י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

היצר בשיטת הדיאט • עזריאל על שיווק והרס

כך העתיקו מדעני חברות הטבק ואנשי השיווק של יצרני משקאות הקלים שיטה מתוחכמת של היצר הרע • ואיך זה קשור ללשון הרע ורכילות על מנהיגים של קהילות מתחרות?

היצר בשיטת הדיאט • עזריאל על שיווק והרס



לא. זה לא עוד טור אלולי נוקב ומטלטל, כפי שאנו רגילים לקרוא בשנים האחרונות, בתקופה זו של חודש הרחמים והסליחות. זוהי הפניית אלומת אור על אחת השיטות המניפולטיביות שעושות בנו תעשיות הצריכה השונות, בהעתקה פשוטה מהשיטה באמצעותה פועל היצר הרע.

לפני מספר עשורים, כאשר החלו להתקבל תוצאות המחקרים שבוצעו על-ידי ארגוני הבריאות העולמיים - ואלה איששו את מה שידעו כולם על האסון הבריאותי שמחוללים הסיגריות ומוצרי הטבק למיניהם - ראו יצרניות הטבק כי כלתה אליהם הרעה, והגו בליבם איך להגיב ולתקוף את הממצאים החמורים.

בתום דיון סיעור מוחות ארוך ומייגע, שנערך בהשתתפות חברי ההנהלה, אנשי מחלקת המחקר והשיווק בחדר הישיבות, שכנראה לא היה אפוף עשן סיגריות, הבינו המשתתפים כי הכחשה גורפת בנתוני הממצאים לא תועיל במקרה זה, כאשר מנגד עומדות עובדות מוצקות עד מאוד, עליהן מצביעים ארגוני הבריאות העולמיים.

לכן, החליטו שם על מהלך חכם: ייצור סיגריות לייט.

סיגריות הלייט - מופחתות הניקוטין, סברו היצרניות, ישמשו מענה ותחליף לציבור המעשנים החוששים מהממצאים החד-משמעיים כי הניקוטין מכלים את בריאותם, וכתוצאה מכך את חייהם. במקביל לכך, כך פורסם, השחילו היצרניות בהצנע חומרים ממכרים למוצרי העישון.

בפרפרזה ליצרניות הסיגריות פועלות חברות המזון ומשקאות הקלים. כשארגוני הבריאות בעולם, בעיקר בארה"ב, התריעו כי תופעת ההשמנה הופכת למכת מדינה, תוך שהם מצביעים על הגורמים העיקריים לכך, נחתה הצרה ובעוצמה רבה, בין היתר, על יצרניות משקאות הקלים.

בדיוק באותה שיטה כמו חברות הטבק, החליטו יצרניות המשקאות לייצר קו מיוחד של משקאות דיאט מופחת קלוריות, לסובלים מעודף משקל.

כעבור מספר שנים, כך מסתבר, גילו יצרניות הטבק והמשקאות כי השיטה עובדת בינגו. צריכת המוצרים לא ירדה, אולי אף להיפך - היא עלתה. המעשנים החלו לצרוך סיגריות דלי ניקוטין ולא הפסיקו לשאוף אל תוך ריאותיהם אפופי הניקוטין עשן סמיך ורעיל, בעוד שהם עצמם חשים עם עצמם בסדר גמור. מצפונם נקי וטהור לחלוטין.

הרי בסך הכל, כך הם אמרו בינם לבין עצמם, אנחנו ערים ורגישים לבריאותנו. אנו הרי מעשנים "רק" סיגריות לייט...

כך, בדיוק, פעלה השיטה גם בקרב צרכני משקאות הקלים. אלו שסבלו מעודף משקל החלו לצרוך משקאות דיאטטיים, ולמרות המשקל העודף שנוסף לגופם עוד ועוד, הם חיו בהרגשה נפלאה עם המשקה המהולל דל הקלוריות. כי הרי מה זה לשתות עוד כוס קולה דיאט? בסך הכל גם כוס הקולה הקודם היה דיאט, ומה בכך...

למה אדם מרשה לעצמו לרמות פה ושם

מעניין לגלות כי את השיטה הזו לא המציאו מדעני וחוקרי חברות הטבק ולא אנשי השיווק של יצרני משקאות הקלים. השיטה הזו הועתקה מהגישה המוכרת והידועה של היצר הרע. כי זו דרכו של היצר הרע. היום אומר לו עשה כך, למחר אומר לו עשה כך, עד שאומר לו לך עבוד עבודה זרה והולך ועובד, בהרגשה של מה בכך.

שמעתי מאדם גדול בסעודה שלישית באחת משבתות אלול, כי על עבירות האדם פשיטא לכל בר דעת שיש לעשות עליהם תשובה. החידוש הוא שקיימות כאלה 'מצוות' שגם עליהן עלינו לעשות תשובה.

והוא מסביר: לעיתים היצר הרע בדמות זקן וכסיל מפתה את האדם לעשות כך וכך, ובד בבד הוא מכניס בליבו כאילו ומדובר בכלל במצווה גדולה. במצב כזה, הרי האדם צריך להיות שוטה גמור כדי לעשות תשובה על "המצווה". כך, מקבל היצר ביטוח שלא ישוב האדם על "המצווה" הזו שהתפתה לקיימה.

לעיתים, אנו סבורים כי להשחית רכוש של אנשים שאינם סוברים בדיוק כמונו בנושא מסוים, זו מצוות עשה דאורייתא; להציק ולהזיק לקהילות שאינם נמנות על חוג מפלגתנו, כמוהם כמצוות קידוש ה'; לדבר סרה במנהיגים פוליטיים רק משום שאינם הולכים בתלם כפי שאנחנו רואים זאת לנכון, ושלא לדבר על דיבורי לשון הרע ורכילות על מנהיגים רוחניים של קהילות מתחרות – זהו בוודאי מצוות עשה של 'וביערת הרע מקרבך"...

כך גם לעיתים מרשה האדם לעצמו לרמות פה ושם את הזולת בהזדמנויות עסקיות הנקרות בדרכו לשם עשיית הון, במטרה לעשות עם הרווח הנגוע בגזל כמובן רק דברים טובים, כמו החזקת תורה, חלוקת צדקה ועשיית חסד עם הזולת.

אנו סמוכים ובטוחים בעצת היצר שאנו בכלל עסוקים כעת בעשיית מצוות ומעשים טובים. במצב הזה מי יוכיח אותנו לשוב בתשובה על "המצוות" הללו?

נודע לי כי בקהילות מסוימות מקפידים לא לשתות משקאות דיאט בימי ראש השנה, כפי שנהוג בתפוצות ישראל שלא לאכול אגוזים, כמובא ברמ"א לפי שאגוז בגימטריא חטא. כשמבינים את התהליך שעובר על נפש האדם כאשר הוא צורך משקה דיאט, בעוד הוא מרמה את עצמו שהכל כשורה – הרי שאין לכך מקום בימי האמת והדין, בהם אנו מייחלים בכל לב ומתפללים: "וטהר לבנו לעבדך באמת, כי אתה אלוקים אמת, ודברך אמת וקיים לעד".

הכותב הוא איש יחסי ציבור ופרסום

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד