י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

על שמירת איכות הסביבה וההתחממות הגלובלית

נזקי הסביבה תפסו מקום של כבוד בספרי הפוסקים ובדיונים הלכתיים. כשאנחנו לא מקפידים על סביבה נקייה אנו עלולים לגרום צער ונזק למי שמסביבנו ולגרום חלילה לחילול השם

על שמירת איכות הסביבה וההתחממות הגלובלית
ד



איכות לא רק בסביבה: השבוע הוזמנתי ע"י ידידי השר להגנת הסביבה זאב אלקין לטקס חריג במעט: 'טקס סיום פרויקט סביבתי אסטרטגי' - הפחתת הפליטות באתר תחנת הכוח 'אורות רבין' בחדרה.

נואמים בטקס עמדו על עניין ההתחממות הגלובלית וההשלכות של איכות הסביבה. הממונה להגנת הסביבה השר זאב אלקין גילה נתון מדהים כי "בכל שנה מדינת ישראל מאבדת 2,200 איש מזיהום האוויר. מאנרגיה, מתעשייה ותחבורה. לפרויקט הזה של הסולקנים וסגירת היחידות 1-4 תוך החלפתם בגז תהיה משמעות רבה בהורדת הסטטיסטיקה ותוכל להציל את חייהם של לפחות 150 בני אדם בשנה רק כאן באזור חדרה".

ה'סולקנים' אותם הזכיר השר, הינם מתקנים אשר באמצעותם מסלקים את הגופרית הדו-חמצנית, הנפלטת מתהליך שריפת הפחם. ראש העיר חדרה, צביקה גנדלמן אמר כי "הפחתת הפליטות היא פרויקט מורכב. הנתונים כפי שהם מוצגים לנו, מעודדים, הכוונה שמאחוריו חיובית ונכונה".



הרב נורדמן עם יו"ר חברת חשמל יפתח רון - טלצילום: הרב נורדמן עם יו"ר חברת חשמל יפתח רון - טל
הרב נורדמן עם יו"ר חברת חשמל יפתח רון - טל


למען האמת, עדיין לא גיבשתי דעה מוצקת בעניין ההתחממות הגלובלית, ובאמת שדעתי לא כל כך משנה וכנראה גם לא תשנה כלום, אבל משהו בדבריו של הנשיא דונלד טראמפ באחרונה מציב בפנינו וויכוח עולמי. פעמיים בעת האחרונה התייחס הנשיא להתחממות הגלובלית, לפני כשבועיים בעודו מתבונן מחלונות 'טראמפ טאואר' כתב הנשיא לעולם: "ניו יורק קפואה ומושלגת – אנחנו צריכים התחממות גלובלית!"

ואילו בשבוע האחרון אל מול מפלי הניאגרה שקפאו, כתב טראמפ שזו הוכחה שהעולם לא מתחמם. אכן, טראמפ מתנגד חריף "להתחממות הגלובלית". ההוריקנים האחרונים בארה"ב, הקיץ הקיצוני באירופה, הקרחונים שנמסים וניתקים, אזהרות 97 אחוז ממומחי האקלים – הם בעיניו לא יותר מפייק ניוז.

כך או כך, ברור לכולנו כי תשומת הלב שלנו לעניין היא גם זכות וגם חובה: יש לנו לחדד את המסרים וההתנהגויות בינינו לבין סביבתנו, לא לזרוק לפח דברים בלתי מתכלים, להרים אשפה אחרי פיקניק, להפריד בין פסולת וכו'.

זה לא בשביל העולם, זה לא בשביל קק"ל או החברה להגנת הטבע - זה קודם כל עבורנו, לאישיות שלנו, לחינוך הילדים, לסביבה נאותה ובריאה. על הדרך יתכן וגם נציל את העולם.

בפרשה שלנו, פרשת וארא, אנו לומדים מוסר השכל על התנהגות האדם מול העולם. משה רבינו לא היכה את היאור, אלא שלח את אחיו אהרון. וכל כך למה? אומרים לנו חז"ל כי הוא נהנה מהיאור שהגן עליו בשעת לידתו, ואסור לו להכות אותו.

ברי לכל בר דעת שהיאור לא ייפגע מהמכה, רק נפש האדם. וכפי שבעלי המוסר מרחיבים בנידון וכלשונו הזהב של בעל 'החינוך' (מצוה טז) "כי האדם נפעל כפי פעולותיו, וליבו וכל מחשבותיו תמיד אחר מעשיו שהוא עוסק בהם, אם טוב ואם רע". זו הסיבה העיקרית עלינו לשמור על סביבתנו. כי אנחנו צריכים קודם לשמור ולחנך את עצמנו.

ויש בזה גם ממד של קידוש השם. כמה הפליגו חז"ל בעניין נזקי שכנים. נזקי הסביבה תפסו מקום של כבוד בספרי הפוסקים ובדיונים הלכתיים. כשאנחנו לא מקפידים על סביבה נקייה אנו עלולים לגרום צער ונזק למי שמסביבנו ולגרום חלילה לחילול השם.

הנה עוד סיבה לשמירה על הגנת ואיכות הסביבה.

בבריאת העולם אנו קוראים במדרש על נשיאת החן שהעולם מצא בפניו בשעה זו: "אמר הקב"ה, עולמי הלוואי תהא מעלת חן לפניי בכל עת כשם שהעלית חן לפניי בשעה הזאת''.

העולם היה אז אוריגינל, מקורי, קרוב לבריאה. העולם שהגיע אחר כך הוא עולם מאיים ומסוכן, הטכנולוגיה רצה ודוהרת קדימה. מחד, משדרגת את העולם והופכת אותו לכפר גלובלי קטן, הכול זמין ונוח. אין ספק שהקדמה מסייעת גם לרוחניות, ניתן לכתוב חידושי תורה, ולהרבות פעלים לתורה וליראה.

מנגד, העולם הפך מסוכן ביותר. תמלילי שיחות ברכב סגור מלפני שלוש שנים הופכים לאייטם מרכזי ופתוח את מהדורות החדשות. כבר אין סודות, הכול נגיש וזמין, החיים כאן לפניך.

אין ספק, שהעולם הישן והמקורי, זה שברא הקב"ה בטובו ובחסדו, הוא הטוב ביותר לאנושות וכל הטכנולוגיה גם אם הם באו לשרת אותנו יש בהם גם חסרונות המאיימים על העולם ושלימותו.

נסיים בדברי המדרש שהזכרנו רבות :

בְּשָׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן

נְטָלוֹ וְהֶחֱזִירוֹ עַל כָּל אִילָנֵי גַּן עֵדֶן

וְאָמַר לוֹ: רְאֵה מַעֲשַׂי כַּמָּה נָאִים וּמְשׁוּבָּחִין הֵן וְכָל מָה שֶׁבָּרָאתִי-

בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי,

תַּן דַּעְתְּךָ שֶׁלֹּא תְּקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי,

שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְּתַקֵּן אַחֲרֶיךָ.

(קהלת רבה)

יחד נשמור על העולם

יחד שבטי ישראל

שבת שלום ומבורך

לתגובות: [email protected]
איכות הסביבה ההתחממות הגלובלית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד