ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

נחשף הבונוס שיקבלו שיאני השכר במגזר הציבורי

עובדי דור א' ברשות שדות התעופה יהיו הנהנים העיקריים מהבונוס שיחולק בעקבות העברת התמלוגים לקופת המדינה • עובדים ארעיים יקבלו סכום קטן, ועובדי הקבלן - כלום

השיאנים בנתב"ג. צילום: פלאש90
השיאנים בנתב"ג. צילום: פלאש90



פנחס עידן, יו"ר ועד עובדי רשות השדות התעופה (רש"ת), וחבריו בוועד — לא יכלו לדמיין הזדמנות טובה יותר להשיג עוד תוספת למשכורותיהם, שהן ממילא מהגבוהות במגזר הציבורי. משרד האוצר, הלחוץ להעביר ומהר את תקציב 2019, חייב להראות מקורות הכנסה להגדלת התקציב — ומבקש לקבל במהירות נתח מתוך העודפים שנצברו בקופת רש"ת.

בימים אחרים, הדיונים בנושא היו עשויים להתארך ולכלול עיצומים בטענה לפגיעה בחוסן הפיננסי של רש"ת. אבל כשמשרד האוצר לחוץ, הפתרון נמצא במהירות: להשתיק את העובדים באמצעות מענקים שמנמנים, מבלי שיצטרכו אפילו להצמיד אקדח לרקתו של משרד האוצר.

הסכם שנחתם בימים האחרונים בין הממונה על השכר באוצר לוועד עובדי רש"ת קובע כי כל עובד קבוע ברש"ת יקבל מענק חד־פעמי של כ–20 אלף שקל תמורת הסכמת העובדים להעברת העודפים כספיים של הרשות לאוצר המדינה. העובדים הארעיים יקבלו הרבה פחות, ועובדי הקבלן לא ישתתפו כלל בחגיגה. במשרד האוצר דורשים מרש"ת להעביר למדינה 1.2 מיליארד שקל ב–2019, ובהמשך כ–50% מההכנסה הנקייה של הרשות.

המענק לכ–1,600 העובדים הקבועים נקבע לפי המשכורת הפנסיונית הממוצעת ברש"ת. לעומתם, 2,200 עובדים ארעיים, שאינם נהנים מקביעות, יקבלו מחצית מהמשכורת הפנסיונית הממוצעת שלהם. הממונה על השכר באוצר לא מסר מספר מדויק, אך השכר של העובדים הארעיים אינו קרוב לזה של בעלי הקביעות. עובדי הקבלן ברשות לא יזכו אף לא לשקל אחד.

העודף הכספי שנרשם בדו"חות של רש"ת בכל אחת מהשנים האחרונות נובע מפער גדול בין הוצאותיה לבין הכנסותיה, הנובעות מאגרות המוטלות על נוסעים ועל חברות התעופה ושאר המשתמשים במתקני התעופה של רש"ת, וכן מהכנסות מגופים מסחריים הפועלים בשדות התעופה — למשל חנויות הדיוטי פרי הפועלות בנתב"ג. ההכנסות של רש"ת טיפסו השנים האחרונות בעקבות עלייה חדה בתנועת הנוסעים בתעופה הבינלאומית.

גם תנועת המטען גדלה. ההכנסות מאגרות על נוסעים ומטענים הגיעו ל–1.8 מיליארד שקל ב–2016, וההכנסה המסחרית — ל–1.62 מיליארד שקל. בנושא זה, אגב, הרשות מתריעה כי אם תמשיך הממשלה במגמה של הורדת המסים על מוצרים מיובאים, "עלול הדבר לפגוע בהיקף המכירות של חנויות הדיוטי פרי ומכאן גם בהכנסות הרשות". סך הכנסות הרשות ב–2016 היה 3.4 מיליארד שקל, עלייה של 5.4% לעומת השנה הקודמת.

באגף הממונה על השכר מרוצים מההסכם

ההסכמה של הממונה על השכר לתשלום לעובדים היא סטייה חדה מעקרונותיו הדוגלים במתן מענקים דיפרנציאליים, ודאגה לכך שהעובדים החלשים יקבלו יותר. כך למשל קרה באחרונה בהסכם עם מורי התיכונים, שלפיו המורים הצעירים, המשתכרים סכומים נמוכים, יקבלו תוספות שכר גבוהות יחסית. במקרה של רש"ת, העובדים הקבועים נהנים מתוספת גדולה יותר רק בשל העובדה שיש להם צ'ופר נוסף — קביעות.

באגף הממונה על השכר מרוצים מההחלטה, מכיוון שהנוהל אמור להיות קבוע החל בתשלום הנוכחי, וימנע כניסה למשא ומתן מחודש בכל פעם שרש"ת תידרש להעביר דיווידנדים. כ–40 מיליון שקל יגיעו לעובדים מתוך דיווידנד של 1.2 מיליארד.

"זו הדרך של האוצר להשתיק את הוועד", אומר גורם מקורב לרשות. "נותנים לו ולאנשיו בונוס יפה, והרבה יותר גבוה מלעובדי דור ב' — והם לא יחוללו מהומות כשהאוצר ידרוש את הסכום".

עובדי הרשות מככבים ברשימת שיאני השכר במגזר הציבורי. עלות ההעסקה הממוצעת של 3,600 עובדי הרשות היא כ–26 אלף שקל ברוטו בחודש לעובד. השכר הממוצע ברוטו לעובד היא 22,690 שקל, והחציוני — כ–13 אלף שקל. שכרם של 232 עובדים, שחלקם בתפקידים מינהלתיים, עולה על 50 אלף שקל בחודש, ושל 14 עובדים — עולה על 70 אלף שקל בחודש. שיאן השכר ברש"ת ב–2015 היה ראש משמרת, שהשתכר בכ–81 אלף שקל בחודש בממוצע.

רש"ת מבקשת עוד כ-2 מיליארד שקל

מועצת רש"ת החליטה שלא לאשר בשלב זה את העברת הדיווידנד למדינה, מכיוון שהאוצר, לדבריה, לא התייעץ אתה באופן רשמי על כך. המועצה התכנסה ביום שני האחרון לישיבה שלא מן המניין לדיון בנושא זה. ההתכנסות, כך נמסר מרש"ת, בוצעה על בסיס מידע לא פורמלי, מפני שעד היום לא בוצעה כל פנייה רשמית מגורמי מקצוע שאמונים על תקציב המדינה, ולא נעשתה כל עבודת מטה ברש"ת כדי לברר אם ביכולתה לשלם את הסכום המבוקש.

מרש"ת נמסר כי "ההחלטה שהתקבלה — לקחת 1.2 מיליארד שקל מקופת רש"ת — הגיעה לידיעת הנהלת הרשות על ידי ראש ועד כללי של עובדי רש"ת, שזומן לפגישה אצל מנכ"ל משרד האוצר. בפגישה זו לא נכחו אנשי רש"ת ולא אנשי משרד התחבורה, והסיכום על הפיצוי שיינתן לעובדים בגין לקיחת הדיווידנד נעשה בין האוצר לוועד. בפגישה זו סוכם על ההטבות שיינתנו לעובדים כדוגמת משכורת בונוס. סכום ההטבות גבוה ומסתכם בעשרות מיליוני שקלים". בנוסף, טוענים ברש"ת, כי למדו על נושא הבונוסים מהתקשורת ולא ממשרד האוצר. עם זאת, במשרד האוצר טוענים כי הממונה על השכר דיבר עם מנכ"ל רש"ת, יעקב גנות, כבר לפני שבועיים, והוא עודכן בנושא.

במהלך ישיבתה המיוחדת של מועצת רש"ת, הציגה הנהלת הרשות את שיעור הגידול בנוסעים ב–2017 — שעמד על 17% — והביא את תנועת הנוסעים ל–20 מיליון נוסעים. גידול זה בתנועת הנוסעים, טוענים ברש"ת, "מחייב להשקיע בתשתיות כדי שניתן יהיה לעמוד בביקוש שנובע ממדיניות שמים פתוחים של הממשלה".

לרש"ת יש תוכנית פיתוח שעלותה כ–4.8 מיליארד שקל, שאושרה על ידי משרדי התחבורה והאוצר. בנוסף, לאור התנועה הגוברת של הנוסעים, מבקשת רש"ת לעדכן את התוכנית ולהשקיע בשנים הקרובות עוד כ–2 מיליארד שקל בתשתיות. רש"ת טוענת כי "הנוסעים ייפגעו קשות אם האוצר ייקח כספים מקופת הרשות".

לדברי רש"ת, נדרשים לא פחות מ–9 מיליארד שקל עבור פרויקטים שונים שהיא מתכננת, שהגדול בהם הוא שדה התעופה רמון, שעלותו 1.7 מיליארד שקל. פרויקטים נוספים כוללים הרחבת מסלולים, רחבות למטוסים, מקומות חניה ומערכות סייבר.
שיאני השכר מגזר הציבורי רשות שדות התעופה קופת המדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד