ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

לאחר 28 שנה - 'שערי יושר' אומרת: 'לא' לנוער נושר

חלוצת הישיבות לנוער נושר משנה כיוון • 20 בחורים סולקו מהישיבה ואת מקומם יתפסו בחורים מישיבות מובילות • איש חינוך: "מה יגידו אזובי הקיר?"

ישיבת שערי יושר. הצילום באדיבות: ויקיפדיה
ישיבת שערי יושר. הצילום באדיבות: ויקיפדיה



נתונים רשמיים של עיריית ירושלים מדווחים על נתון בלתי נתפס: 1,200 נערים ונערות נשרו מהמסגרות החרדיות ברחבי העיר. חלק ניכר מהנושרים מוצאים את מקומם במסגרות ייעודיות שנועדו לטפל במצוקות שהובילו את בני הנוער לנשירה מהמוסד ולסטייה מהדרך.

עוד בנושא:
זעקת הרב: "הצילו את הנוער החרדי לפני שיהיה מאוחר"

הישיבה שהייתה החלוצה בתחום הטיפול בנוער נושר, היא ישיבת 'שערי יושר' הממוקמת בשכונת הר-נוף בירושלים.

הישיבה שנפתחה לפני כ-28 שנה, זיהתה את השוליים המתרחבים בשולי הציבור החרדי, ונתנה מענה שהיה בלתי קונבנציונאלי באותם ימים.

הישיבה בראשותו של הגר"מ גולדשטיין זכתה לגיבוי של גדולי ישראל, והפכה מהר מאד לסיפור הצלחה של ממש. אלא שבשנת הלימודים הבאה, 28 שנה לאחר פתיחתה, תשנה הישיבה את יעודה, ותהפוך לכמעט-ישיבה-מן-המנין.

הנהלת הישיבה החליטה בשנה האחרונה על שינוי מגמה. אם עד היום היו מטפלים בנוער שנאסף מהרחוב באמצעים מקוריים, הרי שבתקופה האחרונה המגמה הנבנית היא, ישיבה לבחורי ישיבות מן המניין המתקשים במסגרות הלימודיות הרגילות.

איש חינוך ממורמר: "מה יגידו אזובי הקיר?!"

מה זה אומר? רובם המוחלט של הבחורים מופיעים בלבוש ישיבתי, אסור לעבוד בעבודות מחוץ לישיבה, וישנה הקפדה גדולה מאד על הצביון הישיבתי של הבחורים.

אך אם עד עכשיו היה הדבר נחלתם של בחורי הישיבה בלבד, הרי שמידע שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' חושף את התוכנית המלאה של הנהלת הישיבה, תוכנית הזוכה לתגובות מעורבות.

כהכנה לקראת השינוי הדרמטי בישיבה קיבלו כעשרים בחורים הודעה על סילוקם לצמיתות. הבחורים שסולקו מהישיבה אינם עומדים בתנאים החדשים שהציבה הנהלת הישיבה בחודשים האחרונים.
זאת ועוד, ב'זמן אלול' הקרוב יבואו עשרות בחורי ישיבות מישיבות סטנדרטיות: 'חברון', 'קול תורה', 'דרך חוכמה', 'נחלת דוד' ועוד ללמוד בישיבת 'שערי יושר'.

איש חינוך העוסק בקירוב נוער נושר אומר ל'בחדרי חרדים': "נוצר היום מצב שאף אחד לא רוצה לטפל בנוער נושר. זו עבודה קשה, סיזיפית כמעט בלתי אפשרית.

"הישיבות מחפשות היום 'חיים קלים', ומוצאים את זה בדמות בחורי ישיבות שלא מסתדרים במקומות הלימוד. העבודה איתם הרבה יותר קלה, הם ממושמעים, צייתנים ורגילים לסדרי לימוד. אני תוהה ביני לביני, אם ישיבת 'שערי יושר' שהייתה הראשונה להניף את דגל הטיפול בנוער נושר מורידה דגלים לחצי התורן, מה יגידו אזובי הקיר?".

הנהלת הישיבה: "זו הבעיה הכי בוערת"

גורם בהנהלת ישיבת 'שערי יושר' אומר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "אין ספק שזהו צעד היסטורי. אנחנו עדים לתופעה הולכת ומתפתחת של נשירה בתוך המערכת.

"אם פעם בחור שהיה עושה רישיון היה מסולק מהישיבה, הרי שהיום הישיבות מוכנות לספוג גם בחורים שעובדים ואף גרוע מכך. גם לפני שלושים שנה כשהרב גולדשטיין זיהה את התופעה של הנשירה והקים את הישיבה היו רבים שהרימו גבה ושאלו "מה פתאום", עד שראו את התוצאות הטובות של הישיבה, ואת הנחיצות שלה בעולם הישיבות, כך גם היום הוא סבור כי הבעיה הבוערת ביותר היא הנשירה בתוך המערכת.

"הבחורים האלו משוועים לפתרונות הם מעוניינים לבנות את עצמם, ומוטלת החובה להעמיד לרשותם את כל הנסיון החינוכי הקיים. אני לא אגזים אם אומר שהנשירה בתוך המערכות, של בחורים בעלי צביון ישיבתי שמתמודדים עם בעיות חריפות מאד עומדת על 20-30 אחוזים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 118 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד