י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

באינטרנט זול יותר – אז למה אנחנו קונים חלקי חילוף למכונית אצל המוסכניקים?

הסרת חסמים שבוצעה בשנה האחרונה היתה אמורה להקל על רכישת חלקי חילוף לרכב דרך האינטרנט - אבל בפועל נשארו בעיות רבות: מסים גבוהים, מוכרים שמסרבים לשלוח לישראל ותקנים מחמירים • משרד התחבורה: "בחודשים הקרובים ייכנסו לתוקף שינויים בחוק, שיאפשרו יבוא של חלקים ללא ביורוקרטיה מיותרת"

מוסך. צילום: pixabay
מוסך. צילום: pixabay



הישראלים כבר למדו שאחת הדרכים להתמודד עם יוקר המחיה ולחסוך עשרות ואף מאות שקלים, היא באמצעות הזמנה של מוצרי אופנה, אלקטרוניקה וטואלטיקה מחו"ל באינטרנט. שינויים בתקנות היו אמורים להביא לתוצאה דומה בתחום פרוץ, שבו הפערים במחירי המוצרים בין ישראל לחו"ל משמעותיים במיוחד — חלקי החילוף לרכב. ואולם נראה כי עדיין רחוק היום שבו רוב בעלי המכוניות יוכלו להזמין רדיאטור באינטרנט, ולהיעזר במוסכים להרכבה בלבד.

כמה תהליכים שקרו במקביל בשנים האחרונות היו בעלי פוטנציאל לפתיחת תחום החלפים לרכב לתחרות אמיתית, שתוריד משמעותית את המחיר לצרכנים. שר התחבורה, ישראל כ"ץ, אף התבטא בנושא ב–2013, כשאמר שתהליכים שיוזמת המדינה, אמורים להביא לירידה של 20% לפחות במחירי כלי הרכב לצרכן ולירידה של עשרות אחוזים במחיר החלפים. בפועל, ירידה כזאת לא חלה.

באחרונה התרחשו שני מהלכים נוספים בתחום הורדת החסמים משוק החלפים. ביולי 2017 קבעה ועדת הכלכלה של הכנסת תקנות חדשות האוסרות על יבואני רכב ועל בעלי מוסכים לסרב לטפל בלקוחות שרוכשים בעצמם חלקי חילוף ומביאים אותם למוסך. המהלך השני קרה בספטמבר האחרון, כשוועדת ההיגוי להסרת חסמים ביבוא אישי הסירה חסם נוסף שהציב משרד התחבורה בתחום. הוועדה החליטה לצמצם את רשימת המוצרים לרכב הדורשים אישור מיוחד ליבוא אישי — מ–20 אלף מוצרים ל–70 מוצרים בלבד. המשמעות בפועל היא שכעת הצרכנים יכולים לייבא לישראל כמעט כל חלק לרכב שבו יחפצו, בקלות וכמעט ללא רגולציה — בין אם מדובר בנורה, ובין אם בפגוש או מדחס למזגן.

"אפשר להזמין גם מנוע שלם באינטרנט"

קניית חלפים באינטרנט יכולה להיות זולה משמעותית. למשל, סליל הצתה למכונית מתוצרת יונדאי עולה בישראל 680 שקל ליחידה, ואילו באתר המכירות איביי (eBay) אפשר לרכוש שתי יחידות ב–260 שקל. פנס אחורי לפורד פוקוס עולה במוסך ישראלי יותר מ–1,000 שקל, ואילו באיביי אפשר להשיגו ב–475 שקל כולל משלוח ותוספת מע"מ (הנדרשת מפני שסכום הקנייה עובר את סף הפטור ממס על יבוא אישי — 75 דולר). מדחס מזגן לסוזוקי סוויפט, שבמוסכים המורשים לא תמצאו בפחות מ–4,000 שקל, נמכר באיביי ב–1,867 שקל (כולל מע"מ ומשלוח). כיסוי וו גרירה לסובארו פורסטר, שיעלה במוסכים המורשים כ–200 שקל, נמכר באיביי בפחות מ–60 שקל.

על הנייר זה נשמע נהדר — אלא שהמצב בשטח זוהר הרבה פחות. למרות פתיחת חסמים מסוימים, יש עדיין בעיות רבות שאינן מאפשרות את היבוא האישי של החלפים הגדולים והיקרים, כך שההנחות רלוונטיות בעיקר למוצרים הקטנים.

על פי בדיקה שערכה איביי לבקשת TheMarker, חמשת החלפים הפופולריים ביותר לרכב שנמכרו לישראלים ב–2017 כללו נורות, תוספות לרכב, מדבקות מעוצבות, שלטים ובוסטר התנעה — שמחירם לא עולה על 33 דולר למוצר (כ–112 שקל), כלומר, במוצרים אלה החיסכון מקנייה באינטרנט מגיע במקרה הטוב לעשרות שקלים בלבד. ב–2017 נמכרו דרך איביי לישראל יותר מ–700 אלף חלפים לרכב, לעומת 650 אלף ב–2016 וכ-600 אלף ב–2015. הצמיחה אמנם נאה, אבל מה לגבי החלפים הגדולים והיקרים, שבהם ההנחה דרך האינטרנט אמורה להיות משמעותית?

"תיאורטית, אפשר להזמין גם מנוע באינטרנט במחיר משתלם, אבל הישראלים כמעט ולא עושים את זה", מסביר אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית של איביי בישראל.

הסיבות לכך מגוונות ומתחילות מקשיים של הצרכנים למצוא את החלף המתאים לרכבם, מוכרים שאינם מוכנים לשלוח לישראל, שינוע יקר מאחר שמדובר במוצרים כבדים, וזמן משלוח ארוך, שיכול להגיע ליותר מחודש עד להגעת המוצר לישראל.

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, מסביר את הבעייתיות ברכישה האינטרנטית: "התופעה של רכישת חלקי חילוף דרך האינטרנט היא מינימלית כיום", הוא אומר, "אבל אם היא תתרחב, נתחיל לראות בעיות. כבר נתקלתי במקרים שבהם אנשים עושים טעויות וקונים חלקים שאינם מתאימים למכונית שלהם, או קונים חלקים מזויפים שמוצעים בזול באינטרנט. הם מגלים את זה רק אחרי שהם מגיעים למוסך, ואין כבר מה לעשות. אפשר פשוט לזרוק את החלקים לפח". גם סוגיית האחריות יוצרת בעיה: "כשאתה קונה חלף ובא אתו למוסך — המוסך לא מחויב לתת אחריות על החלף הזה", מסביר לוי.

שוק החלפים העולמי פורח באינטרנט

תמיר אנגל, מנהל התפעול בחברת טרייד מוביל, העוסקת בטרייד אין לרכבי יד שנייה, מזכיר גם את התקינה המחמירה יחסית בישראל: "עשינו בדיקת כדאיות של הזמנת חלקים מחו"ל בהשוואה למה שניתן לרכוש בישראל", אומר אנגל. "יש כמה בעיות. המרכזית היא נושא התקינה. בישראל עובדים עם תקינה אירופית, שנחשבת למחמירה בהרבה מהאמריקאית. כשמחפשים מחיר טוב, מוצאים אותו בדרך כלל אצל מוכרים מארה"ב. על פי החוק, חלף מארה"ב צריך לעבור דרך מכון התקנים. זה תהליך שעולה הרבה כסף".

עניין נוסף הוא עלויות השילוח של מוצרים גדולים וכבדים, והזמן הרב שלוקח למשלוח להגיע. "כשמוסכניק פונה אלי עם הזמנה לוקח לי ארבע שעות לספק אותה, ואילו באינטרנט לוקח חודש וחצי", טוען גדעון רייס, מנכ"ל יבואנית חלקי החילוף ביתן ספארק. "אף אחד לא ישבית את האוטו שלו לחודש עד שהוא יקבל את המשלוח — בטח לא אם מדובר בבעיה שמצריכה יבוא של חלפים גדולים. מעבר לזה, עלות המשלוח לבד עולה במקרים רבים על הכדאיות — ככל שהחלק כבד יותר, יעלה יותר כסף לשלוח אותו לכאן".

במדינות אחרות, ובייחוד בארה"ב, הרכישה של חלקי החילוף לרכב דרך האינטרנט דווקא פורחת. "זה תחום עצום — ואחד מהמכניסים ביותר לאיביי בעשור האחרון", אומר גולדנברג. "באופן טבעי, בתחום הזה המוצרים עוברים הרבה ידיים בין היצרן לצרכן, ויש הרבה אנשים שגוזרים קופון באמצע. האינטרנט עוזר לחסוך במתווכים ולהוזיל עלויות". על פי נתוני איביי, ב–2017 נרכשו בארה"ב שלושה חלפים לרכב בכל שנייה.

לדברי גולדנברג, גם בישראל אפשר להתגבר על הקשיים: "איביי כפלטפורמה דואגת שהצרכנים יקבלו את כל המידע על החלפים. אפשר לחפש את החלף המתאים על פי דגם, שנת ייצור ויצרן. יש עשרות עובדים באיביי שעוסקים בדיוק בכך — בהתאמה לקונה. צריך לשים לב שמוצר הוא חדש ולא מחודש, ואפשר גם לבחור בין מוצר מקורי לחליפי. אפשר גם לסנן מראש ולקבל תוצאות רק לגבי מוכרים ששולחים לישראל, או למצוא פתרונות משלוח דרך חברות מתמחות".

"המדינה מפחדת להתעסק עם היבואנים"

נוכח הבעיות ברכישת חלפים ברשת, בענף סבורים כי יש דרכים אפקטיביות יותר לפתיחת השוק — אך רובן תלויות במשרד התחבורה, שלדבריהם אינו משקיע מאמצים בכיוון הנכון. בדומה לתחום הטואלטיקה והמזון, גם בענף החלפים פועלים יבואנים בלעדיים.

לדברי לוי, "כולם צועקים שנורא יקר, אבל הם לא נוגעים בנקודה. למה הם עושים מהלכים דווקא באינטרנט? כי זה מביא כותרות יפות, אבל הוזלה אמיתית תלויה בדברים אחרים. קודם כל יש בעיה עם היבואנים הבלעדיים שקובעים את המחיר ומונעים תחרות. בקטגוריות שבהן יש יבוא מקביל — מסנני שמן או אוויר ושמנים — בישראל זול יחסית לאירופה. איפה שאין תחרות או שלא כדאי ליבואנים מקבילים להביא חלפים — שם המחירים יכולים להיות גבוהים פי שלושה או חמישה. אבל במשרד התחבורה מפחדים להתעסק אתם בגלל הלובי החזק שלהם".

בעיה שנייה שמאתר לוי היא סוגיית המס: "המדינה אינה מוכנה לעשות שום דבר בשביל להוריד את המיסוי — שמכניס לה יותר מ–500 מיליון שקל בשנה — ומאשימה את כל העולם חוץ מאת עצמה. באיחוד האירופי אין מס קנייה על חלפים ובישראל המס מייקר את המוצרים יחסית לעולם פי 1.5". ואכן, על אף הורדת החסמים מרכישת חלפים באינטרנט הכנסות המדינה ממסים על חלפים (שנרכשים בישראל) עלו מ–396 מיליון שקל ב–2016 ל–415 מיליון שקל ב–2017.

למרות הבעיות הרבות, גולדנברג סבור כי תחום קניית החלפים נמצא בחיתוליו וכי צפויה לו פריחה בישראל: "לפני חמש שנים המוצר הפופולרי ביותר שהישראלים קנו באיביי היה כיסוי לסמארטפון ב–2 דולרים. בשנים האחרונות המוצר הפופולרי ביותר הוא הסמארטפון עצמו, במאות דולרים. זה מראה שהצרכנים הישראלים עוברים תהליך של רכישת מיומנות גבוהה יותר בקנייה דרך האינטרנט ובניית אמון בפלטפורמה, ולבסוף קונים מוצרים מגוונים ויקרים יותר".

ממשרד התחבורה נמסר: "במסגרת חוק רישוי רכב, הקל משרד התחבורה בדרישות הביורוקרטיות ביבוא אישי של חלקי חילוף. בחודשים הקרובים עתידים להיכנס לתוקף שינויים נוספים כחלק מצו יבוא חופשי. השינויים בצו נועדו לאפשר יבוא של חלקים ללא ביורוקרטיה מיותרת, ולאחר כניסת כל התקנות לתוקף ניתן יהיה לראות את השינויים בשוק. המשרד אינו סמכות בקביעת זמן הגעת החלפים מחו"ל ובקביעת עלות המשלוח".
חלקי חילוף חלפים לרכב מוסך רכישה באינטרנט משרד התחבורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד