י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

תקנות שר הבטחון • הח"כים החרדים: "על פי מה ביטלתם פטור לבנות?"

הועדה המשותפת דנה בכנסת בסוגיית תקנות שר הביטחון למתן פטור לבנות מגיוס לצה"ל • הנציגים החרדים עמדו על המשמר • צפו

תקנות שר הבטחון • הח"כים החרדים: "על פי מה ביטלתם פטור לבנות?"



סוגיית הפטור לבנות מגיוס לצה"ל נדונה היום (שלישי) בוועדה המשותפת המורכבת מועדת חוץ וביטחון וועדת חוקה. על השולחן: התקנות שקבע שר הביטחון אביגדור ליברמן המגדירות את הקריטריונים למתן פטור לבנות מטעמי הכרה דתית.

במהלך הדיון תמהו הנציגים החרדים, הרי אם עדיין אין תקנות לחוק, כיצד ועדת הפטור ביטלה עד היום פטורים שקיבלו בנות. על פי אלו קריטריונים.

גפני אמר בדיון: "יש שני דברים, האחד, ההליך הפנימי שהוא פחות מעניין. יש את הנושא של החוק והתקנות שעל פיהם מדובר - באשה ובת שאמרה שהיא דתית ולבסוף התברר לכם שהיא לא. על פי מה פעלתם? הרי זה לא הלך לבית המשפט".



גפני הוסיף להקשות: "אני לא מדבר על כאלו שהתגייסו מרצון, אלא על קבוצה שהיא כנראה לא גדולה, מה אתם עושים עם אחת כזו? היא מתעקשת שהיא דתית, היא מתעקשת שמה שראיתם שהיא נסעה בשבת, זה לא נכון, מה עשיתם בתקופה הזו?".

"פה יש תקנות, על פי התקנות האלו אתם עובדים, התקנות לא היו, היה חוק - לא היו תקנות. לבית משפט כמעט ולא הלכתם משנות השמונים, אני שואל שאלה".

קודם לכן, נציג משרד הביטחון השיב לשאלת חבר הכנסת אליעזר שטרן: "שש שנים מאז שחוקק החוק התקנות באוויר ועד עתה לא הונחו, הבעיה הייתה וויכוח על הרכב הוועדה ונציג הרבנות הראשית, לכן זה התעכב ברמה פוליטית", לדבריו, "מעל 17 אלף הגישו הצהרות ומעל 15 אלף בנות קיבלו פטור".

שטרן תקף את הנציגים החרדים ואמר: "אתם באים לחדר הזה - כי אתם רוצים שגם הבנות החילוניות לא יתגייסו", גפני השיב לו: "מה אתה יודע למה באנו?", שטרן לא נשאר חייב ועקץ את גפני: "אני אומר את מה שאני חושב לא בחדרי חדרים בשבת. גפני בסוף הוא גם חבר עם כל ההצגות שלו", הוסיף. גפני השיב לו: "אל תגיד את זה. אנחנו לא חברים". בתגובה אמר שטרן, "סליחה, אנחנו חברים בשבת. שלא מצלמים ולא מקליטים".



ח"כ אורי מקלב אמר בדיון כי "לא ניתן לזרוע חול בעיני הציבור, יש סחבת נוראית והכבדה בבירוקרטיה בכל מה שקורה כעת בנושא גיוס הבנות, גם כאשר הולכים לבית המשפט מעמדה נשאר עד פסק הדין של ביהמ"ש, לבוא ולהגיד שהדברים השתנו והפרקטיקה שונה זה טעות, מה שהיה עד היום כך יהיה, אולי אתם רוצים לזרוע חול בעייני הציבור ולהציג כביכול משהו השתנה, אני אומר פה אין שום שינוי בתקנות האלה, לא נעשה תהליך אחר. בת שמשקרת ומנסה לקבל פטור דת גם בתחילת הדרך לא תקבל"

מקלב הוסיף: "בפרקטיקה של היום אתם פועלים שלא כחוק, אתם אולי לא מבטלים את הפטור אבל אתם לא נותנים אותו, וזה מסביר את הפער בין אלו שמצהירות לבין אילו המקבלות את הפטור, אין שום נוהל? הצבא פועל על פי פרשנות לפסיקת בג"ץ?, זן פרשנות שלכם. זה נקרא לעבוד על פי חוק? עם ההתנהלות הזו לא צריך לאפשר לכם לבנות שמצהירות לא לתת להם את הפטור, אין לכם את היכולות, אין לכם את הסמכות לא יכול להיות שתעבדו שלא על פי נהלים".


כזכור, הבוקר פורסם ב"בחדרי חרדים" כי סיעת 'יהדות התורה' התכנסה אתמול (שני) לישיבה ארוכה ובה עלו על השולחן נקודות רבות שמבחינה חרדית ודתית - צריכות להשתלב בתקנות שיונחו היום על שולחן הועדה בכנסת, וזאת כדי להסדיר את נושא הפטור לבנות המצהירות על אורח חיים דתי וחרדי.

המציאות כיום היא: לשם קבלת הפטור נדרשת המיועדת לגיוס להצהיר בפני דיין או בבית הדין הרבני או בפני שופט, על מספר תנאים, שמבהירים כי היא דתייה וכי הדת מונעת ממנה לשרת בצבא. קודם לכן, הבנות נאלצו לבקש פטור מועדת פטור, אולם בשל התערבות בג"ץ, החוק תוקן.

במידה ולאחר שניתן פטור עולה חשש שהמיועדת לגיוס לא תואמת במציאות את הצהרתה, צה"ל רשאי להגיש לוועדה בקשה לביטול הפטור. כאן מגיעות התקנות שיעלו היום לדיון שמתייחסות להרכב הועדה שטרם נקבע בחוק ולתקנות נוספות סביבה.

יצוין, כי על פי נתונים שהוצגו בעבר בדיון בכנסת, עולה כי בשנים האחרונות נרשם גידול ענק במספר הבנות המקבלות פטור על רקע דתי ונכון לשנה האחרונה, על פי נתוני צה"ל 35% מהבנות בישראל מקבלות פטור על רקע דתי, כאשר הדבר היחיד שעל פיו מחליטים על דתיות הוא הצהרת דת מינימלית (שלרוב אף אינה מצריכה התייצבות בלשכת הגיוס), כמו"כ, על פי נתונים שהוצגו בכנסת בעבר, כ-50% מהבנות שמצהירות על עצמן כדתיות אינן כאלו, ועל כן בכל השנים האחרונות הצבא מחפש דרכים בכדי למנוע מקרים שקריים.

הישיבה הסתיימה ללא הכרעה או הצבעה, ובהמשך יתקיים דיון נוסף.
גיוס בנות תקנות שר הבטחון המפלגות החרדיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד