ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

עד לפני שנתיים היא ידעה רק ערבית; בשבוע האחרון היא חגגה בת מצווה מרגשת

בבוקר חורפי לפני שנתיים י', אמה וחמשת אחיה היו דחוסים בתוך רכב חילוץ של יד לאחים שמילט אותם מכפר ערבי בצפון הארץ לחיים חדשים שנכונו להם * ליווי מסור במשך שנתיים בידי טובי הכוחות הביא לתוצאה מרגשת שנחוגה ברוב פאר בבת המצווה בגדרה

צילום: פיקסה ביי
צילום: פיקסה ביי



בת מצווה מיוחדת, מרגשת ובלתי שגרתית נערכה השבוע בגדרה וסימנה סגירת מעגל של בת המצווה. מעגל שנפתח לפני כשנתיים וכעת הגיע לציון דרך מפעים.

עד לפני כשנתיים, לא ידעה י' מילה אחת בעברית. השפה היחידה שהייתה שגורה בפיה הייתה ערבית. היא גם הייתה משוכנעת שהיא וכל משפחתה ערבים לכל דבר. לא הייתה לה כל סיבה לחשוב אחרת. הם חיו בכפר ערבי בצפון הארץ כערבים לכל דבר.

לפני כשנתיים, בבוקר חורפי אחד, אמא שלה העירה אותה בשעת בוקר מוקדמת ולחשה באוזניה ובאוזני חמשת אחיה: "קומו! הזדרזו! יוצאים!". יחד עם חמשת אחיה הם נחפזו להימלט מהבית. רק כשהם היו בתוך רכב החילוץ הגדול של יד לאחים, אמרה להם אמם את האמת שהדהימה וטלטלה אותם: דעו לכם שאנחנו יהודים. אני יהודייה ולכן גם אתם יהודים. זו הסיבה שבגללה אתם כל כך סובלים כל השנים מאבא ומכל החמולה בכפר.

הילדים וי' בתוכם התרגשו ושיתפו פעולה. הם עברו במשך שנים מסכת סבל והשפלות בל תתואר. בכל השנים הללו לא פצתה אמם את פיה ולא סיפרה להם דבר כדי שלא לבלבל אותם עוד יותר ולהוסיף מבוכה על הצער הגדול שהוא מנת חלקם. במשך החודשים שקדמו לכך נוצר קשר בין האם לבין יד לאחים. היא הייתה נפגשת בסתר עם עובדת סוציאלית מטעם הארגון וכך הלכה והתפתחה תכנית החילוץ.

ההתרגשות משני הצדדים בעת החילוץ הייתה בשיאה. עוד משפחה חוזרת לעם היהודי. המשפחה הועברה לדירת מסתור מצוידת ומאובזרת היטב בעיר גדרה, שנועדה לקלוט משפחה נרחבת בתנאים מעולים. יד לאחים גייס לטובת קליטת המשפחה גם את נשות הגרעין התורני המקומי המעניקות למשפחה תמיכה וחברה טובה. במקביל, מערך גדול של חונכים וחונכות מטעם יד לאחים מלווה את המשפחה והילדים במטרה לחזק את הזהות היהודית וללתת מענה רגשי.

בשבוע האחרון , כשהיא מוקפת בתמיכה ואהבה גדולה, חגגה יסמין את בת המצווה שלה והביעה בהתרגשות עצומה את שמחתה להיות חלק מהעם היהודי.

במעמד השתתף ראש מועצת גדרה, מר יואל גמליאל. הוא סיפר על הילדות שחווה בבית עני וצפוף ותיאר כיצד הדבר לא מנע ממנו להצליח בחייו, בהטעימו את מאמר חז"ל: היזהרו בבני עניים כי מהם תצא תורה. הוא ברך את האם והבת שיזכו להמשיך ולהתקדם בדרך העולה. את האירוע כיבד בנוכחותו הרב יובל מיטלמן, רב הגרעין התורני בגדרה, שנשא אף הוא דברי ברכה וחיזוק נרגשים.

ביד לאחים ציינו השבוע בהתרגשות כי האירוע כולו, שחרג מעל ומעבר למסיבת בת מצווה שגרתית הנערך לרוב בחוג המשפחה בלבד, היה פרי התנדבותם של כל המי ומי, מדגם מייצג של עם ישראל שלא יכול היה להישאר אדיש לנוכח נסיבות כאלו. המועצה המקומית, בעלי עסקים ואנשים פרטיים עשו כל שביכולתם לשמח את הילדה ביום שבו מלאו לה מצוות וכמו הושלמה שיבתה ושיבת כל משפחתה לחיק העם היהודי.



מהם תצא תורה. ראש מועצת גדרה, יואל גמליאל, בבת המצווה.



צילום: יד לאחים
יד לאחים הצלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד