ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

פרסום ראשון המכתב ההיסטורי נחשף • הגראי"ל זצ"ל ביקש מהגרי"ג: תמחל כדי שלא ייענשו בגללך

היום לפני 17 שנה, שיגר מרן הגראי"ל שטיינמן לגרי"ג אדלשטיין מכתב שתוכנו המלא מעולם לא נחשף • במכתב מוחה הגראי"ל במבזים, מברך את הגרי"ג ומבקש ממנו למחול להם בכדי שלא ייענשו בגללו • 'בחדרי' חושף לראשונה את המכתב המלא

הגראי"ל זצ"ל מבקר בבית הגרי"ג שיבלחט"א בשנת תשס"ז
הגראי"ל זצ"ל מבקר בבית הגרי"ג שיבלחט"א בשנת תשס"ז



המכתב ההיסטורי נחשף לראשונה במלואו ב'בחדרי חרדים': ב'זאת חנוכה' התשס"א, לפני 17 שנה בדיוק, שיגר מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל מכתב תמיכה לראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין שיבלחט"א. חלקים מן המכתב פורסמו בשעתו בישיבת פוניבז', אולם המכתב המלא מעולם לא נחשף. היום - 17 שנים בדיוק מאז נכתב - 'בחדרי חרדים' חושף לראשונה את המכתב המלא.

מכתבו של מרן הגראי"ל זצ"ל לראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין נכתב לאחר שבחורים בישיבת פוניבז' הרהיבו עוז בחוצפתם להיכנס בפראות בעיצומו של שיעורו של הגרי"ג אדלשטיין, ולזרוע הרס במקום במטרה להפסיק את השיעור. מרן הגראי"ל זצ"ל שיגר לראש הישיבה מכתב בו הוא מוחה במבזים, ומברך את ראש הישיבה.

בנוסף, מרן הגראי"ל זצ"ל מבקש מהגר"ג למחול למבזים בכדי שלא יענשו בעונש החמור של מבזה ת"ח, שאין רפואה למכתו.

'בחדרי חרדים' חושף לראשונה את הנוסח וצילום המכתב המלא:

"בס"ד ערש"ק זאת חנוכה תשס"א לפ"ק

"כבוד ידידי הגאון הגדול והצדיק ר' ירחמיאל גרשון אידלשטיין שליט"א נעימות בימינך נצח.

"באתי למחות על השמועה לא טובה אשר מעיזים לבזות את כ"ג

"והיות שמבואר בגמ' המבזה ת"ח אין רפואה למכתו, ואלה כנראה לא מבינים שזה נורא אבקש שיאמר בפיו ובלבו אני מוחל כדי שלא יענשו ח"ו בעונש חמור כזה וכמובא שכל שחבירו נענש ע"י אין מכניסין אותו במחיצת הקב"ה.

"וד' ישפות שלו' (שלום) על כל ישראל ושהמקום בו משמש כ"ג בתור ראש ישיבה יצליח מאד שיזכה לגדל עדרים עדרים בני תורה אמתיים.

"הכו"ח בידידות

"אהרן יהודה לייב שטיינמן

מכתבו המלא של הגראי"ל זצ"ל לגרי"ג אדלשטיין





תלמידי ישיבת פוניבז' לאורך השנים מספרים כי ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין מנחיל לתלמידיו בכל שיחותיו, שלא להגיב למבזים ולא להשיב חורפם דבר. רק להתפלל עליהם שיסורו מדרכם הרעה.

פעמים רבות לאחר אירועים אלימים בישיבה מסר הגרי"ג לתלמידיו דברים ברוח זו, והורה להם להימנע מלהשיב ורק להתפלל עליהם שישובו בתשובה.

פנייתו זו של מרן זצ"ל, למחול למבזים, עוברת כחוט השני גם בנוסח מכתב של גדולי ישראל בחודש חשוון האחרון לאחר שפעילי הפלג פגעו בראש ישיבת אור ישראל הגר"י רוזן. ל'בחדרי חרדים' נודע כי את המכתב ניסח ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטין ועליו חתמו גדולי ישראל.

הניסוח במכתב הוא, "לשמור בכל משמר שלא להגרר בשום דרך שהיא אחרי מעשים שאינם מדרך התורה, שעוזבים מקור מים חיים, וגורמים לחילול שם שמים בפרהסיא והשפלת כבוד לומדי התורה וחכמיה, והגדילו באחרונה עשות בהפרעה להרבצת התורה וביזוי גדולי מוסריה ומנחיליה, ועלינו לרחם ולהתפלל על אותם טועים שישובו בתשובה".

את המכתב סיימו גדולי ישראל "ותקוותינו כי מתוך הוספת חיזוק על ידינו בלימוד התורה וספרי מוסר, יתערה על כולם רוח טהרה, ויקויים הייעוד ומלאה הארץ דעה את השם. ויה"ר שנזכה להגדיל תורה ולהאדירה".

הגראי"ל זצ"ל מבקר בבית הגר"ג אדלשטיין שיבלחט"א בשנת תשס"א

















הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן הרב גרשון אדלשטיין מכתב זאת חנוכה פוניבז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד