י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

החופש להסית? • נדחתה העתירה נגד גבי גזית

בג"ץ דחה היום את עתירתו של משה שורק נגד השדרן גבי גזית שהתבטא בחריפות כנגד הציבור החרדי • "אין מקום לדברים הללו, אך הסוגיה היא ציבורית ולא משפטית"

ימשיך להסית? גבי גזית. צילום: מתוך ערוץ 2
ימשיך להסית? גבי גזית. צילום: מתוך ערוץ 2

בג"ץ דחה היום (ב') את העתירה שהגיש משה שורק נגד שדרן הרדיו גבי גזית בגין פגיעתו בחרדים.

כזכור, גזית שידר לפני כשנה בתוכניתו דברי בלע והסתה נגד הציבור החרדי, אך הבג"ץ קבע כי אין מקום להעמידו לדין ואף הורה ליועץ המשפטי שלא יפתח נגדו בחקירה.

העתירה דרשה להעמיד את גזית לדין על עבירות לשון הרע על הציבור, קריאה למעשי אלימות, המרדה ופגיעה ברגשי דת. בתשובת בג"ץ נמנעו השופטים לחזור על הדברים כדי שלא לתת להם תהודה נוספת.

השופט אשר גרוניס, הסתפק באזכור הכינוי "תולעים" שהדביק גזית לציבור החרדי.

"מיותר לומר, שדברים מעין אלה כלפי בני אנוש הינם בלתי ראויים, ואין להם מקום בשיח הציבורי ובשידור הציבורי", מעיר גרוניס, אך הוסיף שהסוגיה היא לא משפטית אלא ציבורית.

עוזרו של וינשטיין, רז נזרי, הסביר שההחלטה נבעה מכך שמעולם לא נעשה שימוש בסעיף החוק העוסק בלשון הרע נגד ציבור, וקיים חשש מפני יצירת "תקדים בעייתי ולגרור תלונות הדדיות מצד קבוצות שונות בציבור שנפגעות מדברים הנאמרים בשיח הציבורי".

עוד הוא הסביר, כי הדברים לא היו הסתה לגזענות, שכן חרדים ומתנחלים אינם מהווים קבוצה מבחינת "גזע" או "מוצא אתני".

בג"ץ לא השתכנע שמדובר באחד מאותם מקרים חריגים בהם עליו להתערב בשיקול דעתו של היועץ המשפטי.

גרוניס מציין, כי בעקבות הדברים של גזית נקנסה בעבר תחנת הרדיו ב-30,000 שקל בידי הרשות השנייה, היא נדרשה להשקיע סכום זה בתשדירים לקידום הסובלנות וחויבה להביע בפריים טיים את הסתייגותה מדבריו של גזית.

"ההליך המנהלי שננקט נגד התחנה מהווה גם הוא שיקול לגיטימי בהחלטה שלא לפתוח בחקירה פלילית נגד גזית", אמר השופט.

משה שורק העותר לבג"ץ, בתגובה ל'בחדרי חרדים': "כצפוי בית המשפט התיר שוב את דמו של הציבור החרדי, לאור חומרת הדברים היה ביהמ"ש יכול כפי שעשה במקרים רבים אחרים לפעול ולתקן, הציבור החרדי למוד נסייון מר שכאשר מדובר בזכויותיו הוא לא זוכה להגנה, וניתן לפגוע בו ללא דין וחשבון, לו היו הדברים נאמרים או נכתבים כלפי מגזר אחר הייתה קמה קול זעקה מקצה העולם ועד קצהו.

"פסיקה זו מראה שדעתם של השופטים שהציבור החרדי אינו לגיטימי וחסר זכויות ואל התפלא ביהמ"ש אם כתוצאה מכך הציבור רואה בבימ"ש כחסר לגיטימיות ומקבל יחס זהה מציבור זה.
מילים יכולות להרוג לא יצאו מבית מדרשו של הציבור החרדי".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד