י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

"גם היום יש ילדים גבורים" • זלמן רודרמן, ראיון

הסופר זלמן רודרמן חובק ספר נוער חדש - 'ילדים גבורים' • על סיפורי הגבורה, מה למד מהם, ומדוע פרץ בבכי

הסופר הרב זלמן רודרמן
הסופר הרב זלמן רודרמן



הסופר הוותיק הרב זלמן רודרמן, חובק את ספרו ה-20 במספר - 'ילדים גיבורים' שמו. הספר מכיל שמונה עלילות מתח אמיתיות לגמרי, עם שמות אמיתיים ופרטים מדוייקים, שהצד המשותף לכולם הוא סיפורי גבורת-רוח של ילדים ונערים בני זמננו.

לא מדובר בספר פרי הדמיון. "את גיבורי הסיפורים הללו פגשתי באופן אישי", הוא אומר בראיון מיוחד לאתר 'בחדרי חרדים'. "כל גיבורי הסיפורים המתפרסמים בספר זה או קרוביהם, ששימשו מקור לסיפורים - עודם בחיים", מדובר איפוא ביותר מסיפור - בעדות.

"לכן", הוא מוסיף, "אף שרשמית הספר נועד לילדים ולבני-נוער, למעשה זהו ספר שמתאים גם למבוגרים".

וכך, בין העלילות אנו מוצאים סיפור ('שופר הנשמה') על ילד שמתגלגל מסין לברזיל, עובד קשה לפרנסתו, מתחתן וחוזר בתשובה, ואז מגלה שבתו הבכורה חלתה במחלה קשה וסופנית. ובעוד היא נאבקת על חייה, מבקשת ממנו הבת להיות... בעל תוקע. והוא אכן הולך ולומד לתקוע בשופר, למענה.

סיפור נוסף ('הם קראו לי שארל סֶמוּל'), הוא על ילד יהודי כבן שבע בצרפת, בתקופת מלחמת-העולם השנייה, שהתגלגל בין מספר בתי-יתומים. הוא אפילו לא יודע שאיבד את שני הוריו באחד ממחנות המוות. הוא מגולל את סיפור קשייו והישרדותו, עד לסיום המלחמה, אז הקב"ה שולח אותו לארץ-ישראל ופה הוא מקים משפחה חרדית למופת עם שבט ענק של למעלה מ-80 צאצאים, כולם תלמידי-חכמים ויראי-שמים.

וכן, סיפור ('להציל את רוּמיָה') על ילדה בת חמש מתימן, שהתייתמה מהוריה. על-פי החוק התימני היא מובאת בכוח לבית-יתומים מוסלמי, אלא ששם היא מגלה התנגדות מפליאה, לאכול מהאוכל המוגש לה. מכים אותה, מתעללים בה, והיא עקשנית. גוזרים עליה גזר דין מוות כי היא "ביזתה את האיסלם" והיא כבר מוצאת להורג בכיכר העיר, עד לסוף המפתיע...

שמונה עלילות מאזורים תרבותיים שונים בהיסטוריה היהודית של הדור האחרון.

למדתי על תעצומות הנפש

• מה אתה לומד מהסיפורים, ומה יכולים בני נוער ללמוד מהם?

"באופן טבעי, את מה שאני למדתי מסיפורים אלה השתדלתי להעביר הלאה לקוראים.

"למדתי מהם על תעצומות הנפש היהודית. תעצומות נפש שמוכרות לנו מהרבה מאוד סיפורים בהיסטוריה של עמנו. ובכל זאת, כשמדובר בילדים ובנערים שהפגינו גבורת נפש מיוחדת, יש כאן שני מרכיבים ייחודיים שלא קיימים בסיפורים על מבוגרים: א) זה מעורר בליבנו התפעלות גדולה יותר, שהלוא מדובר בילדים צעירים ואף-על-פי-כן הם היו מוכנים להקריב מעצמם (ולפעמים את עצמם) על מזבח אמונתנו. ב) העובדה שגיבורי הספר הינם ילדים ונערים, תעורר אצל קוראים בני גילם, מידה רבה יותר של הזדהות עם הדמויות וכן הפנמה עמוקה יותר של המסרים".

• האם גם נערים בני דורנו מסוגלים לגבורה מעין זו שתיארת?

"אנחנו חיים ברוך ה' בתקופה שבה איננו נדרשים לסוג הגבורה המתוארת ברוב הסיפורים, ובכל-זאת גם היום החיים סביב מאתגרים.

"כשילד או נער צעיר, המתקשים להתמודד עם הניסיונות הרוחניים שעולים ובאים מכיוון הרחוב, קוראים סיפורים אלה, הם בהחלט עשויים לשאוב מהם תעצומות נפש ולעשות בנפשם 'קל וחומר': אם הילד או הילדה ההם היו מסוגלים לסכן את חייהם למען תורה ומצוות, אני בוודאי יכול להתגבר על היצר-הרע שלי..."

• איזה מהספורים הכי ריגש אותך?

"הסיפור הפותח, 'הבטחה של אימא', שקטע ממנו מצוטט גם בגב הספר. זה סיפור על שלושה אחים צעירים (פחות מגיל מצוות) ברוסיה, שהתייתמו מאביהם ולאחר מכן נשלחו על-ידי אימם ללמוד בישיבה מחתרתית בסמרקנד שבאוזבקיסטן.

"העלילה מתארת את הפרידות המרגשות של כל ילד וילד מאמו ואת תעצומות הנפש שנדרשו הן מצד האם והן מצד כל אחד מילדיה, ערב הפרידה, בהבנה שאולי זאת הפעם האחרונה שבה הם רואים זה את זה.

"אני זוכר כי ליל-שבת אחד קראתי את הסיפור (שאני עצמי כתבתי...) בשולחן שבת, באוזני רעייתי וילדיי, ובשלב מסויים נחנקתי מרוב התרגשות. פשוט לא יכולתי להמשיך לקרוא אותו וביקשתי ממישהו אחר להמשיך בקריאתו".



היום יש שפע עצום

• תוכל לשתף אותנו בתהליך היצירה שלך?

"תהליך היצירה משלב עולם פנימי, מציאת גיבורים ועלילות, יכולת הגשה והרבה מאוד משמעת. היצירה הספרותית היא רוחנית ונפשית ביסודה, אך בה-בעת היא גם עבודה ככל עבודה. היא דורשת ישיבה ממושכת מול המקלדת והמסך והחלטה נחושה ש'כעת כותבים'..."

• מה דעתך על עולם היצירה הספרותית לבני נוער כיום?

"היצירה הספרותית ביהדות החרדית בכלל ובאופן מיוחד לגיל הנעורים, כמעט שלא הייתה קיימת לפני 30 ו-40 שנה. ב'ספרייה התורנית' שבה אני הייתי מנוי, בעיר הולדתי, היו מעט מאוד ספרים של סופרים חרדיים דוגמת הרב בנציון פירר ז"ל, ר' משה פראגר ז"ל, ר' שמואל רוט ארגמן שיחיה ועוד כמה בודדים.

"רוב הספרים היו חילוניים או גם ספרים גויים שתורגמו לעברית. מבקרי הספרים נאלצו לפיכך לקשקש בטוש שחור על שורות מהספר או להדביק דפים זה לזה, כדי שלא יהיה אפשר לקוראם.

"היום יש ברוך ה' שפע עצום, וזו ברכה אדירה. מצד שני, כמו בכל תקופת שפע, לא כל הסחורה איכותית... יש מאות (אולי אלפי) ספרים נהדרים ואיכותיים, אך גם לא-מעט ספרים ששפתם משובשת, שבמקום להחכים את הקוראים ולהעשירם בידע הם מטעים אותם באינפורמציה שגויה, שהמסר החינוכי העולה מהם לא תמיד ממוקד (וחמור מכך, לפעמים גם לא ראוי דיו)".

• האם לספר שלך קול ייחודי בעולם הזה?

"לא רוצה להיות הנחתום שמעיד על עיסתו. אני רק יכול להביע את תקוותי שהוא ראוי להצטרף לרשימה הארוכה של הספרים מהסוג הטוב שהזכרתי קודם..."

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד