מקבל דו"ח חנייה או מהירות אתה לא פוגש את נותן הקנס על חלון הרכב. זו גם הסיבה שאנחנו מורידים אנשים מהרכבת. אנחנו לא רוצים לעשות את זה מול כולם. ההנחיות שלנו הן לעשות את העבודה בצורה מכבדת אך נחושה. מי שאין לו כסף שלא יעלה לרכבת"

בסיום הדיון הודיע ח"כ ישראל אייכלר כי בכוונת הוועדה להגיש הצעת חוק שתיצור מדרג בין המקרים ותבדיל בין נוסע ששילם על הנסיעה אבל לא תיקף, לבין נוסע שלא שילם. "אין סיבה שנוסע שלא תיקף יקבל קנס של 180 ₪ כמו של אדם שלא שילם בכלל." אמר ח"כ אייכלר, והוסיף, כי הוועדה תבחן את הנהלים למתן הדו"חות "מדוע יוצרים מפגש בין פקח לנוסע? אפשר לזהות את הנוסע לפי הכרטיס ולשלוח את הדו"ח הביתה. החיכוך הזה הוא שיוצר את האלימות".

ח"כ אייכלר אף הודיע כי ידרוש תשובות ממשרד התחבורה מדוע הם אינם מפקחים על הקורה ברכבת שהפכה לזירת קרב בין הנוסעים לבין הפקחים.

ראשי החברה הודיעו בסיום הדיון ליושב הראש שהם יבחנו אפשרות שכל פנייה שתתקבל ע"י הוועדה לפניות הציבור תירשם כהשגה, וועדת ההשגות תדון לגופו של מקרה. בנוסף, גם במקרה של עיקול, אם תגיש הוועדה פנייה, הליך העיקול יוקפא עד לבירור הנסיבות. אל הסיכום הזה יצורפו גם נציגי משרד התחבורה שיעקבו בוועדת הערר אחר נסיבות המקרה.



מחברת 'סיטיפס' המפעילה את הרכבת הקלה נמסר הבוקר ל'בחדרי חרדים' כי, "במהלך ביקורת שגרתית ברכבת תקף באלימות אחד הנוסעים שוטר שביקש לזהותו. רק לאחר ששוטרים נוספים ומאבטחים של העירייה הגיעו לסייע לשוטר המותקף, הצליחו להשתלט על התוקף ועצרו אותו בגין תקיפת שוטר". תגובת החברה.

מ'משטרת ישראל' נמסר בתגובה ל'בחדרי חרדים', כי "מדובר בתיעוד חלקי המציג רק את סופו של האירוע, במהלכו נעצר חשוד שסירב לשלם עבור נסיעה ברכבת הקלה וסירב להזדהות כחוק, תוך שהוא משתולל צועק ודוחף את השוטרים והפקחים".
ישראל אייכלר הרכבת הקלה סיטי פס תיעוד חולה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד