ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

שימו לב לתאריך: תנובה מוכרת בהנחה מוצרים בעלי תוקף קצר

המוצרים נמכרים בהנחות של 50%-60% - אך הקמעונאים לא תמיד מודיעים ללקוחות שתוקף המוצרים עומד לפוג • "הם באים ואומרים בוא תיקח מוצרים עם תאריך של עד שבוע, קח את זה ב-50% ותעיף" • תנובה: "פועלת בהתאם לכל התקנים כדי למנוע השמדת מזון, תוך שמירה על בטיחות"

משאית תנובה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
משאית תנובה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



בתנובה מצאו דרך יצירתית להגדלת מחזור המכירות – מכירת מוצרים בעלי תוקף קצר מאוד. ל-TheMarker נודע כי בתנובה מפעילים את מה שזכה לכינוי 'נוהל מוזלות' – במסגרתו נמכרים לקמעונאים ולשוק המוסדי מוצרים בעלי תוקף קצר מאוד בהנחות של בהנחות של 50%-60% בממוצע. הקמעונאים שרוכשים את המוצרים במחירים המוזלים מוכרים אותם לעיתים לצרכנים במחירי מבצע, אולם פעמים רבות לא מפנים את תשומת לבם לכך שמדובר במוצרים קצרי תוקף. לדברי גורמים ברשתות המזון, הדבר מקובל יותר בקרב מכולות וסופרמרקטים במגזר החרדי, אך לא רק, וגם קמעונאים במגזר הכללי רוכשים מוצרי קצרי תוקף במחירים מוזלים.

לפי בדיקת TheMarker, בשבוע האחרון נמכרו מוצרי תנובה בעלי תוקף קצר מאוד במספר מכולות וסופרמרקטים בבני ברק, בהם אשל 200 מ"ל עם תוקף של שלושה ימים במבצע של רביעייה ב-3.9 שקל, גבינה צפתית של פיראוס עם תוקף של 4 ימים במחיר מבצע של 9 שקלים, שוקו מוקה ליטר עם תוקף של 4 ימים במחיר 7.9 שקלים, מאגדת יופלה אפרסק 0% עם תוקף של 4 ימים במחיר 10.4 שקל, ועוד. בחלק מהמקרים נכתב על שילוט המבצע את תוקף המוצר ובחלק מהשלטים רק צוין כי מדובר במבצע מבלי לציין את נושא התוקף.

"כל יום יש לנו טבלה של מוזלות שאנחנו מוכרים במחירים יותר זולים ככל שעובר כל יום, אבל אין כזה דבר שמוכרים משהו עם תוקף של יומיים", אמר ל-TheMarker גורם בכיר בתנובה.

במכולות עמן שוחחנו, בהן נמכרים המוצרים קצרי התוקף, טוענים כי מדובר ביוזמה של תנובה: "המחירים המוזלים מגיעים מתנובה", אמר בעלים של מכולת בבני ברק. בתשובה לשאלה האם בתנובה יודעים שמדובר במוצרים קצרי תוקף, ענה: "ברור שהם יודעים את זה, זאת המטרה שלהם מלכתחילה. הם באים ללקוח (לקמעונאי. עד"מ) ואומרים לו בוא תיקח מוצרים עם תאריך של עד שבוע, קח את זה ב-50% ותעיף". לדבריו, תנובה היא החברה היחידה שהציעה לו לקנות במחירים מוזלים מוצרים קצרי תוקף, אולם לטענתו הלקוחות שלו נהנים מכך שהוא משתף פעולה עם תנובה, שכן הם קונים מוצרים במחירים נמוכים יותר ובלאו הכי "משפחות בבני ברק הן מרובות ילדים".

לדברי בכיר לשעבר בתנובה, "יש נוהל כזה שנקרא מוזלות. יש הגדרות מפורטות של מהו התוקף המינימאלי שעד אליו סביר למכור מוצר לרשתות, וכשהמועד עובר מוכרים את זה תחת הגדרת 'מוזלות'. המוצרים האלה נמכרים בדרך כלל לחברות קייטרינג, לקמעונאים במגזר החרדי ולקמעונאים מסוימים במגזר הכללי שאנחנו יודעים שאוהבים לקנות סטוקים בזול". לדבריו, "כשלא מתקשרים ללקוח שמדובר במוצר קצר תוקף זה בעייתי אבל זאת אחריות של הקמעונאי עצמו לעשות את זה".

לדברי בכיר ברשת שיווק גדולה, גם חברות מזון אחרות מוכרות לעיתים מוצרים קצרי תוקף במחירים מוזלים. "זה קורה בעיקר בחברות שיש להם מוצרים עם תוקף קצר, לכן תנובה, כמי שמוכרת מוצרי חלב עם תוקף קטן, עושה מבצעים על מוצרים קצרי תוקף במקום לזרוק אותם לפח. אבל היא לא היחידה בענף המזון". לדברי בכיר ברשת אחרת, "כשספק מציע לנו משהו כזה ואנחנו משתפים פעולה אנחנו לא מודיעים לצרכנים שמדובר במוצר עם תוקף קצר, אבל אנחנו משתדלים מאוד לא לעשות את זה כי אנחנו רשת גדולה".

מתנובה נמסר בתגובה: "תנובה פועלת בהתאם לכל התקנים והדינים החלים עליה ובהתאם לפרקטיקות המקובלות בארץ ובעולם כדי למנוע השמדת מזון, תוך שמירה על בטיחות המזון. פעילות זו מבורכת ותורמת ללקוחות, לצרכנים ולסביבה".
תנובה מוצרים בהנחה תוקף תפוגה קשר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד