י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

ראב"ד ביתר מזהיר: מניחים כסף על קרן הצבי

זה הפך לתחום פופולרי בתקופה האחרונה - פירסומים להשקעה בקרקעות. כמו בכל דבר מצליח, גם פה קמו נוכלים שלא מתנהלים ביושר, ובשל כך דיין מביתר פירסם עמדתו ודעתו

הגאון רבי צבי ברוורמן ראב"ד ביתר. צילום: ברוך אוביץ
הגאון רבי צבי ברוורמן ראב"ד ביתר. צילום: ברוך אוביץ



ההשקעות בקרקעות שהפכו באחרונה לדבר פופולרי: יש גם מי שמזהיר את האברכים מלרכוש והוא הגאון רבי צבי ברוורמן ראב"ד ביתר, שכותב מכתב ארוך לאחר פניות רבות של אברכים שנעקצו לאחר שהשקיעו סכומים גדולים.

הרב ברוורמן כותב על שטחים בעיר ביתר, שם הציעו פרסומים סביב הנושא.

במכתבו כותב הרב ברוומן "באחרונה משווקים בציבור החרדי וגם בעירנו ביתר עילית, בפרסומות ראוותניות, הצעות לרכישת חלק במגרשים, והמוגדרות כזכות לדירה, וכדי להמנע מתביעות משפטיות, מוצגות קרקעות אלו כ"קרקע בהפשרה", "קרקע המיועדת לבניה", ועוד כהנה רבות, תוך הבטחה גלויה ומוסווית, כי מדובר בעיסקה משתלמת, שתביא לרוכשיה דירה מוזלת. משום חיוב השבת אבידה של ממון ישראל, ולאחר שראיתי אברכים יקרים ותמימים, המתפתים
להצעות אלו, ראיתי מן החובה להודיע בזה דעתי העניה, כי רובם של הקונים "דירות" ו"מגרשים" אלו, מניחים רוב מעותיהם על קרן הצבי".

"לאחר שנתבררו בפני בכמה די"ת, ולאחר שחזרתי וביררתי כל ענין מכירת שטחים אלו, הרי לענ"ד בחלק גדול מהצעות אלו מדובר בהטעיה גמורה, כי מדובר בשטחים שנרכשו ע"י המשווקים בסכומים זעומים, וכפי שניתן לבדוק באתרי מיסוי מקרקעין, אלא שהשטחים שנרכשו כדונמים שלמים, עברו תהליך מדומה של "חלוקה לדירות", ונמכרים פי חמשה ועשרה, מעבר לשווים האמיתי".

הרב ברוורמן מסביר כי "שטחים אלו המוצגים כמיועדים לבניה בשנים הקרובות, רובם ככולם אינם שכאלו. ובפרט בשטחים הנמכרים ביו"ש, שקיימת סבירות גבוהה כי לעולם לא תתאפשר שם כל בניה. ולענ"ד גם אם וכאשר יאושרו שטחים אלו לבניה, והדבר אינו מובטח כלל ועיקר, לא יהיו בהם דירות בנויות מוכנות למגורים, לפני עוד חמש עשרה שנה ומעלה, וזאת גם במקרה הטוב שהשטחים יאושרו לבניה, ושאכן יאושרו לפי כמות היחידות שהמשווקים מציגים, שעפ"י רוב הם בהגזמה יתירה, וללא כל ביסוס עובדתי".

"כמו"כ בחישובי העיסקה, לא נכללים חיובים רבים הנוצרים בעיסקאות שכאלו, כמו מיסים, מס שבח, היטלי השבחה, הוצאות פיתוח, דמי נהול, אגרות, היתרים, ועוד רבות, ובמקרים רבים עדיין לא מחושב במרכיב הקרקע, ההפרשות המתחייבות לצרכי ציבור, והיכולות להסתכם עד למחצית השטח הכולל".

"בנוסף" כותב הרב, גם אם שטחים אלו יאושרו בסופו של דבר לבניה, הרי הבניה תעשה באופן של קבוצות רכישה המונות מאות בנ"א, שאין כל קשר ביניהם, דבר שימנע כמעט כל סיכוי לבניה מעשית, ושגם ישפיע על המחיר הסופי. יש לציין כי חוות הדעת והשמאויות המוצגות ע"י המשווקים, ברובם הינם מוזמנות וממומנות ע"י המשווקים, ולערכם ואמינותם אין ערך רב. מובן, כי אין בדברים אלו משום הכללת כל העוסקים במלאכה זו, אלא החכם עיניו בראשו".





הרב צבי ברוורמן קרקעות ביתר עילית אברכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד