ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

סאגת השלטים • בג"ץ לאבוטבול: "הצעד הבא - מאסר"

בית משפט העליון דן היום בעניין שלטי הצניעות של הקהילות הקיצוניות בבית שמש וחייב את העירייה להסיר את השלטים בתוך כשבועיים. במהלך הדיון אמר השופט על רה"ע אבוטבול: "אני חוסך לראש העיר שבגלל הביזיון הוא ייכנס למאסר. זה יהיה הצעד הבא"

שלטי צניעות בבית שמש. צילום סלולרי: יעקב לדרמן
שלטי צניעות בבית שמש. צילום סלולרי: יעקב לדרמן



בית משפט העליון דן היום (שני) בעניין שלטי הצניעות של הקהילות הקיצוניות בבית שמש. בפתח הדיון אמר עו"ד יואב קוק כי עיריית בית שמש הסירה את השלטים מספר פעמים ואף התקינה מצלמות אבטחה בעלות של עשרות אלפי שקלים - "אבל בכל פעם שהשלטים מוסרים הם נתלים מחדש" אמר. "בנסיבות האלה אפשר להטיל את מלוא האחריות עלינו בפרשה הזו? העיר בית שמש עומדת בחזית הבעיה הזו".

המשנה לנשיאת בית המשפט, השופט חנן מלצר הגיב "אני לא מדבר על 'השלט' של לבוש צנוע. אין מצב בישראל שרחוב יהיה סגור לנשים, אין דבר כזה. לא היה ולא יהיה". בהתייחס לטענה כי השלטים נתלים מחדש אמר כי היועמ"ש כבר קבע שהאחריות היא על העירייה, "לא יהיה מצב ולא יקרה דבר כזה שנשים יהיו מודרות מהמרחב הציבורי. אפשר לבקש מנשים ללכת בלבוש צנוע ועם זה יש מחלוקת עם הצד השני, אבל לסגור רחוב לנשים?".

הפרות סדר בהסרת שלטי צניעות בבית שמש

מדובר בערעור על החלטתו של בית המשפט המחוזי בירושלים בחודש יוני, בו הוצב אולטימטום לעיריית בית שמש: הסירו את "שלטי הצניעות" המדירים נשים תוך 30 יום - באם העירייה לא תקיים את פסק הדין היא תיקנס בעד כל יום שכך תנהג.

כפי שסוקר ב'בחדרי חרדים', כל הסרה של שלט צניעות לוותה באלימות, תקיפה של ניידות משטרה והפרות סדר. "המשטרה בעצמה לא יכולה להתמודד עם הסיטואציה" אמר עו"ד קוק. השופט לא קיבל את הטענה ואמר כי "העמדה שלכם מאוד יפה", אבל "המשטרה צריכה ללכת ולהודיע ואנו אומר מיידית מיום ראשון המשטרה תהיה שם".

השופט דוד מינץ הסכים כי "היוזמה צריכה להיות מהמשטרה". אך מלצר המשיך ואמר שביקש גם בפעם הקודמת שנציג של המשטרה יגיע לדיון, אך זה לא קרה. "ביום ראשון הקרוב הם יעשו הכל, באם יהיו שלטים הם יורידו את השלטים והמשטרה תהיה שם ביום ובלילה". עוד הוסיף מלצר כי "המשטרה תלווה כל אישה שתרצה לעבור במקום, מבחינתי שיביאו גדוד של משטרה. לא יהיה דבר כזה. ואני חוסך לראש העיר שבגלל הביזיון הוא ייכנס למאסר, זה יהיה הצעד הבא".

מלצר אמר כי ביום ראשון השלטים יוסרו, ומאותו הרגע - המשטרה מתחייבת להיות שם יום ולילה. עו"ד אורן טען כי מאז הדיון האחרון עיריית בית שמש עשתה מהלך, אך במשך קרוב לשלושה חודשים לא עשתה צעד אחד, לא בעניין המצלמות ולא בעניין השלטים. "כרגע להטיל את כל האחריות על המשטרה שהיא לא בעלת הסמכות? הסרת השלטים למעשה לא נעשה. זה נראה לי היפוך יוצרות כאשר מדובר כאן על ערעור ביזיון ביהמ"ש" טען. אך לדברי מלצר יתכן וניתן להסמיך את המשטרה להיות פקחים לצורך העניין.

לדברי עו"ד ארז לחובסקי, שמונה שלטי צניעות תלויים היום בבית שמש, מהם חמישה הניתנים להסרה בקלות. לטענתו, "יש פה חוסר תום לב של העירייה, היא מפקירה את נשות בית שמש" ובזה לשלטון החוק.

ראש העיר משה אבוטבול ביקש את רשות הדיבור והבהיר לשופטים כי יש הבדל בין נושא השלטים לבין עמדתו האישית והברורה נגד הדרת נשים. "דווקא ביום חמישי האחרון עשינו דיון בנושא זה לרגל נושא הגנת הנשים. שם יועצת ראש העיר ומפקד התחנה דיברו בנושא ביזוי נשים וכיו"ב. העירייה מודיעה, בד"כ בהסרת שלטים מסחריים קלאסיים איננו מתקשים, אין מה לעשות. כאן השלטים קיבלו תדמית אידיאולוגית".

לבקשת השופט מלצר התייחס אבוטבול לאמירתו בעד השלטים. הם "חשובים אידאולוגיית לאנשים שגרים שם. גם אני גר בשכונה חרדית. מכאן להרים יד זה פסול ומגונה, כשפגעו באישה הגעתי לביתה עם זר פרחים להתנצל בשם התורה והיהדות. פניתי לשר ומפכ"ל המשטרה, המשימה כרוכה גם בסכנת חיים, פקחים קיבלו מכות, הפכו טנדרים וניידות משטרה. ביקשתי מהמשטרה לקחת את המטלה עליהם. כך אמרתי להם בפגישה אישית ואני מצווה גם על עובדי העירייה".

אבוטבול הבהיר כי "מה שבית המשפט יורה כך נעשה". עוד הוסיף "אני נגד אלימות ואנו מגנים אלימות ולא ניתן לה יד חלילה. יש כאן בעיה עם שלט שעושה לנו צרות וביזיונות לעיר ובית הפכה לאבן בוחן".

מלצר הודיע כי המשטרה תעשה סיורים ונוכחות קבועה באיזור תליית השלטים, לפרק זמן מסוים, "אם זה עבד במאה שערים אין סיבה שלא יעבוד במקום אחר" הוסיף. אבוטבול העיר שמאה שערים מלאה שלטים ואף אחד לא עושה כלום, לכך הגיב מלצר "יש פסק דין וצריך לבצע אותו. עד יום ראשון בתיאום עם המשטרה לא יהיו עוד שלטים" והוסיף ש"חלילה לעשות זאת במרוצת השבת".

השופט אורי שהם התייחס לשאלת העירייה איך ישמרו את המצב לאחר הסרת השלטים, ואמר כי המשטרה גם תבצע פעולות יזומות גם סמויות כדי לטפל בעבריינים שמתנכלים לנשים במרחב הציבורי. שהם אף הציע "אפשר לשלוח שוטרות, ללכוד מי שמיידה אבנים, מי שיורה מי שפוגע צריך לעשות את הפעולות האלה ולהוסיף לרשימה. לדעתי זה מתחייב לאור מה שאנו רואים שיש פגיעות פיזיות ועלבונות ואיומים במרחב הציבורי בית שמש". השופט מלצר הסכים ואמר שניתן לשלוח שוטרת בלבוש אזרחי, ובאם יפגעו בה - שהמשטרה תפעל מיד.

העירייה התחייבה כי תסיר את השלטים תוך שבועיים, במהלך ימי החנוכה, והשופט מלצר הורה להתקין מחדש מצלמות לאסר הסרת השלטים, תוך שהמשטרה תאבטח.
שלטי צניעות עיריית בית שמש משה אבוטבול בית המשפט כלא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד