י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

אמזון התייאשה מדואר ישראל? מחפשת חברה אחרת למשלוח חבילות

במקביל מנהלת אמזון מגעים לשכירת מחסנים לוגיסטיים גדולים שיאפשרו לה לנהל פעילות קמעונאית בתוך ישראל • "אם אמזון תיכנס נצטרך להרכיב את השוק מחדש"

מיון חבילות בדואר
מיון חבילות בדואר



ענקית המסחר האלקטרוני אמזון שוקלת להפסיק לעבוד עם דואר ישראל, ובוחנת להעביר את המשלוחים המוזמנים דרך האתר לחברות מסירות חבילות אחרות - כך נודע ל-TheMarker. בחצי שנה האחרונה נפגשו נציגים מטעם אמזון עם מספר מנכ"לים של חברות שילוח הפועלות בישראל, וביקשו לשמוע על תוכנית אלטרנטיבית לעבודה מול דואר ישראל. עד לרגע זה לא נסגרה עסקה עם אף חברה.

במקביל, מנהלת אמזון מגעים לשכירת מחסני ענק שיאפשרו לה לנהל פעילות קמעונאית בתוך ישראל ואספקת מוצרים לשוק המקומי. בעוד שמטעם סוכנות הנדל"ן הבינלאומית JLL, המטפלת בענייני הנדל"ן של אמזון בישראל, מסרבים להתייחס לנושא, גורמי נדל"ן אחרים מאשרים כי החברה מחפשת שטחים לוגיסטיים בסדר גודל של 12-10 אלף מ"ר במרכז הארץ, במטרה להפוך אותם לשטחי אחסנה לסחורות שמוזמנות באתרי החברה. עם הזמן ייתכן שהחברה תרצה להגדיל את השטחים – בהתאם להתפתחות השוק המקומי.

אם תחליף אמזון את שירותי דואר ישראל היא לא תהיה הראשונה שעושה זאת - לפני שנה וחצי, באוגוסט 2016, החליטו באסוס, אתר קמעונאות האופנה הבריטי, להפסיק לעבוד עם דואר ישראל ולהעביר את המשלוחים לחברת מסירת החבילות E-POST. המהלך נעשה בעקבות תלונות רבות מהלקוחות הישראליים על סרבולים ועיכובים בקבלת חבילות.

כיום פועלות בישראל מספר חברות שילוח מרכזיות, בהן אי פוסט, DHL l, פדקס ו-UPS, שכולן מתחרות בדואר ישראל. בכיר באחת מחברות השילוח הגדולות סיפר על מהות הפגישה עם אמזון: "היתה לי פגישה איתם לפני מספר חודשים, שהנושא שעלה בה הוא האופציה להחליף את הדואר. הם מאוד דיסקרטיים".

בכיר אחר בחברת לוגיסטיקה בינלאומית מאשר אף הוא שנפגש עם אמזון באותו נושא, ואמר: "אנחנו מדברים איתם כבר יותר משנה על כל מיני דברים סביב הנושא הזה. הם דיברו על החלפת מפיץ וגם על הגעה לישראל, אבל אני לא יודע כמה האופציה להגיע לכאן רצינית. מה שבטוח שהם בודקים דרכים לשפר את מהירות הגעת החבילה לישראל".

"חוקי המשחק ישתנו"

בענף סבורים כי אם גורם מרכזי כמו אמזון יבחר להקים פה מרכז, זה עלול לטלטל את השוק כולו - מחברות ההפצה שיצטרכו להתחרות בשירות המשלוחים של אמזון שמציע הגעת חבילה תוך 24 שעות מרגע ההזמנה, דרך האתרים הקמעונאים שיצטרכו לעשות אדפטציות, ועד לרשתות האוף ליין, שיצטרכו לתת פייט גדול למחירים האטרקטיביים המוצעים באמזון.

כפי שמסביר יניב בן טובים, מנכ"ל אי פוסט: "אם אמזון תיכנס נצטרך להרכיב את השוק מחדש. חוקי המשחק ישתנו וכולם יצטרכו לעשות התאמות בכל הרמות - אתרי המסחר האלקטרוניים הקטנים, שמוכרים מוצרים כאתר עצמאי, יעדיפו כנראה למכור דרך אמזון, וזה יאגד את השוק הזה לחברה אחת. זה ישפיע עמוקות על חנויות האוף ליין כי יכנס שחקן שימשוך יותר לקוחות לאונליין שיבוא על חשבונם. חברות ההפצה יצטרכו לעשות אדפטציה - להתחרות בשירות של אמזון, שנותן תוך יום את החבילה לבית, וגם נצטרך להרחיב את אזורי ההפצה. גם חברות של אחסון ולוגיסטיקה יצטרכו להתמודד עם שחקן שיודע ללתת פייט. זה יהווה תחרות גדולה לשוק".

ירון בן אלי, מנכ"ל ushops - חברה המספקת כתובת בארה"ב לישראלים כך שיוכלו לרכוש באתרים שאינם מציעים משלוח לישראל - מתייחס אף הוא לכניסה אפשרית של אמזון לישראל: "הכניסה של אמזון לישראל ופתיחת מחסנים לוגיסטיים מראה אמון רב של אמזון באי-קומרס בישראל וביכולת של הצרכן הישראלי לבצע רכישות אונליין. הכניסה של אמזון מגיעה היישר אחרי ניסיון של טרגט לעבוד עם הקהל הישראלי, מה שמחזק את ההבנה ששחקנים בינלאומיים מכירים בכח הקנייה הקיים כאן.

"עד היום לא היה אי-קומרס של ממש בישראל, כניסה של שחקנים בינלאומיים מראה לאן העתיד הולך ועד כמה הגבולות מיטשטשים. אני מאמין שברגע שאמזון ייכנסו לכאן, זה יגרום לכניסה של שחקנים בינלאומיים נוספים. המהלך יפגע בשחקנים מקומיים ואת חלקם אף יכחיד. פתיחת מחסנים של אמזון בהחלט תעורר עניין שמוצרי אמזון בקרב הקהל הישראלי, אך עדיין, יבוא אישי זו הדרך הזולה והאטרקטיבית ביותר לרכישת מוצרים. עלויות של לוגיסטיקה, שינוע מלאי לישראל, כוח אדם וכדומה יפריעו, להערכתי, במודל התמחור הזול".

אמזון בעקבות נטפליקס?

אמזון משלחת כיום מגוון מצומצם יחסית של מוצרים לישראל. מי שרוצה לעקוף את הבעיה הגיאוגרפית משתמש בשירותי תיווך של חברות ישראליות שמחזיקות מחסני ענק, למשל בניו ג'רזי, ומשם משלחות את הסחורה לישראל. החיסרון בשיטה הזאת הוא שהיא דורשת עבודה עם שתי חברות, המשיתה על הצרכנים עלויות נוספות, שפעמים רבות פוגעות באטרקטיביות העסקה.

מערכת היחסים בין ישראל לאמזון מזכירה את היחסים ששררו בין הישראלים לנטפליקס לפני שנכנסה לישראל באופן רשמי. אז, ישראלים יכלו לצפות בתכנים של נטפליקס באמצעות תיווך של שירותי VPN — מין טריק טכנולוגי המאפשר להת­ח­זות לגולשים ממדינה אחרת, וכך להתגבר על מחסומי צנזורה ומגבלות גיאוגרפיות אחרות ברשת. אבל רק ברגע שנטפליקס ביצעה לוקליזציה של התכנים — תרגום של ממשק המשתמש, שימוש בכתוביות בעברית ובדיבוב, והוספת סדרות וסרטים ישראליים ותשלום בשקלים - היא נהפכה לאיום על שירותי הטלוויזיה המקומיים.

לאור הסברה כי לפחות בתחילת הדרך אמזון לא תפעל בישראל בתחום המזון, מי שצפויים להיפגע הם בעיקר רשתות ההלבשה והספורט והקניונים. סקר שערך TheMarker באחרונה, זו השנה השלישית ברציפות, עם חברת הייעוץ צ'מנסקי בן שחר בקרב 1,500 נשאלים, הראה כי 15% מההוצאה החודשית של ישראלים על מוצרי אופנה מופנים לאינטרנט. רוב הקניות אונליין מבוצעות באתרים בינלאומיים. התחזית היא כי בתוך פחות מחמש שנים הקניות ברשת יגדלו ל–20%–30% מסך ההוצאה של משקי הבית על מוצרים קמעוניים, לעומת 8%–10% כיום. לפי צ'מנסקי בן שחר, כל 1% מהמכירות שהקנ­יונים מאבדים שקול לחנויות בשטח 10,000 מ"ר שנעלמות.

"השוק הולך לכיוון של גידול באונליין"

ברשתות האופנה עדיין מקווים שאמזון לא תיכנס לישראל, אך אומרים שגם בלי אמזון הרשתות צריכות לשנות את המודל שלהן, כדי שיוכל לתת מענה לגידול במסחר האלקטרוני. "בכל מקרה השוק הולך לכיוון של גידול באונליין", אומר יוסי גביזון, מבעלי קבוצת הודיס-קסטרו, הכוללת גם את קרולינה למקה, אורבניקה, אקססורייז, טופ טן וקיקו מילאנו. "עם אמזון ובלי אמזון, המסחר האלקטרוני יהווה 10%-20% מהמכירות תוך מספר שנים, וכרבע משטחי המסחר בישראל ייסגרו.

"כבר היום יש עודף של שטחי מסחר שמצדיק סגירה של כ-10% משטחי המסחר, והגידול באונליין יביא לסגירה של השטחים האלה ועוד 15% מהשטחים המסחריים. בנוסף, שכר הדירה יירד, וגם אנחנו נסגור חנויות שלא עובדות טוב ונפנה יותר משאבים לעבר האינטרנט. אנחנו בעצמנו עובדים היום על הקמת אתר סחר אלקטרוני לכל החברות של הקבוצה שיפעל בישראל ובעולם". גביזון מוסיף שטרם ברור אם האתר יכלול גם את קסטרו.

"אנחנו לא מבוהלים, כי לדעתנו אנשים ימשיכו לצאת מהבית ולעשות קניות בקניונים", אומר בכיר באחת מקבוצות הקניונים המובילות. "אז נכון, חלק מהמסחר יעבור לאמזון ותהיה לזה השפעה, אבל ההשפעה לא תהיה קולסאלית. אולי קניונים חלשים ואיזוטריים יפסיקו להתקיים, אבל לא קניונים חזקים ומובילים. זה עדיין לא וודאי שהם ייכנסו, הם בתהליכי בדיקה. אם וכשזה יקרה, כל התעשייה תצטרך להשתפר, לעשות התאמות ולהילחם כל אחד על שלו. זה קרה גם כשהשמים נפתחו ואנשים החלו לטוס יותר לחו"ל, או שהרשתות הבינלואמיות הגיעו לפה והשחקנים המקומיים היו צריכים להילחם על שלהם".

איום על שופרסל

לדברי דן בנדלר, מנכ"ל הסטארט־אפ שופיק (Shopic), המתמחה בפתרונות לשיפור חוויית הקנייה בחנויות, ובין היתר פיתח את שירות "סרוק וקנה" עבור שופרסל, "במידה ואמזון אכן תפתח מרכז לוגיסטי בישראל, זה יוריד את המחירים בעשרות אחוזים, להערכתי כ-30% בממוצע, כי לא יהיו את עלויות המשלוח הגבוהות - אבל מנגד המחירים כן יכללו מכס ומע"מ. כמובן שיש לקמעונאים שלא מתחום המזון סיבה טובה לפחד, כי זה יביא לתחרות מחירים מול השחקנים המקומיים.

"עם זאת, המלאי לא צפוי להיות מאוד גדול, כי באנגליה ובגרמניה הם מפעילים מספר מחסנים והם גדולים פי כמה וכמה מהמספרים שמדובר עליהם בישראל. בעיקרון זה נשמע לי תמוה שאמזון תיכנס לישראל, בגלל שהשוק בישראל קטן, אבל אולי מה שעומד מאחורי זה שהם רוצים שתהיה רמת שירות גבוהה בכל שוק שהם פועלים בו, גם אם הוא קטן ולא רווחי. בנוסף, הכניסה שלהם לא צפויה להיות בתחום המזון, כיוון שגם בארה"ב הם הפסיקו את השירות של אמזון פרש (שירות המלוחים של אמזון בתחום המזון) בכמה מדינות בחודש האחרון מטעמי עלויות לוגיסטיות גבוהות".

אם אמזון אכן תיכנס לשוק הישראלי, הדבר עלול לפגוע בתוכניות של שופרסל, שמתכוונת להשיק ברבעון הראשון של 2018, ביחד עם שותף אמריקאי, פלטפורמה שתאפשר הזמנת מוצרים מחו"ל — באתר שיפעל בעברית ויאפשר לקנות מארה"ב במחירי משלוח נמוכים יותר מאלה שמשלמים כיום הלקוחות.

מאמזון נמסר בתגובה: "אנחנו לא מגיבים לשמועות וספקולציות".

מדואר ישראל נמסר בתגובה: מדובר בניסיון נוסף מצד המתחרים לייצר ידיעה שקרית, לאור הצלחתנו הרבה במסירת 400 אלף חבילות מדי יום בתקופת חגי הקניות, לרבות אלפי חבילות של אמזון.חברת דואר ישראל היא הגוף הלוגיסטי הגדול בישראל שמספק שירותי בלדרות בינלאומיים ברמה גבוהה ביותר לענקיות הריטייל.

"אנו מברכים על כניסתה של אמזון לישראל, מהלך שיאפשר לנו להרחיב את פעילותנו איתם ולצמוח יחד בישראל בשנים הקרובות".
דואר ישראל אמזון קניות ברשת רשת קמעונאית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד