י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

טראמפ: אתקן את הסכם הגרעין עם אירן

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הכריז על אולטימטום לאירופה: יש לתקן את "הפגמים הנוראים" בעסקת הגרעין עם איראן

טראמפ. צילום: רויטרס
טראמפ. צילום: רויטרס



נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הכריז ביום שישי על אולטימטום לבעלות הברית האירופיות של ארה"ב, ונתן להם כמה חודשים זמן כדי לתקן את "הפגמים הנוראים" (כלשון טראמפ) שנעשו בעסקת הגרעין עם איראן, או שהנשיא יוציא את ארה"ב מההסכם בעוד כמה חודשים.

טראמפ אמר בהצהרה שנתן: "בהיעדר הסכם כזה, ארה"ב לא תאיים יותר עם סנקציות נגד איראן כדי להישאר בעסקת הגרעין האיראנית".

ההסכם עם איראן נחתם במסגרת הסכם הגרעין שהושג ב-2015 בין איראן למעצמות העולם, לפי הבית הלבן "זו בהחלט הפעם האחרונה", עוד נמסר מממשלו של טראמפ כי הוא מצפה לערוך תיקונים בהסכם הגרעין בתוך ארבעה חודשים, או שארה"ב תחדש את הסנקציות.

עם זאת, על פי ההצהרה, טראמפ משעה את הסנקציות האמריקניות על איראן לעוד 120 יום.

הבית הלבן רוצה עסקה עם השותפים האירופיים כדי לעשות הגבלות על העשרת האורניום של איראן, במסגרת העסקה הנוכחית ההגבלות אמורים לפוג בשנת 2025.

על פי הדיווח בסוכנות הידיעות AP, טראמפ גם רוצה לטפל בתוכנית הטילים הבליסטיים של איראן.

העסקה שנחתמה עם איראן הביאה לצמצום פעילות העשרת האורניום בצורה דרסטית, מה שיגרום לכך שאיראן לא תוכל לייצר חומר מתאים לפצצה גרעינית, אך בעוד פחות מעשור היא תוכל לשוב למירוץ.

בתמורה לכך הושעו עשרות שנים של סנקציות בינלאומיות של ארה"ב, ונשיא ארה"ב חייב לחתום על ויתור של הסנקציות כל 120 יום, הסיבה לכך כדי שיהיה מעקב צמוד מול איראן שיוודא שהיא מקיימת את ההסכם.

בתגובה מסר שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, כי "ההודעה של טראמפ היא ניסיון נואש לערער את ההסכם הבינלאומי שנחתם, ובמקום להמשיך עם אותה דרך מעייפת ולא נכונה, ארה"ב צריכה להביא את עצמה למימוש מלא של ההסכם בדיוק כמו שאיראן עומדת בתנאי ההסכם".
איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד