י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

"המודיע" פירסם כתבת מגזין מועתקת מפודקאסט של "כאן" – בלי קרדיט

בדיקה של הטקסט המופיע במגזין מול תמלול הפודקאסט מלמדת כי העיתון החסידי פירסם את תוכן הפודקאסט כמעט מילה במילה • הכתב: "שאבתי השראה לכתבתי מהתוכנית של כאן אך הקרדיט נשמט"; "אני, באופן אישי, ומערכת העיתון מתנצלים על כך"

נתניהו בכנס המודיע. צילום: משה גולדשטיין
נתניהו בכנס המודיע. צילום: משה גולדשטיין



כתבה בת שלושה עמודים במוסף סוף השבוע של עיתון "המודיע" הועתקה כמעט מילה במילה מפודקאסט של תאגיד כאן. הכתבה התפרסמה השבוע בעיתון "המודיע" תחת שמו של הכתב בנימין חינקיס, ובשום מקום לא הוזכר כי המידע נלקח מהתוכנית של תאגיד השידור הציבורי.

בדצמבר 2017 העלה התאגיד פודקאסט של העיתונאי והיוצר ערן מינהר בערוץ "מינהר הזמן". הפודקאסט עסק בניסיונות השונים לאורך ההיסטוריה לטעון לבעלות על הירח וכן בפעילותו של היזם דניס הופ בשנות ה-70 של המאה הקודמת. כמה שבועות לאחר מכן פירסם עיתון "המודיע" כתבת מגזין נרחבת בדיוק באותו נושא.

בדיקה של הטקסט המופיע במגזין מול תמלול הפודקאסט מעלה כי "המודיע" פירסמו את תוכן הפודקאסט כמעט מילה במילה, למעט הוספות אחרות שמתבססות גם הן על פרסומים קודמים בעיתונות – גם הן ללא מתן קרדיט. העיתון לא ציין בשום מקום כי תוכן הכתבה מבוסס על הפודקאסט.

עיתון "המודיע" מתפרסם במגזר החרדי ומשתייך לפלג החסידי. העיתון מזוהה בעיקר עם חסידות גור, שאליה משתייך גם שר הבריאות לשעבר, יעקב ליצמן.

אין זו הפעם הראשונה שעיתון "המודיע" נתפס בפלגיאט. ב"העין השביעית" פורסם לפני כשנה כי "המודיע" העתיק קטעים נרחבים מכתבה ב"הארץ" של ד"ר סמדר רייספלד. בעקבות זאת פירסם "המודיע" התנצלות והודה כי קטעים נרחבים הועתקו מ"הארץ". כעת שוב נתפס העיתון מעתיק טקסטים מפרסומים בכלי תקשורת אחרים.

עורך "המודיע", יצחק מתתיהו טננבוים, הפנה לקבל תגובת ממערכת העיתון, ואולם משם טרם נמסרה תגובה.

חינקיס עצמו מסר ל-TheMarker: "שאבתי השראה לכתבתי מהתכנית 'מינהר הזמן', וכמקובל אני נותן קרדיט מלא כדבר שבשגרה, מתוך כבוד והערכה למקורות. גם בכתבה זו נהגתי כך, אלא שלצערי אני מבחין כעת כי אכן הוא נשמט - כנראה בטעות בעת העריכה. אני, באופן אישי, ומערכת העיתון מתנצלים על כך. מובן שנפרסם את הקרדיט המלא במדור הקבוע שלי, ביום שישי הבא. תודה על תשומת הלב".

מ"כאן " נמסר: "מינהר הזמן המשודר גם בכאן תרבות הוא אחד הפודקאסטים המואזנים בישראל. כאן גאים להיות מודל לחיקוי ובית הפקת הפודקאסטים המוביל בישראל. כשידור ציבורי נשמח לכל שיתוף פעולה - אך על פי כללי האתיקה והחוק המתבקשים".
המודיע כאן העתקת כתבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד